Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett01-allmänt-om-ridtravare
Läst 2140 ggr
Learnmore
0

Travhingstar i avel

Hejsan, jag undrar om det möjligtvis finns några varmblodiga travhingstar i avel som ligger runt 150 cm i manken? Tacksam för svar :D

Missim
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Varför undrar du? Om du undrar över hingstar som lämnar smått så rekommenderar jag till exempel Tap In som har en viss ponnygen :-P Annars är 150 kanske lite i minsta laget, Marion Mad Money är runt 155, Always alluring likaså. Jobie Tempest lämnar rätt små om än tuffa avkommor och St Göran ska vara 154 enligt hingstguiden (har dock aldrig sett honom så jag kan inte avgöra det själv). Sedan finns det ett helt gäng som ligger på 156-158 cm.

helisa
0

Jag har tre avkommor efter Jobie Tempest o alla tre är över 160 i manken mamman till dom inte är det. Så lita inte till hundra på att avkomman blir som sina föräldrar i storlek.

CelsiusT
0

Jag skulle vilja betäcka med tap in för att få en liten skimmel med mitt stos mentalitet och kropp =P Mitt sto är knappt 155cm men jag skulle gärna ha en mindre häst, gärna ponnymått. Har hört flera nu som säger att tap in lämnar smått. Någon som vet hur tap in är i mentaliteten och vad han lämnar för psyke? Har sett avkommor efter tap in med trevlig exteriör som jag tror kan passa min dam och som faller mig på läppen.

Tänk om man kunde beställa avkomman så man vet att man får vad man vill ha =P

Medarbetare på westernridning.ifokus

giffan
0

tap in lämnar många vassa avkommer… och inte alltid helt små.. Har sett någon som varit närmare 170… men överlag så blir de rätt små men vassa…

Gidde palema lämnar även han lite mindre… men även där har det visat sig bli vassa..

har även sett några efter comets tail som varit små….

men sen beror det ju massor på vad stoet har bakom sig…

Vi har en i stallet nu som har en mamma som är av normal till stor storlek och en pappa som inte direkt e lite, och som jag inte upplever lämnar smått.. Hon blev bara 150 ca..

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

CelsiusT
0

#4 Vad menar du med vassa avkommor?

Medarbetare på westernridning.ifokus

giffan
0

#5 Med vassa menar jag att de kan vara  svåra att få dit man vill… Blir gärna lite svåra i hanteringen.

fast de flesta hästar blir ju vad man gör dem till.. men storleken kan man inte göra så mkt åt…

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Zaphix
0

#3: En vän hade en avkomma från Tap In, Pay Dirt som morfar. Han är en väldigt lättstressad häst som blir mycket inbunden av stressen. Men väldigt trevlig mentalitet, vill gärna göra allt för ryttaren.

Dock har han mycket pass i sig, tog tid innan han började trava under ryttare.

Annars har jag mest hört att Tap In-avkommor är lite vassa.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Missim
0

Ja, Tap In har en förmåga att lämna stentuffa avkommor - man ska nog fundera noggrant hur ens sto är och vad stoet har bakom sig stammässigt innan man lägger honom på henne. Har haft hand om många Tap Innare, Ingen har varit över 155 cm, alla utom en har gått med slaggjord i träning och tävling för de har varit lite väl kaxiga, alla utom en har haft en ruggig kapacitet. Den som inte blev nåt på travbanan var bara 145 i manken och hoppade som tusan, han blev hopp-ponny istället.