hästens mat?
Vad äter era hästar för nått? Mängd/vilket foder? :) Beskriv gärna hur den är till storleken och vilken motion den får! :D

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag tar min travare som exempel här nu, har 11 hästar o orkar inte räkna upp allas foder.
Lasse är 165cm hög, rids lite sporadiskt, när nån hinner typ. Nu går han på bete o får lite Lusern för han har svårt att hålla hullet. På vintern går han på lösdrift med dom andra hästarna o får fri tillgång på bra analyserat grovfoder hö/hösilage. Till det får han kraftfoder som komplement till det som fattas i grovfodret. Han behöver en hög kvot för att hålla hullet. I vintras hade vi grovfoder med en kvot på dryga 6, då fick han ett par kg Lusern för att höja proteinet
Big Hero, Varmblodig travare, 15 år, 164 cm, Normal hull och rids 5-6 gånger i veckan ( En dag skogsridning/longering och resten utav dagarna dressyr, lösgörande samt en dag bommar och en dag hoppning.)
Hans foderstat ser just nu ut såhär:
GÅR UTE PÅ GRÄSBETE I EGEN STOR HAGE VARJE DAG MELLAN 08.00-13.00
Morgon: 0.5 kg havre + timjan
Eftermiddag: 1 kg havre, 1 dl mineral blå, 2,5 kg hö.
Kväll: ca. 2 dl (torr) blötlagd pellets betfor (ca: 2.5-3 l blöt betfor), 0.5 kg havre och 3 kg hö.
På hösten när han inte står på bete så brukar hans foderstat så ut såhär:
Morgon: 0.5 kg havre + timjan, 2 kg hö
Lunch: 2 kg hö
Eftermiddag:1 kg havre, 1 dl mineral blå, 3 kg hö
Kväll: ca. 3 dl (torr) blötlagd pellets betfor (ca: 3.5 -4 l blöt betfor), 0.5 kg havre och 4 kg hö.
Sthlmsjenna - Sajtvärd på ridtravare.ifokus.
Sveriges största ridtravarblogg - http://stockholmsjenna.se
Flechen är varmblod och 14 år, 163 cm hög och rätt slank med mycket muskler. Han rids cirka 6 dagar i veckan med mycket konditionsträning ute i skogen. Hoppning på bana 1 dag i veckan men även hoppning på teränghinder någondag i veckan. Han går max 2 dressyrpass på banan i veckan då jag tycker att han blir gladare om dressyrträning sker i skogen med.
Som yngre var han svår att hålla i bra hull men numera kan även han lägga på sig några extra kilo.
På sommaren går han på bete dygnet runt hemma om vädret tillåter.
När han står på stall så är det viktigaste att han har ett bra grovfoder anser jag. Har man det behövd det inte särskilt mycket annat. Han brukar få cirka 14 kg ensilage per dag uppdelat på morgon, middag, em, kväll. På vintern har de även fri tillgång till halm i hagen då de är ute så mycket det bara går.
Dessutom brukar han få cirka havre (ca 2 kg per dag), betfor, mineraler, b-vitaminer och morötter morgon, em, kväll:)
Kallblodstravare, valack 16 år, rids ca 5-6 gånger i veckan blandat med dressyr, hopp och uteritt.
Får hösilage, som jag inte väger men skulle tippa på att han äter runt 11 kg/dag + det bete som fortfarande finns.
Och så får han 0,5 kg kornkross och 2 dl linfröpellets/dag. Efter ridning får han även 0,5 kg (som torr) lucernpellets.
Hoppas ingen har något emot att fjordisarna får va me ;)
Fjording 1 - Sto, 27 år, promenadrids någon gång ibland ute i skogen.
Får hösilage - som inte vägs men det blir väl runt 9-10 kg/dag + det bete som fortfarande finns.
Och så får hon 1 kg havrekross/dag
Fjording 2 - Valack 7 år, rids 5-6 gånger i veckan, mest uteritter men även lite dressyr och hoppning.
Bantar = går i stor skogshage och äter vad han hittar (tillsammans med en annan bantare) + att han får ca 2 kg hösilage och ca 2 kg halm/dag.
Varmblodstravare 5 år sto, rids medel till hårt.
Fri tillgång på hösilage.
Vid hårdare och/eller mer långvarit arbete (tex heldagars tävling/träning flera dagar i rad osv) får hon betforvatten och müsli. Nu när hon står sjuk så får hon ju müsli för att få i sig medicinen och hon får då också lite harmoni (en form av jäst) för att hålla balans på tarmfloran.
Medarbetare på westernridning.ifokus

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Varmblod och kallblod, får så mkt hösilage dom kan få i sig + mineraler och ngr deciliter betfor.