"sommarprojekt"
Hej! Tänkte visa er den hästen jag ska försöka rida till nu i sommar när den andra är halt och troligen kommer få vila hela sommaren. Han är en 10-årig fd travare men har varit lite ridhäst i nåra år, fast aldrig utbildad på riktigt. Nu har skötaren som han hade innan lämnat honom och jag tänkte prova och se om han går att få ordning på. Största problemet är väll att han går med huvudet jättehögt och han ingen takt i traven. Han kan trava långsamt, men han har ingen takt och har dsom sagt huvudet jättehögt upp. Och jag har bestämt mej för att inte använda snodd eller liknande för att få honom att sänka sej, utan nu är det jag som ska jobba med hästen, inte en massa verktyg som ska göra jobbet åt mej.
Här kommer nåra bilder. Han är lite omusklad just nu pga han har inte varit igång. Men kommentera gärna på vad ni tycker jag ska jobba med utseendemässigt/muskelmässigt :)
/Mvh Jag
Never judge someone. You don't know their history.
Seriously, you don't!
Så omusklad tycker jag inte alls han ser ut att vara. Han har ju en rejäl bakkärra och bogen ser väldigt välmusklad ut. Hals och rygg ser rätt okej ut också. (Lite svårt att se men det man ser verkar helt okej)
Det är väl bra att han blir lite skolad om han nu ska gå som ridhäst men förvänta dig inga stora förändringar i muskulaturen över endast en sommar. Att bygga musklar tar tid, minst ett år innan man kan se någon skillnad. Men som sagt jag tycker han ser rätt välmusklad ut redan nu.
Tips för att få honom att sänka huvudet är att skritta mycket på lång tygel. Sen skritta med kontakt i munnen utan att han höjer sitt huvud. Sen gör man om samma fast i trav. Varje gång som han tar upp huvudet eller ökar takten gör du halt. Denna träning tar lång tid kanske över ett halvår, ibland kortare, ibland längre. Men om man är koncekvent så får man lön för mödan.
Om du förstår vad jag menar (skritt på lång tygel i kanske två månader, skritt med kontakt i munnen kanske ytterligare två månader osv.)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#2 ja en del muskler har han ju. :) Men han har lite konstig form, för han har som du sa kraftigt bakparti och bog, men när man sitter på honom så känns det inte som att han bär upp ryttaren med ryggen, han blir svankig. Ska försöka få en bild är man sitter så blir det lättare att förstå. Men sen har han gått på jättefint bete i nåra veckor och och inte ridits på över 2 månader, så är förvånad över att han är så satt som han är. Men kan tro att det är tack vare betet :)
Ska prova ditt tips! Kan kommer ju gå turistridning senare i sommar/höst så jag tror inte jag har så mycket tid på mej. Men tänkte inte skynda på någontigt eller så. Men se till så att han är igång när turisterna kommer och se hur långt vi kommer. Kan behöver i alla fall lära sig att sänka huvudet och börja jobba med ryggen. För när ovana turister kommer och ska rida honom ute i skogen så är det lät att dom håller balansen i tyglarna eller har för lösa tyglar, och om han då inte lärt sej att det är bekvämare när han sänker huvudet så komer han ju nästan förstöras. Går de i fel form så mycket så är det inte bra. Men som sagt vi tar en dag i taget och ser hur långt vi kommer :)
Här är även en bild på honom när han travar. Här ser man lite i vilken form han går i. Dock inte jag som rider, utan hans förra skötare. Och snälla kommentera inte på hennes sits för jag vet den är för hemsk. Har tjatat och visat henne hur mke som helst, men hon är väll för ung gissar jag för att kunna utbilda en ravhäst till ridhäst ordentligt. ;)
Seriously, you don't!
#3 JAg tycker det låter jättebra. För ryggmuskler behöver alla hästar anser jag. Även travare som enbart körs. Det är många travtränare som glömmer bort det
Sen är det ju så med muskler att de försvinner inte så fort att de är helt borta på enbart två månader. Han har ju förmodligen rört sig en del i hagen och det gör att musklerna försvinner långsamt. Lilsom att bygga muskler även om det tar längre tid att bygga muskler.
Förstod du vad jag menade?Jättebra. Annars är det bara att fråga igen vad jag menade.
#4 jadå jag förstår vad du menar! ;) visst musklerna försvinner inte på så kort tid men sen så har han inte varit tränad på riktigt och ingen har "byggt upp" honom. Sen så är det väl konditionen vi behöver jobba på också. Han har väldans dålig kondition och har alltid haft.
Kul är det ju för man ser att han har potential! :) Det enda jobbiga nu är att han har hemsk separationsångest från den andra hästen. Och ridbanan ligger en bit bort så man måste rida genom skogen och på stora vägen och så, så det kommer bli lite spännande. Men samtidigt så behöver han ju lära sig att det inte är farligt att gå ensam. Ska bli spännande, ska börja rida lite imorgon och se hur han känns och var man kan börja, om det inte är för varmt förstås. :)
Seriously, you don't!
Jag tycker att du förutom de förslag som Tusen gett dig, så ska du jobba hästen på lina eller tömköra den. Då kan du få den att arbeta på rätt sätt utan att behöva bära upp en ryttare.
Så växla gärna med ridning longering. Och hjälp tyglar rätt använda är inget fel.. de är vad det heter HJÄLP tyglar. Du kan ha en snodd, utan att spänna den hårt så den tar emot när hästen höjjer huvudet så mkt som det visar på bilden. Men så snart den sänker huvudet så släpper trycket från snodden, då hänvisar snodden bara vad du vill.
Tycker det ser ut att vara en fin häst.
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
#6 jadå han är jättefin :) Ja dom som jag får låna ridbanan av är ett jätteduktigt par som har sagt att om jag behöver hjälp med något extra så har dom grejer som dom kan låna ut, tex om jag vill tömköra. Så ska fråga dom någon dag om dom vill hjälpa mej! :)
Jag har ridit honom nu varje dag sen i torsdags eller något sådant. Idag ska han få vila så skrittar jag honom bara lite i morgon så han håller seh igång. Sen får han vila på fredag. Hittils har han skött sej jättebra. Och nu har jag äntligen hittat ett bett som funkar på honom! Han är hyperkänslig i sin mun. Har innan prova lite olika. Först provade jag det som jag har till min andra häst (som nu är halt pga konstiga svullnader i benen??) men det var alldeles för starkt. Och det bettet var ett 3-delat fullcheek. Sen har jag haft ett smalt 2-delat. Men tyckte det var lite för litet. Och så igår provade jag ett ganska tjockt vanligt 2-delat. Så fort han fick det i munnen så slutade han mixtra med munnen och stod helt still och bara kände på det. Sedan var han jättenöjd. :) Så nu är det fixat. Har endast ridit på banan eftersom jag inte vågar rida ut än pga att han är så osäker på allt. Kan backa u till bilar som kommer på vägen och allt. (ja, bara vägen till padocken kan vara jobbig och pinsam…)
Jag tror att mycket av problemet låg i ryttaren som han hade innan. Nu har jag insett att hon helt enkelt var för ung, även för att bara rida för skojs skull på en fd travare. För när jag satt upp första gången i torsdags och red på ridbanan så kunde han gå i form i skritt någorlunda fint och även nåra steg i trav. Och då hade han huvudet sänkt och lite böjd, öronen hängde avslappnade och han tuggade på bettet, även om jag inte bad honom om att gå i form. Kände dock att jag behövde aktivera bakdelen lite mera så har kört lte cavaletti, vilken han var jätteduktig på. Har man konor i varje hörn på ridbanan så går han ut i hörnen och joggar jättefint. Men har man inga konor så genar han.. Men vi har en jättefin början och jobbar nu ganska mke med sidförande rörelser, som skänkelvikning och flytta undan för innerskänkel, gå böjd på volten och lite sådant. Och han svarar jättebra på dem hjälperna. såhär fint har han aldrig gått med sin förra ryttare, så tror problemet låg mycket i ryttaren. :)
*ursäktar för ett långt inlägg x)*
Seriously, you don't!

Hästen på ridbilden går inte i trav ;) Antingen gör den något konstigt, typ halv galoppfattning, men det ser snarast ut som om den töltar med travtakt.
Det är inget som hindrar att den kan gå i en vettig, sund form, men det kan vara bra att veta.
Du kan välja om du vill utveckla tölten eller lära in trav bara, men mitt tips är att lära in en hjälp som betyder trav och en för tölt. Det tar lite längre tid, men är värt det eftersom hästen lär sig att det är två olika saker och inte samma. Annars kan du jobba bara med formen för nu, få hästen avspänd och att jobba genom kroppen ordentligt. Det kommer troligtvis leda till ren trav så småningom, men ger dig inget ''verktyg'' för att tala om för hästen var felet ligger om den börjar tölta när den inte ska, eller att få trav igen om den bryter av. Jag hade jobbat enbart med avspänning och att lära in grundhjälperna utan att bry mig om gångarten, och senare lagt till knapparna för trav och tölt.
(lånat konto, det är zabbio som skriver)
Skriver hej från mitt egen konto så att jag ser ev. svar. :)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.