Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett: 01-allmänt-om-ridtravare
Läst 1357 ggr
Braindead
0

Svårt beslut!

För två månader sen ringde en man till mig och undrade om jag kunde ha hans trevhingst hos mig under sommaren.

Jag har två ston som jag ville ta föl på(hingsten vi skulle dog olyckligtvis och sen tappade vi motivation).

Men när den här mannen ringde bestämde vi oss för att säga ja.

Men nu till mitt svåra beslut. Ägaren vill inte ha tillbaka hingsten, han säger att vi får honom om vi vill, annars ska vi skicka honom till slakt. Det är en supersnäll hingst, åtta år.

Det känns i hjärtat att skicka honom till slakt men samtidigt kostar det att ha en häst till (även om jag har egen gård m. stall, hö mm.) samt extra krångligt med en hingst.

Vill ni snälla komma med tips på vad jag ska göra. Alla tips är välkomna!

Wisby9211
0

Jag skulle behållt eller hyrt ut den på foder till någon :)

Madeleine - Medarbetare för Pudel.ifokus!

Lady-lisa
0

Ja, behåll han också hyr du ut honom på foder till nån vänlig själ :)

Birke
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Man kan inte ha en häst bara för att man tycker synd om den tyvärr. Se om någon annan vill ha honom, annars får det vell bli trappalanda?

Tusen
0

Jätte taskigt av ägaren att göra på detta vis. Överlämna beslutet om hästens fortsatta framtid till dig.

Jag skulle absolut hävda att han skulle ta tillbaka hästen och ev rekomendera honom att anonsera ut den. Det verkar som att han inte själv vill ta beslutet om avlivning och äöverlämnar därmed det beslutet och dåliga samvetet till dig.

När han ringde dig tidigare i somras hade han nog redan tänkt ut detta scenario. Inte alls snällt som man gärna först vill tro.

polgara
0

Förstår dock inte varför man betäcker 2 ston om man inte har tid o råd för EN häst till.

Huruvida du ska behålla eller lämna tillbaka kan bara du själv avgöra.

Låna ut ett varmblod på foder är inte lätt i vanliga fall o är det då en hingst dessutom är det ännu svårare.

CelsiusT
0

Är detta en godkänd hingst? Är han avelsmaterial? Varför vill ägaren inte ha honom kvar? Vad är det för fel på honom?

Medarbetare på westernridning.ifokus

Tusen
0

#6 Då detta är en ridtravar sida får man väl anta att hingsten är en travare. Då behöver den inte vara godkänd (som i andra raser) utan det räcker att han är avelvärderad. (Något som nästan varenda hingstägare gör inom travet om man tror att den har någon framtid som avelshingst). Om det är avelsmaterial kan man läsa om på ST´s hemsida. Det behöver inte vara något annat "fel" på honom än att han inte gillar att tävla.Glad

CelsiusT
0

#7 Aha, det med godkändheten visste jag inte. Självklart behöver det inte vara fel på honom för att han inte gillar att tävla - gör han inte det? Men något måste ju vara fel på honom om han ges bort gratis och annars ska slaktas.

Medarbetare på westernridning.ifokus