Ridpasset i bilder,
Okej, nu får du kritik av mig som inte rider dressyr, utan tror på Hempflings sätt. Vad jag ser är att du lägger hela din vikt på framåtlutning, vilket gör att hela din tyngd hamnar på hästens framben. En häst, bör inte belastas på frambenen. Jag anser att man ska sträva efter att få hästen att trampa under sig, och lägga vikten på bakbenen, eftersom bakbenen är mer som 'gjorda' för att bära vikt. Jag är ganska ny själv inom detta område dock, men du kan läsa boken ''dansa med hästar''. Bästa boken jag någonsin har läst!
Hur som helst, du vill få hästen att böja på nacken. Detta har INGENTING att göra med samling och ger endast felbelastning och senare skador. Om du läser boken Dansa med hästar, så kommer du precis förstå vad jag pratar om! :)
Just ja, kan ju tillägga att du själv kan känna detta. Om du sätter någon på din rygg (eller nacke), som lutar sig framåt, så är du tvungen att ta ett steg framåt för att inte ramla omkull, sedan ett till steg, ett till och ett till osv. osv. Detta gör alltså att hästen förlorar all sin naturliga balans. Alla anledningar till att hästar ''skenar'', och inte kan stanna förräns ryttaren är av, är av denna anledning. Denna framåtlutningen som tvingar hästen att ta snabbare och snabbare steg framåt för att inte ramla omkull. Svårt att förklara, Hempflings är så mycket bättre på det! :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#6 Jo jag vet, tror det är därför att jag kollar ner så mycket som gör att jag lutar mig framåt så pass mycket. Och det med nacken är inte att ´jag vill att han ska böja på den utan vill mer att han ska slappna av och tycka det är rofullt/harmoniskt (eller vad man nu säger!)
Sedan är det en hoppsadel jag rider i för tillfället så hela sitsen blir som skel :/
Jag tycker det ser ut som om du lägger din sadel aldeless för långt fram över manken. Ser ut som om du låser bogbladen på hästen. Som sagt du behöver luta dig mer bakåt och trampa ner byglarna mer och höj händerna. Försök att inte använda hälarna att driva med utan försök med vaderna. (har haft samma problem som dig, nu är det bara att titta innåt neråt kvar att jobba mäst med)
Jätte fin häst ;)
min travare dam nedan ;) visst är dom härliga dom små liven!
Känner igen det problemet. Har själv det lite. Lägger också sadeln lite för långt fram. Försöker tänka på det varje gång, men det är inte så lätt att ändra på något man redan "lärt in". Och dom som "fingrar ner sin häst på tygeln" får egetligen inte sin häst att gå i form. Man ser massa folk som fingrar med tyglarna och rör på bettet och vips så böjer hästen huvudet och ryttarna ser jätteduktiga ut. Men man ser allt för ofta att hästarna faktiskt lägger vikten på frambenen ist för bak. formen ska ju komma bakifrån och fram. Känner själv ibland hur man sitter och tänker att hästen ska slappna av och börja forma sej. Till slut sitter man nästan själv formad x)
Never judge someone. You don't know their history.
Seriously, you don't!
#8 det med sadelläget har jag faktiskt inte tänkt på innan du sa det så det kan jag bara tacka för! :d Dock är det alltid där sadeln hamnar tillslut då han är så pass bukig :/
#9 Nej jag "fingrar inte ner" honom på tygeln. Gör bara massa förhållningar så att han ska samla ihop sig mer och lyfta upp ryggen mer så formen kommer automatiskt men då vill jag att han ska gå i en avslappnad form och så sitter jag helt skelt med huvudet x)
#10 om sadlen glider fram såpas mycket är den nog för vid för honom, en väl tillpassad sadel glider inte. I värsta fall får du använda svans kappa, då trycket på bogbladen gör mycket ont och kan ge svåra förslitningar på just fram delen då hästen kommer att gå konstigt för att komma undar trycket (vilket i sin tur kan göra att du kommer luta dig mer frammåt, eller att det för värras av att du lutar dig frammåt). Mitt sto visar direckt om sadlen hamnat för långt fram, då hon börjar stappla då hon tycker det är obekvämt.
Det är väldigt lätt hänt att lägga en hoppsadel för långt fram, då vulstrena (knä stöden) är såpas mycket mer frammåt svängda. Om du vet knölen som är högst upp under kopan frame vid framm valvet, den ska vara ca 5 cm från bogblads spetsen. Bara en rickt pungt dock, sedan minst en handsbredd mellan fram benet och sadel gjorden.
Man kan även lägga ett sådant glid skydd som man har under mattor så glider inte sadlen, men i ditt fall skulle jag kolla upp sadlen då den värkar glida på tok för mycket..
#10 Nejnej menade absolut inte att du gör det! Då missförstod du mej. Jag menar att det finns allt för många som gör det ;) Det skulle man inte kunna avgöra från stillbilder i alla fall. tkr det ser ut som att du har en lagom kontakt med hans mun och han ser avslappnad ut :)
Never judge someone. You don't know their history.
Seriously, you don't!