Hoppa in en häst
Jag ska vara fodervärd åt en fd travare och den har aldrig hoppat förut så jag undrar att vad ska man tänka på å göra när man ska träna hästen för hoppning?
Vad ska jag göra från början? Är det bästa alternativet att löshoppa hästen först eller??
Är tacksam för all tips!! 

Hoppa för en bra tränare:) Det gör jag, min har heller aldrig hoppat och första gången så klev han över men nu har han börjat fatta och han tycker det är jättekul. Börja med bommar att kliva över och gå sedan vidare till små hinder. Vi har nog bara hoppat 40-50 cm men det räcker.
Jag hoppade in mig "själv", först red vi bara över bommar mellan hinder stolparna, sen la ja upp hinderet lågt, han fick först skritta över, sen trava över, sen gjorde jag ett lågt kryss, skrittade först över, sen travade och sen galopperade. Kom ihåg, lågt, lågt, lågt och verkar hästen osäker skritta först över fler gånger tills den är säker, sen trava tills den är säker och sen sist galopp.
För att sen avancera är instruktör bra :)
Löshoppa vore nog super bra då dem flesta hästar verkar älska det :)
Jag har jobbat mycket med tillridning och utbildning av hästar och ponnyer, och dessutom hoppat in min egen travare (Han går 110 klasser). På så sätt har jag genom åren provat många olika inlärningssätt. Det jag personligen tycker är väldigt bra är att hoppa in dom ute i naturen, över små små stockar. Ute har dom ofta en naturlig framåtbjudning och sprången kommer oftast naturligare. Annars är det först jobb med bommar för att sen lägga upp små hinder. En inhoppning brukar inte ta särskilt lång tid, och en god ide kan vara att varje gång du tex rider på banan hoppa nått litet hinder bara för att befästa det hästen lärt sig:)
På bilden"hoppar" jag och Flechen över en av stockarna jag använder till unghästarna. Över den kann dom bara ta ett extra stort galoppsprång om de vill:)

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag gjorde lite som #2.
Började med att skritta/ trava över bommar bara.
Även om vi vart i skogen innan tog vi och klev över nån bom bara för att det skulle bli helt naturligt.
Sen gick vi vidare till att ha hinderstöd med bara en bom på marken några pass innan vi tills sist hoppade pyttesmå hinder.
Red först över i skritt och sen trav.
Vi tog galopp först nått pass senare.
Men hon tyckte det var för lågt och "trava" över (allrahelst med bakbenen) så vi lära höjja så hon riktigt hoppade och när hon väl gjorde det var hon snabb att fatta hur man gjorde ;)
Jag kanske tog det lite väl sakta men ja ville att hon skulle vara väldigt trygg och säker med bommar/ stöd osv. innan vi klättrade uppåt, höjden kommer med tiden. (+ att det vara några år sedan ja hoppade).
Hon har aldrig vägrat på ett hinder och har fin framåtbjudning och nu har vi nån månad senare hoppat 82cm utan problem :)
Som sagt hela tiden se till att hästen känner sig trygg och inte bli osäker.
Ta små steg i taget och ha inte för bråttom :)
Lika river hästen så sänk! (alltså nu menar ja inte en gång, men mer) och se till att anpassa så hästen river så lite som möjligt (hinderhöjd osv.) för att bygga upp ett bra självförtroende, de vinner man mycket på! :)
= att man väljer en höjd hästen är redo för.