Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett08-mont-trav
Läst 3628 ggr
sokkertoppen
0

amatör monté?

Hej!

jag och min kompis funderar på att prova monté.
bara för skojs skull och kolla vart man hamnar :)

så nu undrar vi om de finns någon som anordnar typ amatör monté?

helisa
0

Gå in på landets eller din närmaste travbanas hemsida o sök efter monté kurser. Dom flesta travbanor ordnar kurser

Tusen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För att få rida monté på tävlingsbanorna måste du ta montélicens. Även på bygdetrav krävs numera licens.

Många av Sveriges allra bästa montéryttare rider som amatörer vilket egentligen endast innebär att maninte livnär sig på montén/travet.

Vill ni prova på monté finns provlopp på olika travbanor men för att få rida dessa lopp krävs att du anmält dig och går en montéutbildning.

Det är oerhört farligt att rida monté om man inte behärskar det och kan alla regler som gäller på en travbana.

CelsiusT
0

Så det finns inte som inom galoppen, ridhästlöp? Som vem som helst får ställa upp i?

Ställ upp i galopp istället, riktigt roligt att prova på =) Gjorde jag med min travare och vi kom 2a =P

Medarbetare på westernridning.ifokus

sokkertoppen
0

#2 oj är de så mycke krav, hade hoppats på att de fanns typ som nån mindre klubb lr något som anordnade för skojs skull.

#3 åh så pass med en travare, bra jobbat Skrattande de skulle inte vara helt fel att prova. jag trodde de va lika hårt där, att man endas får andvända fullblod osv :)

Tusen
0

Jag ska rätt mig själv lite granna här. Du måste ha någon typ av licens inom travsporten. Tränar- rid- eller körlicens för att få starta i bygdetrav. Alltså kan någon som har tränarlicens rida lopp även om den personen inte har ridlicens osv.
Länk till mer info om bygdetrav.

#4 Det är de små travbanorna som anordnar bygdetrav. De lyder under samma regler som alla andra banor i Sverige.

sokkertoppen
0

Tack för alla svar :)

CelsiusT
0

#4 Inom galoppen har du ju dels rena engelska fullblodslöp, men sedan har du ju arabhästlöpen för arabiska fullblod. Sedan har du andra löp som även andra fullblodsraser får gå i. Dom stora pengarna finns i löpen för engelska fullblod, men det finns en hel del pengar i dom andra löpen med, men inte lika mkt. Sedan har du "ridhästlöp" (prova-på-löp) som vem som helst får ställa upp i med vilken ras som helst, här finns inga pengar alls (när jag ställde upp så kostade det inte ens något att ställa upp men man fick en rosett och ett plakat).

Jag brukar åka till galoppbanan och träna med min häst för det bygger väldigt mkt muskler och hjälper hästen till en naturlig bärighet iom det tunga underlaget. När man tränar tar man det väldigt lugnt, speciellt i början. Dom flesta får inte galoppera första träningarna utan bara skritta och trava. När hästen har byggt lite muskler så får man börja lite lätt att prova på några snabbjobb. Men träningen över lag bygger på lugn canter (samlad galopp). Det är väldigt kul och hjälper otroligt mkt även för träning av dressyren då hästen får styrka och lär sig att peta in benen under sig.

[Nooway]
0

Det finns säkert någon "prova-på" kurs eller dag på någon travbana i närheten. Hör av dig till närmsta travbana och fråga :)

Tusen
0

#8 Möjligen om det finns en travskola där som har stora hästar. Jag har hittills inte sett eller hört talas om några "prova-på-dagar" då det gäller monté på stor häst. De flesta "prova-på-dagar" brukar gälla ponny.Skrattande

Men berätta gärna om det är någon bana som gör så. Själv skulle jag som travintruktör eller ansvarig för banan aldrig våga mig på att ta ansvar över något sådant. Jag tycker det verkar alldels för farligt.

[Nooway]
0

#9 Det var så jag menade. Hittade inte rätta sättet att uttrycka mig på bara Oskyldig
Hm, nej. Jag tror inte att någon bana skulle anordna att man fick prova på att rida lopp. Men att prova rida montéjobb eller liknande ifall de har travskola med storhästar. Det finns det säkert någon som låter ridkunniga personer prova på? Jag vet inte, bara en teori som jag tycker låter möjlig Glad

Annars får man väl höra sig för om man känner någon som har travhästar, och ifall man kan få prova rida ett jobb. Säkert någon som går med på det.
Har man egen ridtravare/travhäst så är det väl bara att lasta på och åka in till en bana och rida några varv i lätt sits?
Är det att prova på att rida lopp som menas så nja, det tror jag faktiskt inte att någon bana anordnar.

[Nooway]
0

Annars är det nog att ta licens som gäller :P

Tusen
0

#10 Man får inte rida på en travbana utan att man har en tränare som står bakom och kan garantera att man klarar av hästen. egentligen kostar det c:a 1000 kr/år i anläggningsavgift (lite beroende av vilken bana det är) för att få utnyttja en travbana. Precis som det kostar att utnyttja ett ridhus.

Bäst är nog ändå att antingen prata med en travskola eller höra med en travtränare som har eget stall. De har ofta mindre träningsbanor hemma som man kanske kan få låna och rida på. Det är nog det bästa tips jag kan ge er.

CelsiusT
0

I grannbyn här så finns en travgubbe som har byggt egna banor. Dit får man komma och träna med egen häst för 100:-/gång. Han tar inget ansavar utan man tränar på eget ansvar. Vi brukar låna dom banorna och träna galopp på för det är närmare än att åka ner till göteborgs galoppbana (vilket vi också gör men inte lika ofta då det är dubbelt så långt dit).

sokkertoppen
0

#13 ja men precis nå sånt skulle vara kul,
låna någons bana och kanske fixa ett eget lopp.

typ som ridskolor gör, med tex hoppning och dressyr.

ska kolla runt om de finns någon i närheten som har en bana :)

CelsiusT
0

#14 Sådana banor kan du inte alltid köra löp/snabbjobb på. Men det beror på hur det ser ut, det är ju olika.

Vad bor du?

sokkertoppen
0

bor några mil från Norrtälje

[Nooway]
0

#12  Man lär sig någonting nytt varje dag! :)