fråga om foder
Håller på att räkna ut en foderstat på ena hästen men känner mig något förvirad
Använder programet pc horse
han är i tunaste laget så har satt energibehover på 50%
nu ska ha bara gå lätt träning med andra ord typ skritt och små jogging i skogen tills han gått upp i vikt.
Men har nu räknat ut vad han ska ha
8kg hösilage, 2,50kg betvor, 6dl olja,
och så står de 7,28kg torrsubstans i ransonen.. Är de något man ska bry sig om ?
har aldrig räknat ut foder stat per kg ts förut . Känner mig lite förvirad
för tyckte att 8kg ha var väldigt lite men de ligger nästan exakt på vad hans behov är, tror inte man kan komma närmare än så.
han är en valack 3 årig travare med förästen
tack för hjälp

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
2 ½ kg betfor?! Kan det verkligen stämma?
Vad ska det hjälpa? (Hackar inte ner på någon, utan frågar bara för att jag är nyfiken..)
Jag är inte så haj på det där med foderstater men 2½ kg betfor låter helt vansinnigt i mina öron. Jag hoppas det är uppblött de menar, även om också det låter mycket. Vet inte hur mycket 2½ kg uppblött betfor motsvarar torr?

Och jag håller med dig. 8 kg hösilage låter lite för en 3 åring som är i tunnaste laget som du skriver. Jag skulle automatiskt ge hästen i princip fri tillgång på hö/silage.

Tycker också att det låter konstigt med dom mängderna!
Om jag var du så skulle jag ringa till foderrådgivarna på KRAFFT och höra med dom.
Det har jag gjort flera gånger och fått bra hjälp där!
Håller med dig. casandra..Jag skulle också ge fri tillgång på hösilage! Det har vi till vårat engelska fullblod och han är svårfödd, men han mår jättebra så! Och även travaren klarar det bra, utan att bli för mullig
Carpe Diem….Fånga dagen
Något att tänka på innan man krånglar till det alltför mycket, då det gäller foder.
"– Fram till i dag kan vi konstatera att vår metod, att enbart utfodra med hö, är bättre för hästens hälsa än den metod som är vanligast i svenska travstallar i dagsläget. Vi kan hittills inte se några negativa effekter av att utesluta kraftfoder och utfodra travhästar med enbart grovfoder, säger Anna Jansson, docent på SLU, i pressmeddelandet."
Utdrag ur Länk
Ytterligare en länk med mer nformation om detta forskningsprojekt.
Och en länk till projektets hemsida där man kan följa hela projektet.
nu går han på fri till gång på hö..
men vad har kraft för numer, hittar inget :-S

#5 Kraffts foderrådgivare har telenr: 020-30 40 40
Deras hemsida: www.krafft.nu
Och det är gratis rådgivning och jag tycker dom är jättebra! Finns jättemycket information att läsa där om allt möjligt. Kanonsida!
Lycka till
Carpe Diem….Fånga dagen
prattade med dom i dag och fick en massa klar het och läst en massa på dera hemsida =)

Gött, Lina89
Visst är det en bra hemsida där man kan läsa och lära sig hur mycket som helst? Och jag tycker dom är så trevliga när man pratar med dom!
Känns alltid skönt att ha lite kött på benen om allt..tycker iallfall jag.
Carpe Diem….Fånga dagen
Jo den var jätte bra.. Kännde mig helt tjock i huvet av fackta efter att jag suttit och läst hela kvällen… Och att ringa till dom var oxå jätte bra ^^