Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett01-allmänt-om-ridtravare
Läst 11929 ggr
CelsiusT
0

Lösa benbitar - erfarenheter?

Någon som har erfarnhet av lösa benbitar på häst? Någon som tagit bort lösa benbitar och isf ur vilken led? Har det gått att få hästen ridbar/körbar igen, till vilken nivå? Någon som vet om att deras häst har lösa benbitar som den inte lider av och hur har det fungerat för den hästen isf?

Medarbetare på westernridning.ifokus

mys-trollet
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Opererade min 2åring i sommar, han hade lösa benbitar i båda bakbenen, men han är fullt körbar igen, och i full träning :)

Tusen
0

Hur vanligt är det med lösa benbitar? Hur upptäcker man det om man inte röntgar benen?

mys-trollet
0

Det är ganska vanligt vad jag vet, iaf på travare..

vi upptäckte det när vi hade kört in honom, han ville inte springa ordentlingt, och visade att det var något som störde honom, så vi förstod ganska snabbt vad det var..

Men vet även andra travare som har levt med det hela livet utan att det har stört dom..

CelsiusT
0

http://www.hastfolk.se/1-2011/378-loesa-benbitar.html

Lösa benbitar (OCD - Osteochondros) förekommer hos runt 5-10% av alla hästar. Tror det är ganska vanligt hos travare och galoppörer, men förekommer även hos många andra raser. Man kan inte ställa diagnos utan att röntga benen, det kan vara olika orsaker som gör att man röntgar. Tex gallig/utfylld i hasen, antingen hela tiden eller i samban med träning. Hästen är ovillig att utföra arbete (inte alltid en sjlävklar anledning att röntga hästen, min veterinär gjorde vanlig hältutredning först och massa behandling innan dom röntgade). Hästen blir halt. Om hästen inte visar symtom så kan hästen många gånger leva med det hela sitt liv. Min veterinär rekomenderade dock att man tar bort hästen oavsett om den ska fungera som ridhäst under många år. Travare räknar dom inte blir så långvariga i karriären, men en ridhäst belastas under längre tid.

Vissa försäkringsbolag täcker kostnaderna för operationen (titthålskirurgi med hästen på rygg under narkos) om hästen är halt (och/eller svårt gallig). Men oftast måste hästen varit försäkrad från födseln eller i vissa fall mer än 2 år.

CelsiusT
0

Vi tog bort lösa benbitar ur haslederna på båda bakbenen den 23 augusti i år. Hon fick stå på box i 14 dagar med helbensbandage. Nu efteråt är det en liten sjukhage med promenader i 30-60 min/dag, cavaletti och sidvärtes i 4 veckor och sedan återbesök. Kan ju iof nämna att hon hade en fraktur i bogbladet också som behöver läka, så vet inte om min häst kanske får lite extra lugn tid just nu. Hon var rejält gallig när jag lämnade henne på kliniken, när jag bytte bandagen efter en vecka så var hon inte det minsta gallig längre. Jag hoppas verkligen att hon kommer bli helt återställd och fundera som tävlingshäst (western) igen.

Rafflan
0

Hade en häst i gamla stallet som opererade borde lösabenebitar i ena hasen, den tävlar nu trav utan problem :)

CelsiusT
0

#4 Ser att ett litet skrivfel har smugit sig in här:_
Min veterinär rekomenderade dock att man tar bort hästen oavsett om den ska fungera som ridhäst under många år_.

Självklart behöver man inte ta bort hästen oavsett, utan man tar bort benbitarna oavsett =P

Redigerad mening: Min veterinär rekomenderade dock att man tar bort benbitarna oavsett, om den ska kunna fungera som ridhäst under många år.

giffan
0

#7 Ja jag tyckte nog din vet verkade lite konstig där…Glad

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

fridak
0

en häst i stallet har lös benbit i kotan, visade sig på röntgen när hästen visat hälta. Men vet trodde inte det var benbiten som gav hälta och tyckte inte det var någon mening med att rota runt i brosket runt omkring för att hitta den. Hästen är under igångsättning nu.

Min kusins häst har haft lös benbit i kotan också, han friröntgades flera gånger och det var vid titthålskirurgi som man hittade benbiten på något vis uppkörd i kotbenet så den var omgiven av ben och sågs därför adlrig på röntgen. Den hade skadat ledbrosket en hel del på ett ställe men man plockade bort benbiten och hoppas på att det ska gå bra ändå. Under igångsättningen så var det inga bekymmer med det benet men han lyckades skada något annat ben istället och är därför inte igång än.

Zaphix
0

Min häst tog de bort en lös benbit i ena bakknät som femåring. Kommer inte ihåg hur de upptäckte att han hade det, men tor det har att göra med att de utredde honom för att han inte sprang rent i högre hastigheter.

Han har inga men utan det, men får lätt en blockering av genomströmningen där säger vår karaniosakralterapeut (flummigt som attan, jag vet), men det har nog att göra med ärrvävnaden som blev efter operationen.

Inget som märks av iaf, men brukar vara noga med att känna av om han är stel där och lägga lite extra energi där om det behövs.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Missim
0

Lösa benbitar är ganska vanliga på travhästar, eftersom det är ärfltigt och eftersom travet, till skillnad från andra rasers avel, inte kasserar hingstar som nedärver detta. Det kan också uppkomma av att man fodrar för mycket och för fort med kraftfoder till unga hästar - ett åringar som inte börjat röra sig på riktigt.

Hade det varit något som hade varit farligt rent avelsmässigt hade det givetvis inte gått att få en hingst godkänd om den hade haft lösa benbitar eller visat sig nedärva det, men det är en så enkel rutinoperation nu för tiden att prognosen i 99 fall av 100 är väldigt god.

Jag har jobbat 15 år i travstall, har väl haft 30-40 ettåringar med lösa benbitar, alla har kommit till normal träning efteråt. En del har inte blivit några stjärnor, men de har slagits ut av andra anledningar.. Några av dem har blivit miljonärer.

Jag tycker personligen inte att en lös benbit är något att orda om, det kostar mellan 4-10 000 att ta bort den, givetvis sura pengar om man bara ska ha hästen till ridning, men inte mycket pengar om man ska ha den till trav. Jag tror också de flesta veterinärer säger att om man inte får problem med dessa behöver man inte plocka bort dem, att man friröntgar ettåringar och plockar bort dem direkt är nog mest för att man ska slippa få ett avbräck i träningen som unghäst på grund av det. Som ridhäst kvittar det och många av travhästarna får heller aldrig problem med sina lösa benbitar (själv födde jag upp en avkomma som friröntgades med lösa benbitar i varenda kota, den har dock både kommit till start och tjänat 250.000 på 25 starter nu, utan att ha genomgått operation).

CelsiusT
0

#11 Om en häst går med OCD för länge så kan det skada leden så att den inte alls går att få ordning på igen. Min häst blev halt av lösa benbitar och när dom opererade så hade det skavt sönder delar av ledbrosket. Förhoppningsvis går det att få henne hel igen då det satt på ett bra sätt, men det är absolut inte säkert än. Att istället ta bort benbitarna vid ca 1 års ålder, dvs innan problem uppstår, är alltså absolut att rekomendera. Även om dom kan leva utan problem med det så är det riskabelt att chansa. Ska man ha hästen som ridhäst så kanske det är värt att vänta och vid symtom ta bort dom, då täcker ju försäkringsbolaget (om man har ett bra sådant - vilket man bör kolla upp när man försäkrar travare).

Operation för OCD i knä är prognosen ca 64% och operation i hasled är prognosen ca 80%.

Jag kan ju säga att nästa ridtravare jag skaffar så kommer jag inte att röntga vid köp, men direkt vid problem/symtom (ovillig i arbete, gallig, halt) så kommer jag röntga det första jag gör och då röntga alla lederna så man vet. Jag kommer även att vara nogrann med vilket försäkringsbolag jag väljer och absolut inte ha agria om inte hästen haft agria sedan födseln (det är ända gången dom täcker OCD-operation).

Missim
0

De travtränare jag har jobbat hos utgör väl Sveriges bästa tränare som har Sveriges bästa veterinärkår bakom sig. Dessa är rörande överrens om det jag skrev. Rutinoperation och väldigt god prognos och om hästen inte har problem med den behöver man inte ta bort den. Jag är också helt säker på att man skulle kassea hingstar som nedärver detta om det inte vore på det sättet.

Missim
0

De travtränare jag har jobbat hos utgör väl Sveriges bästa tränare som har Sveriges bästa veterinärkår bakom sig. Dessa är rörande överrens om det jag skrev. Rutinoperation och väldigt god prognos och om hästen inte har problem med den behöver man inte ta bort den. Jag är också helt säker på att man skulle kassea hingstar som nedärver detta om det inte vore på det sättet.

CelsiusT
0

#13 Jag har inte direkt sagt emot dig, bara förtydligat med korrekt och mer utförlig fakta.

Om en häst går med OCD i en led och det ligger fel till så skadar det leden vart efter. Visst kan vissa gå med det hela livet utan problem, men om benbiten ligger till på ett sådant sätt att det skapar problem så tar leden skada av det i längden. Det som händer när hästen inte klarar att gå med den lösa benbiten är att benbiten skaver inne i leden, den skaver då mot ledbrosket vilket med tiden blir mer och mer rispat och försämrat. Min häst visade första symtom ett halvår innan vi hittade benbiten och tog bort den, när dom opererade så visade det sig att ledbrosket tagit en hel del stryk - vilket det gör när benbiten ligger och skaver. I vissa fall kan dom rätta till detta, men inte alltid. Vad jag fått erfara är att det är viktigt att vid symtom snabbt komma till operation för bästa prognos. Ju längre tid hästen går med det desto sämre blir prognosen.

Sedan är det mer eller mindre en rutinoperation, men det beror ju på vilket veterinär man frågar. Olika veterinärer har ju olika många fall av olika sort. Men det är absolut inget konstigt ingrepp.

Missim
0

Sant, men blir hästen halt av den så har den ju problem med den, troligen skulle man inom travet märka det innan det blir mer allvarliga skador, genom att hästen inte känns redig i traven, hur en häst med problemet skulle kännas i ridningen kan jag inte kommentera då jag dels inte är så duktig att rida och dels inte har någon erfarenhet av det, men jag antar att man om man känner sin häst där känner det innan det blir några allvarliga skador och då tar man bort den.

Men det med försäkringsbolag undrar jag… Står dessa verkligen för denna operation på travhästar? Jag kan inte ridhästförsäkringar, därför jag är nyfiken. Jag menar, eftersom man inte försöker att avla bort den gen som ger lösa benbitar på varmblodstravaren, undrar jag om försäkringsbolaget ersätter det, oavsett vilket bolag? Vad har ni för erfarenhet av det?

CelsiusT
0

#16 Jag har min häst till ridning. Jag märkte att något inte stämde för över ett halvår sedan. Veterinären hittade dock inte mer än en kotledsinflammation (efter över 3 månaders utredning av hälta). Hästen friskförklarades och hästen fungerade bra men knappt 3 månader senare så var hästen halt igen. Denna gången så röntgades hela benet och lösa benbitar hittades. Denna tid med lätt arbete och mkt utevistelse resulterade i en kronisk förändring på hennes ledbrosk.

Nu vet jag om detta med OCD och nästa gång jag stöter på problem med en häst så kommer jag att begära att dom ska röntga för att kolla. Eftersom det är viktigt att hitta OCD i tid för att prognosen ska vara god.

Hur det är med travande travhästar vet jag inte, dom har ju ofta väldigt dåliga försäkringar som inte täcker så mkt. Men när en travare inte travar utan rids så kan du ha en vanlig försäkring på den och då täcker försäkringen operation av OCD vid symtom. Men därremot måste du ha haft hästen försäkrad i minst 2 år på dom flesta bolag och hos agria så måste hästen varit försäkrad sedan föl för att försäkringen ska gå in och täcka vid OCD.

giffan
0

Vissa försäkringar täcker även för travare om man har dem fria från början. Och det är nästan mera regel änundantag att man röntgar alla tidigt… Sen kan de ju få lösa benbitar av andra orsaker, som kan komma senare. Men många kollar före man kör in dem.

~ Anneli ~ 

CelsiusT
0

#18 Fast en travare i trav kan väl bara ha speciell travförsäkring och dessa täcker ju nästan ingenting. Samma som med galopphästar i galoppträning.

giffan
0

#19 Om man har en häst röntgad före man tecknar försäkringen och den är fri så täcker försäkringen lösa benbitar.. har fått det täckt av försäkringen .. och det var en travare.

~ Anneli ~ 

CelsiusT
0

#20 Om du röntgar hästen fri så har ju inte hästen OCD, klart den täcker lösa benbitar då för då är det ju andra orsaker, alltså små frakturer. Det täcker ju dom flesta försäkringar, även begränsade sådana. Eller hur menar du?

giffan
0

Ja det var så jag menar. men i de flesta fall måste du ha ett fritt intyg från början så de vet att det har kommit senare.

Ska in i morgon och röntga en två åring…

~ Anneli ~ 

CelsiusT
0

#22 Vad har du för försäkring?

giffan
0

#23 PÅ just denna nu ingen…

~ Anneli ~ 

CelsiusT
0

#24 Vad har du haft tidigare då? Tex dom som täckte lös benbit för dig? När friröntgades den hästen och när täcknades försäkringen?