Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett06-dressyr
Läst 3117 ggr
Tregly
0

Sakta ner traven? :)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag kanske har startad en så här tråd för längesen, men hittar den iaf inte och skulle vilja ha hjälp. Min ridtravare är snäll och vi har en bra kontakt. (upplever jag det som) Han kan gå i form i skritt och korta steg i traven. Problemet är att han har svårt att sätta bakbenen under sig i traven och trava långsamt. Han breddar gärna bakbenen, vilket gör att han kan trava snabbare. Jag har ridit honom i ca 1,5 år. Innan dess var han travhäst. (men fick avsluta pga hans ben klarade inte av att jobba så hårt) Jag har provat att bara trava på lösa tyglar och låta honom trava i hans takt.Men funkar inte eftersom jag då får styra lite med benen och då ökar han när jag lägger till skänkeln. Släpper jag skänkeln så saktar han av mot mitten. Driver jag då på så travar han på en liten volt som bara blir mindre. Har provat med att hålla i honom från början när vi sätter igång med trav. Då börjar han tölta istället. Några gånger har jag brutuít av precis när han satt igång i trav och börjat öka. Han ökar nämligen i igångsättningen, han hoppar typ till på nåt sätt för att få igång farten. När han kommit igång i trav så är det inte så att han speedar, han bara travar snabbt och "maler på" i traven. i skritt kan jag forma honom runt innerskänkeln och ställa honom och få honom böjd och så. Men när jag lägger om innerskänkeln i trav så jobbar han mot den och ökar istället.

Någon som har tips på vad jag ska göra? Känns som jag bara sitter och tar i munnen på honom, fast jag egentligen inte vill. Men annars lyssnar han inte. Jag använder ett 3-delat fullcheek. Han haft vanligt 2delat tränsbett och även provat hackamore, som han inte gillade. (småreste sej hela tiden för han tyckte inte om trycket)

Tacksam för svar! :)

*bild på sötnosen*

Never judge someone. You don't know their history.

Seriously, you don't!

[daanielah]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

du kan ju testa att trava på volt och under halva volten så skrittar du och under den andra halvan så sätter du igång i trav. Det är ju musklerna i igångsättningarna som jag tror att du måste träna upp.
Eller så kan du kanske trava på volten men göra ett flertal avbrott till skritt under volten :)

Kanske värt att testa iaf? :) Även lägga upp travbommar på volt och göra en hel del halvhalter innan bommarna så han/hon tänker till lite innan han/hon ska trava över? :)

Em--ma
0

Travbommar är jätte bra övning tycker jag. :)
Sen att han kommer sakta ner traven när han orkar. Eftersom han endast orkar gå korta stunder i form i trav. När han orkar bära sig så kommer han gå lugnare. Dom tycker det är väldigt jobbigt att gå i form så fort och vill hellre trava i ett lugnare tempo. Det kommer under tiden :P :)

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

Tregly
0

#1 ja det ska jag prova. När jag har provat så har jag ju hållt i honom ganska mycket för att han inte ska kunna sätta sån fart i igångsättningen och därför blev det tölt. Men om jag inte håller i honom lika mycket så borde det ju funka.

Jag har provat att ha bommar, både med mindre och rejäla bommar. Problemet är att han hoppar över dem, kvittar hur många det är. Och hoppar han inte så krachar han igenom dem. Så jag vågar faktiskt inte trava över bommar med honom, bara skritta. Men jag kan ju alltid börja med att ha honom från marken och trava över. Då är det ju bara han som drabbas om han strular till det med benen. :)

Seriously, you don't!

Rafflan
0

Om han är smidig/säker på foten prova trava på en smal skogsstig med mycket stenar, rötter eller kanske små träd som du lagt ut som bommar, då måste han tänka vart han sätter fötterna och kan inte springa iväg ;)

Zabbio
0

Tölta istället Oskyldig

hehe, nej, men för ditt problem..  har du en häst med tölt så vinner du mycket på att lära in en signal som betyder trav och inget annat. Ge just den signalen (som inte ska vara detsamma som att öka tempot, utan en travfattning. Som man  fattar galopp istället för att springa in den. Min signal är att knacka lätt med innerskänkeln i travakt) och sluta när han fattar trav, men ta ner honom till skritt om han töltar/passar. Släpp fram helt så fort det blir trav, även om det blir travartrav så låt det vara det några steg, och beröm, innan du försöker jobba med traven.

Anledningen till detta är att om vanlig ''öka'' skänkel också betyder trav, så fattar inte hästen det. Den travar för att det är lättast att trava i den fart du ber om, men ber du då om långsammare fart så tror hästen att tölt eller pass går lika ba, för den uppfattar bara att du reglerar farten, inte att du reglerar gångarten.

När hästen kan att knackning med innerskänkel (eller vad du nu lär in) är trav så kan du be om en långammare trav från start, och hålla i tyglarna.

Ang. problemet att han ökar när du lägger om och styr med skänkeln så är det också för att han uppfattar det som att det är ett ok sätt att svara på. Du måste visa honom att du menade något annat genom att hålla in honom (lugnt och milt) så fort han börjat öka, och hålla kvar trycket med benen tills han svarat rätt på det. Om du sitter emot med sitsen först och tar tygeln senare (om han inte svarat på sitsen efter ca 2 sekunder) så att du sitter med både sits och tygel och håller emot farten, lär du samtidigt in en förhållande hjälp som du har stor nytta av om du vill trava långsamt på en häst som kan hålla upp sig själv och samla sig utan att lägga sig på handen och framdelen. (det är mycket enklare för hästen att få med sig bakdel och rygg om den inte luras att sakta av genom att lägga sig i  handen, vilket förflyttar fram tyngdpunkten)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Tregly
0

#5 OKej. :) Han har ju aldrig töltat innan så jag tror det var jag som visade honom fel och som fick honom att börja tölta.. x) Men ska verkligen prova! Tack för tipsen :)

Seriously, you don't!

Tregly
0

#4 njaa det känns lite farligt ;) Han är säker på foten men istället för att sakta ner och tänka efter på vad han gör så väljer han att hoppa över eller krasha igenom. Hade jag vågat lit på honom mer så hade jag gärna provat. Men just nu vågar jag inte :)

Seriously, you don't!

ebengtssson
1

Att rida lätt långsammare kan vara till stor hjälp med :)

Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)

satilaryttaren.se

moonii
0

Läs Hempflings bok, Dansa med hästar, så hittar du alla svar ;) bästa boken jag någonsin har läst! :)

Tregly
0

39 OKej, ska försöka få tag på den boken :)

Seriously, you don't!

moonii
0

Jätte bra! Lycka till! :)

Rafflan
0

Annars är det bara jobba på, mycket volter, snett igenom, av saktning osv, liksom markarbete/dressyr på bana och hela tiden se till att nåt händer och långsamt försöka ta ner tempot :)

Funka på min trav galning, nu kan han gå så långamt att jag kan köra arbetstrav (nedsittande) :D

Tregly
0

#12 Ja det enda är nog jobb och slit. Ojoj sitta ner i arbetstrav har jag provat en gång, och aldrig mer! x) Flög upp och ner i sadeln och det var inte särskilt mke som var kontrollerat där. Men visst, det är ju ett bra mål att sikta mot! :) Just nu vilar han pga han har gallor som inte riktigt vill ge med sej. Men sen så ska både han och jag få börja jobba igen. :) Hade ju tänkt mej en riktig hästsommar med honom, bada i sjön, långa uteritter och utforska alla vägar som finns häromkring.. Så blev det med det! x)

Seriously, you don't!

Rafflan
0

#13 nej, jag hade inte heller en suck av en chans att sitta ner i traven tidigare, inte förens jag fick en extramt långsam trav ;)

Man kommer till ridning bättre när dem går i långsam trav och du kan sitta ner och jobba dem med hela kroppen, blir sån skillnad, dock blir det jobbigt om dem blir som mina "förstår inte, så jag springer väl iväg i snabbare trav då" haha då håller jag nästen på att "stutsa av" :P
Han har även fått bättre steg i hans normala trav ;)

Usch lätt inge kul det där, hoppas han blir bra snart :)

moonii
0

#14 Anledningen att han travar snabbare är nog inte för att dom inte förstår, utan för att man inom dressyr ofta lägger för mycket vikt framåt, vilket leder till att hästen förlorar sin naturliga balans och är tvungen att springa snabbare för att inte gå omkull. Du kan testa själv att sätta någon på ryggen/nacken, och be den luta sig framåt, så märker du hur det funkar :) Testa luta dig lite bakåt så är det lättare för hästen :)

Rafflan
0

#15 han gör alltid så när han inte vill eller inte förstår, han är ännu under utbildning och vi går riktigt långsamt fram då vi samtidigt jobbar på endel problem med "grunridningen", så vi lär oss i vårt eget tempo ;)

Jag lutar mig ALDRIG framåt på honom om jag inte ska fixa något pga att han är så känslig att han börjar trava direkt ;)
Jag lutar mig dock inte bakåt heller då han inte lyssnar på det, försöker helt enkelt sitta mitt över, ev svagt bakåt och vara helt avslappnad i kroppen, så brukar det gå bra, vi har dock lite jobbigt med skänkel vikning, men han överraskade mig när vi skulle gå i sidled på volt, frambenen skulle gå på en större volt än bakbenen, har aldrig gjort det innan med honom så trodde inte det skulle gå, men han fattade snabbt och när han gjorde det slappnade han av och gick i snygg form :D

moonii
0

Haha, nej jag menade inte att du lutar dig framåt ;) Men inom dressyr, även om man sitter rakt, så hamnar all vikt ändå på frambenen. Jag kan inte riktigt förklara, men du får gärna läsa boken 'dansa med hästar', så förstår du vad jag menar :)

Tregly
0

#17 Detta är jag ganska säker på att det inte beror på just på min häst. Han har blivit lärd att trava snabbt i travlopp och att bredda bakbenen för att kunna öka farten, och inte att trampa under sej ;)

Seriously, you don't!

moonii
0

#18 okej, jag känner att jag kan inte riktigt få fram det jag vill säga xD Det spelar ingen roll vad hästen har för utbildning, utan det är lika på alla hästar, inget syftat mot dig eller så! :)

Rafflan
0

#18 min travare sätter bakbenen jätte bra under sig av naturen, och endel travare trampar ju sig själva när dem springer snabbt, så nog kan dem sätta bakbenen bra under sig ;)
Gäller bara att rida om hela hästen, så den gör allt på det sättet vi vill inom ridning, tex hur den ska trampa under sig, hur högt den ska gå med huvudet, hur snabbt den ska gå osv?

Tregly
0

# Jo du har rätt, men sen är det så att travare blir lärda/lär sej en speciellt teknik för att trava så snabbt som möjligt. Och den tekniken är att bredda bakbenen och "gunga med höfterna/bakdelen" eller vad man ska säga. Svårt att förklara helt i ord. Men på det sättet kan dom skjuta ifrån bättre och öka farten. Och Diablo har inte riktigt förstått att han ska trampa under sej istället för att bredda ;) Men sen är det säkert vissa ridtravare som naturligt sätter dom under sej när man börjar rida dem. Vi har också en här hemma (mitt nya "sommarprojekt" nu när Diablo inte kan bli riden på ett tag) som kan trava hur sakta som helst och trampar under sej. eller ja, han trampar ju inte under sej så att han går i form, men han breddar inte. Om man tittar bakifrån när en travhäst travar så ser man ganska tydligt att den breddar :)

Seriously, you don't!

Rafflan
0

#21 dem kan sättta sig under bakbenen även om dem breddar dem, oftast brukar travare sätta bakbenen rätt under sig när man får ner tempot, ökad trav brukar dock bli svårare :P
Endel (många tycker jag) travare sätter benen undersig redan när dem körs ;)

Jo jag har kört och ridigt endel travare och tycker deras steg är oerhört intressanta. Så jag vet precis hur dem breddar sig, sätter benen osv, verkligen kul att se skillnaden när man ökar traven när man sitter där bakom i vagnen :)

Tregly
0

#22 Ja jag har stt i hagen ibland också att min häst kan sätta dom under sej riktigt fint om han travar. Men om alla hästarna ska sätta iväg och busa så breddar han och ser ut som en groda eller nåt i det stilen x) Sen fattar han galopp istället. Konstigt, för i hagen kan han lätt fatta galopp nästan från stillastående och galopperar nästan mer än han travar. Men så fort ryttare kommer upp på ryggen så vill han springa in i galoppen och det gör det omöjligt för oss att träna i padocken utan vi får nöja oss med att träna i skogen ^^ Men tror det mer beror på att han inte förstår vad jag menar. Men åter till traven; Jag tror det är så att han kan trampa under sej och trava lugnt, men han tycker helt enkelt det är lättare att trava snabbt. Känner ju också en skillnad när man travar och får ner honom i form. Visst, han travar fortfarande snabbt, men det är på ett helt annat sätt. Det är inte "travar traven" utan mer snabb trav bara. Och när han går ner i form och man försöker sakta ner så blir det mer att man drar i munnen på honom och det vill jag inte. Sätet är inte så lätt heller att påverka med eftersom det skumpar så. Men det är nog som sagt bara att jobba på. Får jobba på balansen igen. Den har blivit jättedålig sen hjärnskakningen. Och innan hade man jättebra balans. Just nu har jag en annan ridtravare jag ska få ordning på. Han ser mer ut som en islandshäst än travare pga all man och så kör han upp huvudet när han travar, även om han travar långsamt. Två olika problem: Den ena hästen har takt men travar för fort. Den andra travar sakta, men har svårt att hitta någon takt + att han ofta snubblar när han har huvudet i vädret. Men ska bli spännande med lite omväxling :D

Seriously, you don't!

exitingsvillemo
0

#17 jag förstår inte alls hur du menar där… Dressyrens största mål är att lägga all vikt på bakdelen, man vill ju att hästen ska gå i "uppförsbacke".