bilder på mig och Amadeus
Några fåtals bilder från idag som var i bra skick (resten behövs redigeras) **Vad tycker ni?
**om ja får ge kritik till mej själv så, upp med blicken, sitter på bakvalvet av sadeln, hänger i framåt på honom så det blir framåt vikt. Lutar in mig i traven. bak med axlarna

fler bilder kommer imorron!! Ge mig massor av kritik nu!! och vad ni tycker om honom!
Han har varit ridhäst i 3 år, dock började jag seriös rida och hittade knapparna på honom i Oktober. Sen blev han skadad och stod till Februari och var i igång ridning sen dess :)
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Tycker han är musklad och fin tycker det är svårt att se helheten i stillbilder eftersom det bara presenterar ett ögonblick. Men helt klart ska du vara stollt äver din fina häst

Han e jättefin. Bild nr 4 är jättefin. Är bara o kämpa på, man lär sig varje dag nya saker både om sig själv o sin häst. Lycka till med er.
Heidi
#1 tack så mke! Ska försöka be någon filma mig någon dag så man får se helheten och inte ögonblicksbilder :)
#2 ja 2:an var min favvobild. Tack!
Igår gick han faktiskt inte så bra som han brukar gå, red på den nedre delen av ridbanan som jag aldrig brukar göra, kanske därför! :)
resten av bilderna kommer här!

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !
Han ser verkligen jättefin ut :D
Det enda jag kan ttycka är att det ser ut som att din stigbygel ofta ligger långt in. Det blir bättre om du lägger den i rätt läge, lite längre ut. På så vis får du även bättre nedtramp med hälen :)
Men ni ser bra ut tillsammans:) Kämpa på och lycka till!
#4 okej tack! ska tänka på det nästa gång jag rider :)
/ Emma
Nu låter jag gammal, (jag är bara 23!) men det ser jättetrevligt ut när du rider, det ser harmoniskt ut. Det gillar jag! Inte särskilt konstruktiv kritik, men du kan ta tillvara på det 
// Michelle
#6 tack så mycket! !! :D
/ Emma
Tycker du har en jättetrevlig häst och du rider fint men om jag skulle fundera på något är det sadelns läge. När jag ser er från sidan uppfattar jag att sadeln har ett läge som är lite långt fram. Jag skulle vilja se den lite längre bak så att bogarna blir friare och att vikten från dig flyttas lite längre bak. Äh, jag vet inte det vara bara en sak jag tänkte på…
#8 hehe sadeln är snart slängd. Den är helt sne. :)
Red i den i ca 1 månad och sen pajjade den köpte den dock för 100 spänn :P
/ Emma
Ser trevlgt ut i allmänhet :)
Du har inte funderat på att plocka fam tölten hos honom? :P
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
#10 asså han kan tölta typ. Jag vill få bort den mer än något annat. Han lägger in den när han inte orkar eller när han är stressad. så ne att börja lägga in den blir han nog väldigt förvirrande eftersom jag vill få bort den när han gör så :P
/ Emma
#11 Du bestämmer så klart sjäv, men det kan också bli enklare för honom om du istället för att försöka ta bort den (den finns ju där) lär honom skilja på den och trav :) Lite som att rida en ''vanlig'' häst i bara skritt och galopp och försöka träna bort traven, det är lättare att lära in kommando för traven och skilja på gångarterna, för att senare lära galoppfattning från skritt :)
Men naturigtvis ska han inte vara spänd och stressad vid tölten.
Du gör som du vill, som sagt, men det kan bli en riktigt trevlig gångartav det :)
Ett tips oavsett är att helt enkelt undvika att jobba honom så trött att han inte orkar och istället grisepassar, och om han gör det för att han är rött, gå ner i skritt ett tag och efter en stund bara be om lite trav och avsuta.
#12 det är så jag gör :) men han lägger in den början av traven och det gör han alltid, då ger jag tygel till honom o smackar på så början han trava. Men sen blir han inte trött han är nämligen en häst som tror han blir trött fast han inte är det. Konstigt att förklara, men man fattar när man ser honom. :)
Gillar inte tölten/ Amadeusegnagångstil alls , skulle jag vilja börja tölta så skulle jag köpa en islänning xp
Här är en bild när han kör sin egna gångstil.. x)

/ Emma
Tölten måste självklart skolas för att bli bra, liksom alla andra gångarter (om inte mer) ;)
När Crow sulle lära sig trav (efter att -bara- ha fått tölta i 2 år) gick jag in på en volt och skänklade rytmiskt med innerhälen tills det blev trav. Släppte sen fram honom rakt fram/dit han ville för att ge full eftergift och beröm, innan jag saktade av. Ganska snart gick det bra på volt och vi började ute på vägarna dr vi rider mest. Jag fick överböja honom i början så att det blev en överböjd skänkelvikning typ, men skänklade på samma sätt och släppte sedan fram honom rakt ige vid första travsteget och saktade av efter en stund. Nu har jag en bombsäker travfattning, bara kickar mycket lätt med ena hälen så fattar han trav utan töltinslag oavsett hur långsamt jag ber honom. Kan gå väl långsamt, saktar jag ner och ber om vila i steget så mycket att han faktiskt inte orkar börjar han trava nästan stillaståede men kan inte gå rakt utan bakdelen flyttar ut. Nu ber jag ju inte om den långsamma traven utan försöker hålla mig där han orkar gå rakt, men poängen är att han inte slår in tölt-takt :)
Så hitta en signal som betyder trav, istället för att bara öka takten. I början gick Crow över i trav när han tappade balansen osv problemet med att hålla in eller öka på är ju att tölten stärks med hästen, till slut kan din häst tölta snabbare än den galopperar, och då bir det svårt att be om trav ifall den inte har lärt sig skilja på det.
Om du tränar upp tölten eller låter bli är helt upp till dig, men eftersom hästen nu har tölt tror jag att det säkraste är att skapa en sån speciell trav signal, även om du aldrig ber om tölt så kan du använda den för att bryta tölten när han själv fattar fel :)
Visst hade det varit bra om travarnas tölt blev erkänd så att folk om säljer vågar säga att denna hästen har passanlag - då kan de som vill tölta köpa en travare med tölt, och de som inte vill ha det kan leta efter en utan.. nu är det svårt att hitta travare med tölt trots att det finns många, för det står inte i anonserna. Jag skulle inte vilja ha en utan nu när jag vant mig vid den :)
Ursäkta trådkap, men tänkte att lite tips är ju aldrig fel :)
Kanske bara är jag som tycker att tyglarna ser lite långt ut på vissa bilder så han går i lite väl låg form? :) men det kanske bara är jag ^^ annars ser han riktigt fin ut och ni har kommit en bra bit påväg :D
Senaste bilden från ridpasset, dålig sekundsbild tyvärr..

/ Emma
#15 han går så för att han inte orkar bära sig högre. Det kommer med tiden. Med tanke på att han bara har gått i form i 3 månader.
/ Emma
Det ser som någon tidigare skrev väldigt; väldigt harmoniskt ut. Hästen ser avslappnad ut och mjuk? svårt att avgöra på bild såklart men det är den känslan jag får när jag ser bilderna på er. Kämpa på så går det jättebra med er två!
Nya bilder på oss. Han var lite ringrostig det här ridpasset. Han hade stått i en vecka innan så det är väl förståerligt. Och han var sjukt kaxig i munnen, ska prova byta bett. 

/ Emma

Det ser jättetrevligt ut! Fina bilder :)
#10 det är inte tölt utan passgång som travare går i.
håller med Em--ma, min häst går över i passgång när hon blir ivrig/stressad och de vill jag mer en allt få bort.
Men klart man få göra som man villl :)
Jag har den inställningen eftersom att ja även travtävlar med mina då det är en otillåtengångart!
#20 Tölt kommer av passgång, självklart är det inte säkert/troligt att det är perfekt i början (dspeciellt inte som de oftast passar när de är trötta, stressade eller spända och inte får träna upp någon mjukhet i det), men om man jobbar med den och mjukgör hästen, samt tränar på att spänna av i passen och inte bara passa när det blir stress, då kan man få riktigt trevlig, rent 4-taktig tölt. ;) Kanske inte ser ut som islänningarnas.. å andra sidan tränar jag aldrig med vikter heller så det är klart att det blir ett annat lyft. Plus att hela typen är annorlunda, ska nog hellre jämföras med några av de amerikanska töltraser än isisen.
För inte kallar du väl detta pass?
Här är ett bra exempel: 1 är närmast vår normala form där vi är idag, i relativt högt tempo (bilden ovan är mer normal, långsam ''saddle rack''), 2an är en spänd, trist men 4 taktig tölt. Hade väl kunnat rida så, det är ju flashiga benlyft.. men trivs inte med formen för övrigt. 3an visar grisepass ungefär som det var innan jag började arbeta med att få fram en vettig gångart. 4an är trav där jag sitter för dj''' ;)
Ursäkta trådkap men kände att jag ville visa att jag vet att tölt och pass inte är samma sak, och att jag faktiskt menar en ren, fyrtaktig gångart (även om ''rack'' är ett bättre ord eftersom tölt är mer rasbestämt till islänningarnas gångart)
Att ni inte vill ha den gångarten är väl helt upp till er, jag är övertygad om att hästen kan skilja på pass/tölt och trav likaväl som galopp, och absolut ska man inte låta den välja själv vilken gångart den ska arbetas i, så det ser jag inte som hinder för tävling. Men visst förstår jag att man kanske helt enkelt inte vill ta vara på tölten, helt ok det är en del extra arbete. Jag vill bara att de som har den ska veta att det kan bli nåhgot, för den har en sån dålig stämpel trots att den inte behöver vara dålig.. Men pass, det är det inte jag menar. Att säga att det bara är pass de kan gå i är lite orättvist om man inte gett dem chansen att slappna av och mjukna i det..
(sen tror jag fortfarande att man har bättre chans att få hästen att inte passa/tölta om den vet om att det är en skillnad och får lära sig ett peciellt kommando för trav, istäöllet för att bara bli pushad in i det)
#19 Trevliga nya bilder förresten :)
Måste fråga, har du frsökt lära in en travsignal eller fortsätter du med att helt enkelt öka på tills det blir trav, och oavsett vilket, hur går det? Blir han bättre på att fatta utan tölt/pass?
fna bilder :) Snygga outfits! :)
Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)

#21 klart man får göra som man vill :) så länge man själv och hästen trivs med det.
jag tycker inte det känns bra och min häst går det bara i stressade situationer, och ja vill ha en avslappnad häst :) + att ja har en travochridtravare.
#24 Nej, och som sagt kan jag mycket väl förstå att du inte är intresserad av det. Det är helt upp till dig.
Men du får det fortfarande att låta som att det är helt omöjligt för hästen att göra det om den inte är spänd och stressad, vilket enbart beror på träning. Jag vill också ha en avspänd häst, hade han spänt sig och stressat varje gång jag töltade så hade jag inte fortsatt :) Återigen är det inte någon uppmaning till dig att träna honom, bara en skillnad på att kunna och inte kunna.
#22 jag struntar bara i det, forsätter att krama i tygeln och göra så han går i form och då slutar han efter ½-1 varv på volten (:
/ Emma

#26 fast hästen går ju inte i form bara för att du kramar i tygeln, det som händer när du kramar i tygeln är att hästen böjer på nacken.
#27 Nej jag vet det, men genom att krama i tygel så lugnar han ner sig så han börjar gå i form. Direkt när jag tar i tygel (utan några som helst hjälper med benen) så går han i form.
/ Emma

#28 du ska inte rida med tyglarna öht. Det är med benen och sätet du ska samla ihop hästen under dig och lugna ned honom, inte genom munnen. När du tar hästen i munnen så går han inte i form utan han böjer då bara på nacken och 'lurar' dig.
#29 nej han går i form. Han trivs bäst på det sättet. Och tro mig jag märker när han fuskar och inte. Och när han passar så kan jag inte använda benen för då börjar han direkt stressa upp sig.
Har ridit honom i 3½ år så jag vet nog vart hans knappar är o ej . :P
/ Emma

#27 och #28 jag tror inte Em-ma menar att hon kramar tygeln och hästen böjer på nacken. Jag tror hon menar att när hennes häst börjar stressa iväg i pass så kramar hon tygeln och är i övrigt rätt passiv bara för att få honom att lugna sig och när han gör det så kommer han tillbaka i form.