galoppera
Hej!
Nu har jag börjat rida travare vilket är väldigt ovant om man jämnför med lugna och stabila nordsvenskar, och dessutom travares trav inte van vid det.
Jag har säkert frågat detta innan men eftersom att internet är ganska segt så kan jag inte kolla vad jag fått för svar så jag frågar igen.
När jag ska galoppera så kör hon alltid sin "travar trav" både innan och efter och eftersom att jag verkligen inte är van vid det så blir det lika läskigt varje gång för jag är rädd att ramla av. Dessutom, när hon väl galopperar, så galopperar hon väldigt fort och det går inte att samla henne om hon har haft den "travar traven" innan utan då får man bara försöka hålla sig kvar och hoppas på att backen tar slut snart. Det är det som händer bara när vi är ute och rider, och vi galopperar bara där det inte åker bilar eller något annat men är ändå rädd över att det ska komma någon gående som nästan blir översprungen av en häst. Det jag vill är att kunna ha en samlad galopp på henne och även kunna länga utan att hon bara rusar iväg. Och jag vill kunna fatta galopp innan hon kör igång med sin "travar trav" och även sakta av utan den.
Har ni några bra tips för detta?
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto
Bygga muskler för galoppen. Kuperad terräng eller bommar är bra. Lär hästen att bära sig i skritt och trav först. Longera henne så hon får galoppera utan ryttare på ryggen och träna övergångar.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Trava inte före eller efter galoppen. Skritta.
tror inte hon kan bara sätta upp i galopp från skritt,, ;o
Medarbetare på Djurfoto
Min f.d travare har också en tendens att börja slängtrava innan galoppen men då är det bara att ta ner honom till en lugn trav igen, så fort man märker att den traven är på väg- inte när man redan är där, då är det för sent- och göra om hjälpen tills han fattar en lugnare galopp.
Hon kanske inte orkar bära sig ordentligt och då är det ju svårt för henne så du får ha tålamod, och som #1 säger, hjälp henne bygga upp muskler och balans i skritten först, sen traven och sedan galoppen.
Något annat du kan göra är att bara ge galopphjälp när du känner att hon kommer fatta den (galoppen alltså :p) för att lära henne själva hjälpen bättre utan bråket..
det var ju ett litet tag sedan du ställte frågan - hur har det gått? :)
Jag har låtit bli galoppen i paddocken eftersom att jag inte får henne att få en lugn trav innan och när hon väl galopperar så går det väldigt fort men ute testade jag och det blev dock en sån slängtrav innan men det orkade jag inte bry mig om eftersom att det va ungefär tredje eller fjärde gången jag galopperade på henne men sen kunde jag korta ner galoppen och även göra den lugnare vilket kändes väldigt behagligt faktiskt.
Så tänkte att träna galoppen ute och inte i paddocken i början för att bygga upp dom musklerna hon faktiskt inte har. Men jag håller på att kämpa med att få ner hennes huvud just nu i skritten så försöker ju träna massor i skritt och trav eftersom att det är skönare med en häst som inte travar med huvudet i himlen. Och sen när jag väl fått samlat henne i skritt och trav tror jag att det kommer gå mycket bättre att börja med galoppen, ett steg i taget alltså! (:
Medarbetare på Djurfoto
Va härligt att det går framåt :) jag tror att du gör rätt i att inte galoppera i paddocken ännu, det är ju lättare för dom när det inte är så små svängar..
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Försök att inte fokusera för mycket på hennes huvud. Allt bra kommer ifrån bakbenen ;) Det har jag fått lära mig på min travare!
Börja med att få till en bra takt i skritt och trav, sen får man bygga på därifrån!
Sen är mitt andra tips att aldrig göra en galoppfattning ifrån en dålig trav. Då blir galoppen också dålig! Jobba på skritten och traven först så när hon kan gå i en lugn samlad trav och jobbar ordentligt under sig blir det myycket lättare att fatta galoppen :)
Sen är det ju fruktansvärt jobbigt för dem att galoppera i början, så träna mycket fattningar, travhoppa och rid dressyr i skogen över stock och sten! Skritta skritta skritta :)