Barfota
Tänkte höra om man vill ha hästen barfota ska man bara vänta på att dom ska få en hård hov eller ska man verka på nåt speciellt sätt?
Kan man rida dom under tiden eller ska dom gå i hagen bara? :)
Min häst blir ömfotad nästan direkt när hon gått barfota ett tag..
Prata med din hovslagare, h*n vet hur en barfota häst ska verkas. Hästen ska inte ömma! Om hästen ömmar vid ridning direkt efter att du tagit av skorna och verkat hästen så prova att låta hästen vila några dagar i hagen (om den inte ömmar där). Men efter 2-3 dagar ska det gå att rida (kanske inte på väldig stenig/knagglig mark men på vanlig väg och i skogen).
Om hästen endast ömmar vid ridning så kan man använda boots på hästen.
Det finns många teorier om att man ska verka på speciellt sätt och låta hästen gå och ha ont under si eller så länge. Men jag tycker inte det är snällt. Hästen ska inte behöva gå och ha ont.
Medarbetare på westernridning.ifokus

Okej Tack så mycket! :)

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Har hästen ont när den går barfota SKA den skos, finns ingen anledning till o låta hästen lida för att härdas, det är DJURPLÅGERI

Japp! Jag strunta i de där me att va barfota och skodde henne igen :) Kändes bäst så! så nu kan hon gå överallt igen :)
Hero går barfota bak, men skodd fram (halvskoning). Han fungerar bäst så om man inte rider ut mycket i skogen vilket jag inte gör. För mig blir det uteritt någon gång i veckan bara.
I början ömmade han lite efter att ha gått med skor runt om i nästan 3 år. Men det är normalt. Men efter någon vecka avtog det och nu är det inga problem.
Däremot så går han bara oskodd bak under vår/sommar/höst. Vi skor honom runt om på vintern när broddarna ska på.
Sthlmsjenna - Sajtvärd på ridtravare.ifokus.
Sveriges största ridtravarblogg - http://stockholmsjenna.se

Okej härligt! för mig blir de lite fler uteritter och de är lite stenigt så hon blir lätt ömfotad då men nu har hon skor iaf igen :) men de blir ju billigare att ha dom barfota :P