stl -strö, nån som har testat?
hej.
har vissa funderingar på att byta strö till min grabb.
så jag tänkte höra om det är någon här inne som har testat stl pro eller champ till sina hästar. är det drygare än spån (det är det jag använder nu)
hur är det att mocka?
använder stl till mina råttor o säckarna är mkt lättare att hantera än vad en spånsäck är… =P
men om det blir mkt dyrare är det ju inte så stor mening med att byta strö…
// Frida

Jag har gått över till hampa, dyra säckar men enormt drygt och lättarbetat.
#1 Var köper du det? Hur fungerar det? Hur är det att jobba med? Vad kostar det?
Medarbetare på westernridning.ifokus

Dubbla säckpriset mot spån, dubbla mängden ut ur säcken. Det suger bra håller en fin och fast yta och fastnar inte i päls och ull
Jag köper det på granngården (odal/lantmännen)
#3 men då blir det inte dyrare allså? om det kostar dubbelt så mkt men innehåller dubbelt så mkt så blir det ingen större skillnad? Fungerar det ungefär som torv sedan? Det torkar inte ut hovarna?

#4 priset blir det samma eller lite biligare än spån.
Det ser ut som gula tallbarr som bildar en stabil botten direkt, det knastrar lite när man går på det och skai nte vattnas som torv också fyller man på efter hand som det behövs mer.
Jag mockade ut efter fåren, dom kissar inte så mycket utan det är mer som en massa harskitar i ströt och det la jag i hästarnas vinterhage och nu trots en hel del åskregn så känns det som att gå på en skogstig.
Jag har inte upplevt att det torkar ut hovar/klövar och det får ingen stickande doft som spån kan få och det är ljust som spån och väldigt lätt mockat.
Hästarna hade det i väderskyddet under vintern man tyvärr var det slut på granngården ett par gånger så jag fick köpa spån så till hästarna har jag inte testat fullt ut, tyvärr utan jag har blandat 40 spån/60 hampa och känner att när jag hade hampa var botten mer som jag vill ha den och mer lätt mockad.
Fåren har haft 100% hampa och det har varti perfkt och ljust där fåren kissat har det blivit mörkt i botten men fortfarande ljust ytskickt i boxen och när jag tömde boxen var det väldigt lätt att få.
Jag tror man ska lägga på mycket till hästarna och ta bort bollarna och låta det blöta ligga kvar tills man ska töma boxen/väderskyddet på våren.
#5 Okej. Ja spån har ju en viss uttrokande effekt då det drar åt sig fukten ur hovarna och det ger en väldigt torr miljö. Medan torv gärna håller funktigheten vilket ger en fuktigare miljö.
Blir botten hård för hästarna eller håller den sig mjuk att ligga på? Hur fungerar det i kall miljö på vintern, fryser det och blir stenhårt så som torven eller håller den viss mjukhet fortfarande?