en häst som lär sig själv?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag har alltid älskar min polle men idag älskar jag honom extra mycket!!! :D
Efter att jag lärt mig rida min häst(1 år) sen lärt om och lärt rätt i grunden(1 år) började jag kämpa med inridningen, alltså att börja utbilda honom, han var ju som en travare, fram för röst, bromsa för tygel, så nu var det dags att vi gjorde ridhäst av honom.
Och vi kom långt(2 år) och jag tycker han är riktigt duktig och kämpar väl för att förstå vad jag ber om. Förra sommaren gav vi oss på galoppen, jag har fått en annan travare att galoppera, vet fler som lärt sina travare galopp, gått så lätt så, men min verkade nästan omöjligt, man kunde få galopp på 3 sätt,
1: hoppa in i galoppen, funkade 7 av 10 gånger, men han blev oftast stark efteråt och tappade snabbt galoppen och rusade i trav
2: trava in i galoppen, då stack han, man kunde inte bromsa eller svänga. Och han slog även rejäl backut i fattningen.
3. får honom ur balans så han ramlade in i galoppen, men även då stack han.
Fick veta att han stack pga att han inte orkade gå i normal galopp och därför bara kunde gå i racer fart, han saknade galopp musklerna. Så vi racer galopperade över ängar hela sommaren utan att galoppen blev det minsta bättre, till hösten hade vi fortfarande ingen riktig galopp. Och när snön kom slutade han helt att galoppera.
När våren kom la ja galoppen på is, jag hade inga fler ideer att prova, travhoppade honom iaf en gång när vi var uppe på ridskolan, han tyckte det var kul så vi anmälde oss till en pay & jump, han gjorde samlad galopp nästan hela banan och jag hade total kontroll, helt otroligt.
Anmälde oss sen till en clear round helgen efter, men den blev mest pannkaka men några snygga galoppsteg mellan vissa hinder.
Sen idag var jag ute och red, bromsarna gjorde oss snabbt galna så skulle bara ta en kort löptur så han fick springa av sig, så vi travade på längst vägen och jag visste att nära slutet finns ibland en smal vattenpöl över hela vägen som han brukar hoppa över och gå in i galopp efter om han har rätt fart så bad honom öka till snabb trav, och han gick in i galopp nästan direkt och ifrån trav!!! jag var helt ställd, han saktade sen av till trav vid nedförsbacken, hoppade över vattenpölen, gick in i galopp igen och saktade av när vi kom så vi skulle vända, jag kunde inte fatta det, han hade fattat galopp från trav utan att "trixa"!? :O
När vi red tillbaka skritta vi först, jag blev sugen att prova få galopp igen, men var rädd att han skulle bli stark och sticka då det var på hemåtväg. Men bestämde mig för att prova då det oerhört sällan kommer trafik där och vägen är lång = lång tid att få kontroll ifall han drar. Så jag bad honom öka traven igen, började gunga hans huvud i galopptakt och vips krånglade han sig själv ur balans och gick in i galopp, och jag bara njöt, hade full kontroll hela tiden, vi fattade totalt galopp 7 gånger under dagens ridtur, hade endel skritt emellan och endel trav så han inte skulle glömma bort att man kunde trava ;)
Men jag var helt ställd, denna häst som jag hade "gett upp på" och insett att galopp-lösningen får vi ta när vi hittar någon, hade själv löst problemet, han behöver dock ha jogg (lite snabb trav) och en bit på sig så han själv kan få sig ur balans och in i galoppen + att han tar ganska mycket stöd i tygeln, kanske svårt med balansen? men jag behöver bara krama tygeln så saktar han av och lyssnar perfekt, kan t.o.m öka galoppen utan att han drar :D
Han går såklart i hyfsatn snabb galopp, men den kommer nog bli bättre nu när vi iaf kan träna den :D
Sry att det blev långt, men är så överlycklig och var bara tvungen att skriva av mig :D
Va kul! och förstår att du är glad! :D
Sthlmsjenna - Sajtvärd på ridtravare.ifokus.
Sveriges största ridtravarblogg - http://stockholmsjenna.se
Jepp, verkligen kul att susa fram på skogvägarna i galopp och känna att man har total kontroll :D
Förstår att du är jätteglad! Själv håller jag på och rider en ridtravare och han kan nu gå i stadig form i skritt, lyssna på skänklar och röst och sånt där. Sen så kan han gå lugnt och sansat i trav med nåra steg i form. Så tycker det är dags att börja galoppträna lite. Var i paddocken och försökte fatta i ett hörn. Lade galoppskänkel, gungade med och sade "galopp". han bara ökade traven men jag fortsatte driva på honom och få honom ur balans. Huvudsaken var bara att han fattade galopp så får vi finslipa sedan. Han fattade inte galopp förrän vi kom till nästa långsida och skulle svänga. Då lade han sej nästan ner och studsade i galoppen. Sen saktade han av när det var raksträcka. Kändes vääldigt osäkert och som att vi skullegå omkull närsom helst när han lutade sej så mycket inåt. upprepade nåra gånger men han var nog trött eftersom jag hade redan gjort cavaletti och ridit honom ordentligt så han var lite svettig. För sista försöket så fattade han inte ens galoppen. Då började det kännas farligt och han började toktrava så struntade i det. Ska prova igen på fredag och/eller lördag och se om han har lite mer energi. För skrittmuskler har han. Men han måste ju lära sej användadom på rätt sätt i galoppen :)
men grattis till dej att du äntligen hittat ett sätt som funkar för er båda! :D Jag har lärt mej nu att när man ska utbilda/omskola ridtravare så får man räkna med många bakslag och ibland stopp när man inte kommer nånvart. För er kan man ju säga att galoppen blev ett stopp för er. Men nu verkar det gå framåt1 :) Tycker det är kul med att vara med på lite hopptävlingar, har själv tävlat en del med min andra kära ridtravare. ^^ Första gången var ju inte så vackert men sen så när jag tävlade på sportlovet detta året så var det nån tjej som hade sagt i cafeterian: "Vad fina dom har blivit! Dom ser ju mycket finare ut nu än förra gången jag såg dem" Det va min kompis som hade hört det när hon var där inne. Då blir man lite stolt när man ser att det finns folk som faktiskt följer en och ser ens framsteg! :D
Lycka till med din häst och hoppas att galoppen ordnar sej! :)
Never judge someone. You don't know their history.
Seriously, you don't!
ja jag kunde ju inte träna galoppen på inhägnat område pga att han låg så mycket på kortsidorna att det kändes som om han skulle gå omkull = väldigt riskabelt.
Prova snabb trava och hoppa låga hinder? då fick ju min polle galopp efter, och när vi hoppa diken och stockar ute i skogen brukar vi också få några steg galopp :)
Galoppen blev ett stop ja, men fanns så mycket mer att jobba på så det spelade ingen roll, därför jag "la det på hyllan" tills vidare och då tog han saken i egna händer(hovar) istället ;)
Ja min bekanta har en travare, vi skulle rida lektion ihop endag och då hon hade med sig sin egna häst, men hon blev klar lite för tidigt, så hon började rida igång honom i paddocken medans hon väntade på dem andra, då kommer en gubbe (troligen någon unges pappa) och stannar till bredvid mig och tittar, sen säger han "riktigt snygg häst det där" :)
Jo jag och hästen är lika galopp tokiga både två nu känns det som, dock har han svårt med fattningarna ibland, men jag vill inte lägga mig i och riskera att störa honom. Sen blir jag väldigt spänd i galoppen då jag är van vid rodeon vi brukar få, så jag behöver nog några galopper på mig så jag börjar slappna av lite mer ;)