Några funderingar...
Hittade ingen passande katogeri för denna tråd, så om någon tycker att den passar bättre någon annanstans är det fritt fram att flytta den.
Jag, eller min familj rättare sagt, hade hästar när jag var barn. Sista hästen såldes när jag var ca. 11-12 år (jag är 26 idag)
Mitt intresse för hästar har och kommer nog alltid att finnas, så under hela denna långa tid jag har varit utan häst har jag saknat det enormt.
Vid 15 års ålder ungefär, fick jag kontakt med en kvinna som hade häst och jag blev väldigt glad när jag fick följa henne och rida hennes häst. Denna kontakt upphörde dock efter en tid och jag blev återigen "hästlös". Det gick en väldans massa år och jag saknade att ha kontakt med hästen så jag började, med ljus och lykta, söka efter någon hästägare. Tillslut hittade jag en och jag blev förstås väldigt glad. Lyckan blev dock kortvarig eftersom att ägaren till hästen strax efter att vi fick kontakt med varandra var tvungen att flytta hästen till ett annat stall och det var för långt borta för att jag skulle kunna ta mig dit.
Nu har jag i alla fall kommit i kontakt med en annan kvinna som söker fodervärd till ett underbart och mycket vackert travsto på 9 år. (Hon är tränad, men aldrig startad) Om allt går som det är tänkt så blir jag fodervärd. *Håller tummar och tår stenhårt*
Till saken hör dock att jag inte är så värst "blidad" inom annat är skogsmulle-/promenadridning, så att säga. Jag vll gärna lära mig mer om dressyr, det verkar otroligt skoj! =)
Så mina funderingar är:
Hur får jag henne att sakta ner traven?
Hur får jag henne att övergå från skritt till trav utan att "rivstarta"?
Någon som har tips och tricks på andra enkla, lätta dressyrövningar?
Bör kanske även tillägga att jag inte är intresserad av att tävla, vill hålla det på "hobbynivå", så inga avancerade eller svårförståliga saker, i alla fall inte så här i början =)
Är även intresserad av NH-träning.
Någon som har tips och råd hur jag kan gå tillväga där?
Stort tack på förhand!
MVH//Bunn
Leta efter trådar med dina frågor, det finns många och de har ofta många svar :)
Mitt absolutaste tips är att helt enkelt vara konsekvent till tusen. Säger du stanna så är det stanna och hon ska stanna, även om en ''halt'' kanske innebär 263 stopp innan hon står ordentligt utan att trippa fram så fort tygeln släpps. Som exempel.
Samma sak med att sakta ner traven, ber du henne sakta så ska hon sakta. Det blir kanske skritt istället (det är jobbigt att trava långsamt) men det är bara att berömma avsaktningen och sen fatta trav direkt igen. Börja alltid med en lätt hjälp, oavsett hur många gånger du nyss saktat av och tvingats ta hårt, så nästa gång måste du börja med en mjuk hjälp igen, då lär hon sig att lyssna på den mjuka hjälpen. Det bör hjälpa rivstarterna också. Se alltid till att hon är med dig redan i skritten, och är beredd på att du ska be om något.
Grunden måste alltid sitta. Kan hon öka och minska tempot i skritt? Innan hon kan det är det meningslöst att tjafsa om tempo i trav :) Förstår hon avsaktande hjälper och ökande hjälper? Eller är det bara att hon börjar springa för att det bankar på och saktar efter en lång stund ? Jobba i skritt tills hon verkligen kan sakta och öka tempot där, innan du kräver det i trav. Hon ska kunna stanna på en femöring i skritt med lätta hjälper, och kunna starta igen i lugnt tempo. Kunna öka och minska skritten. Sen gör du bara likadant i traven, samma hjälper och då lär hon känna igen dem. Att rida lätt i den takten/rytmen du vill trava är också en god hjälp, hästarna känner det tydligt och de vill gå i balans, därför försöker de hålla sin balans med ryttarens, vilket innebär att trava i samma tempo. Om de kan.
Din sits är ditt viktigaste hjälpmedel, hästar känner otroligt små viktförskjutningar och rörelser. Vrider du huvudet lite åt vänster så känner din häst det i ryggen. Det är också något de förstår av sig själva om man bara ger dem chansebn och tiden att känna efter och svara på det. Tyvärr är det även den absolut svåraste biten att hjäpa till med över ett forum. Men en skicklig ryttare kan i princip hoppa upp på en helt outbildad häst och göra vad som helst utan varken träns eller tygel - under förutsättning att hästen litar på och känner sig sammarbetsvillig samt får en chans att lyssna (vilket iofs är lite mycket att förvänta sig av en häst som bär en ryttare för första gången) men som exempel på hur mycket sitsen gör. Det fungerar även åt andra hållet - sitter man lite fel så säger man till hästen att göra fel. De kan dock lära sig att ignorera en ryttares felaktiga sits, om man är konsekvent och tränar.
Så var konsekvent, och se över din sits så att den är avspänd och jämn. (dvs inte vika sig i sidan, låta ena axeln hänga, dra upp ett knä, hålla ena benet lite längre fram osv). Om du sitter i en neutral position så kan du ju alltid prova att flytta dig lite bara för att se vad hästen gör som svar. Otroligt nyttig övning och man hittar många enkla svar på sina problem genom att känna sin häst. (exempel: låt säga att du i skritten lutar dig lite bakåt och märker att din häst saktar av. Genast har du en hjälp att använda vid avsaktningar ;) Det kan också vara tvärt om, att hon saktar om du lutar dig lätt framåt). Se bara till att hästen inte börjar gå snabbare och ''rusa'' som svar på allt, de gör de ofta när de inte riktigt förstår och vill komma undan.
Usch, detta blev långt och inte till någon större hjälp är jag rädd-.. lycka till iaf :)
Att flytta runt på hästen är bra grundövningar btw. Samma där, använd skänkel och vikt och se vilket håll hon går åt, det lär man sig mycket av :P Men annars är det bästa nog att anlita en tränare. (centrerad eller akademisk ridning kanske kan passa? Det är som dressyr men inte tävlingsinriktat, och man jobbar mycket med ryttarens inverkan av hästen, hellre än att hästen skka lära sig. Det går ju hand i hand, men svårt att förklara skillnaden.. det beror ju även mycket på vilken tränare man väljer. Jag finner det en väldigt givande träning/stil som även är till stor hjälp i skogen. Personligen förstod jag sammanhang och hur allt hängde ihop mycket bättre efter ett år med akademisk ridning, än efter 12 år med engelsk dressyr, det hjälpte mig väldigt mycket.)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
bästa du kan göra är väl att hitta en bra tränare :)
Madeleine - Medarbetare för Pudel.ifokus!

#1 Tack för ditt långa och mycket informativa inlägg =)
#2 Tyvärr så finns det inte så många tränare i en liten byhåla, 5 mil ifrån närmsta stad =/
#3 Det an de nog göra :) Och många kan köra ut mot bensinkostad.
Sen måste du ju inte rida varje vecka, inom akademiskt - som exempel - är det inte ovanligt att man bara rider en gång med några månaders mellanrum. Även om det i början säkert är bäst med lite oftare..
Var bor du, kanske någon kan hjälpa till? (Min tränare bor i västervik men kör ner till Skåne varannan vecka och undervisar över helgen, kör till olika ekipage. Bor du däremellan kanske hon kan komma till dig på vägen. Annars finns det säkert andra som har liknande lösningar.)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

#3 Jag bor i Skellefteå i västerbotten, men hästen står i en liten by 5 mil härifrån.
Känner du till någon tränare här i närheten så säg gärna till :)