Köpa transport, tips!
Jag har hittat en transport som jag ska titta på i helgen. En begagnad, ser grymt fräsch ut för det priset så jag är jättesugen. Hade egentligen tänkt vänta till nästa år men detta är ett klipp om nu allt är som det ska med den.
Så, vad ska jag titta på och vara noga med att leta efter/se efter?
Ge gärna råd och tips och berätta hur erat första köp av transport var och vad ni köpte för något, vad kör ni med för släp idag?

Jag har ingen transport och har adlrig kört häst heller utan haft lyckan att ha andra som kan ställa upp när det behövts. Men lite kanske jag kan bidra med ändå :)
Vad väger transporten, vad är det för bil som ska dra, har du B eller BE-kort? Egentligen är väl frågan får du dra släpet lagligt med bilen du tänkt dra det med?
Vad är det för typ av golv? plyfa? när är det isf bytt? hur mycket är det använt sen dess? lyft på gummimattan och kolla hur det är under.
Kolla underredet på transporten, rost?
Jag skulle nog kolla lämmen också, hur fräsch är den och går det smidigt att fälla upp den?
#1 Har endast B körkort men släpet å bilen får jag köra med hästen i 
Jag vill att en transport ska vara ljus innvändigt, och att det är god ventilation. Gärna fönster i fram som man kan öppna.
Vill ha en mellanvägg med bommar, som man kan reglera i höjd som man vill.
Bromsar och elen måste fungera, det är ju egentligen endast det som kan bli fel på en transport. Men strular det från början är det ju inte roligt.
Nästan alla nyare transporter är väll galvaniserade, så risken för rost är mini… Men kolla att golvet är okej, lyft på gummi mattan och se att golvet inte är skadat!
Sen provkör du släpet helst med häst i… för det är helt olika att köra ett tomt släp mot att köra det med last i. lägg i hö eller havre säckar om du inte kan köra häst i.
Annars är det ju bara bilen vikten och körkortet som måste stämma, men det skrev du ju att det gjorde…Så hoppas att du blir nöjd med transporten.
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
Ett tips som jag har fått lära mig är att man kan sitta med och "provköra" ett varv runt gården för det låter en hel del i transporterna. Vissa låter mer än andra så det kan vara bra att se efter för ljudet du hör kommer ju även hästen höra.
Håller med #4 om att prova åka själv, gärna upp i 80km/h. Gjorde det när jag kollade släp och ratade några som skramlade fruktansvärt. Det jag sedan köpte låter det ignenting om och det ska det enligt mig inte heller göra, det ska vara tyst och mjukt att åka i (det är viktigt för mig iom att mina hästar ska åka långt och ofta och vara fräscha för tävling när dom kommer fram).
Prova att backa med det, bromsa ordentligt och se att det inte kastar sig på bilen (kör man det tomt så kan det behövas en rejäl inbromsning från ganska hög fart för att kolla detta).
Kolla golvet (lyft på mattor) och såklart väggar, tak, läm, alla lås osv.Kolla att allt sitter fast så inget hänger löst.
Kolla att all belysning fungerar som det ska.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Till er som kör enaxlat, är det lag på att man inte får köra häst i dom till hösten? hörde det iaf.
#6 Vart har du hört det??
~ Anneli ~
#7 en kompis sa det och nu idag sa en annan det också.
#8 Borde finnas att läsa någonstans..?
~ Anneli ~
#9 Ringde Polien och kollade och dom sa att en sån lag är orimlig att komma med.
#10 Är inte det en skröna? Hörde samma snack för säkert 10 år sedan. Samtidigt sa man att man var tvungen att ha översta luckan stäng. Det var osant då och är med stor sannolikhet osant nu också.
#10 Jo det känns dom det i alla fall, ja det har jag också hört. Folk hittar på massa haha.