Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett: 05-utrustning
Läst 879 ggr
[daanielah]
0

Hästtrailer eller lastbil/buss?

sitter och klutar på jobbet lite.. Det är så att vi har skaffat häst men har ingen egen trailer än så länge men då är frågan, ska man ha transport eller lastbil/buss? Vad har ni för egna erfarenheter av det? Positiva/negativt med båda alternativen! Vad kör ni för märke & modell? Nått att rekomendera eller nått som vi verkligen inte ens borde kolla på? :)

fridak
0

Jag säger buss/lastbil och jag tror roger säger detsamma. Han har aldrig varit direkt svårlastad och iten åkt spec. mycket men de gånger vi haft transport har det tagit längre tid att lasta än i lastbil/buss. Gick på med en gång på lastbil men på transport har det tagit 5-10 min och när det tog 10 så puttade vi med lina också.

Hade jag varit ekonomiskt oberoende hade jag köpt en ny och fräsch b-kortslastbil på stört, den jag hyrde var fantastisk :D

CelsiusT
0

Ja har man pengar så lätt att man väljer en lasbil/buss!! Det är ju bättre på alla sätt och vis. Hästarna står stabilare i dom flesta fall, nästan alla hästar är mer lättlastade i lastbil än i transport, många gånger kan man ha boende inkluderat i lastbilen.

Men det är dyrt i inköp och mycket dyrare att äga än transport. Man måst eju ha två fordon, iom att man inte ligger och kör med lastbilen till jobbet, å andra sidan kan man då ha en liten billigare bil vid sidan av istället för att konstant köra runt med en bil som är stor nog att dra släp. Det är såklart mindre reparationer på en transport då det inte är lika mkt som kan gå sönder. Tätare besiktning på lastbilen och högre skatt och försäkring.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Tusen
0

En lastbil är både dyrare i inköp och att använda. En transport är betydligt billigare.

För att det skall vara ekonomiskt försvarbart med en lastbil bör man åka flera gånger i veckan. Många proffstränare inom travet har valt bort lastbilarna nu sedan bensinen blivit så dyr, för det går inte ihop för dem. Och då åker de ju oftast flera gånger i veckan för att tävla om riktigt stora pengar (om man ser genom ridsportens ögon)

Som privatperson och som en normalåkande hstmänniska, borde en transport (släp) vara fullt tillräckligt.

Det avgörande i frågan, för din del, är mer:
Har du råd med lastbil, både i inköp och användning.
Kommer du att åka så lång och ofta att fördelarna överväger kostnaderna.

För visst är det bekvämare med lastbil, både för hästen och föraren.Skrattande