Travare ska va små?
Hej! :) Jag har bara en liten fundering.. Där jag rider och har "min" ridtravarkille så har han som äger hästen också 6 andra ridtravare. En av dom är liten (149cm) och 2 är ca 155. Sen är det 4 st som är över 160cm. En av dem är över 170. För mej ärdet ju ganska självklart att travare ska ha långa ben för då kan de ta längre steg och har större chans att bli snabbare hästar än dom små. Men min kompis säger att de flesta travare ska va små, att uppfödarna vill ha så små travare som möjligt. Stämmer detta? har gått och funderat på detta ett tag nu x)
/mvh Evelina
Never judge someone. You don't know their history.
Seriously, you don't!
Det kan jag säga med bestämdhet att det är fel. Mycket små hästar har precis som du säger mindre chans då benen är kortare men man vill inte heller ha för stora hästar heller då dessa blir tunga och kan ha svårt att hålla ihop traven om de blir för stora.
Den optimala höjden på ett varmblod är 155 - 165 cm med långa ben, men det mest avgörande är ändå den sk. "vinnarskallen". En häst som är liten kan vara bättre än en stor och tvärtom beroende av hur gärna de vill vinna.
Men mankhöjden har mindre betydelse utan man tittar på andra saker då man avlar eller köper en travare till travet.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Okej. Tack för ditt svar :)
Never judge someone. You don't know their history.
Seriously, you don't!
Vad jag förstått så ska de vara så långa som möjligt i kroppen oxå så benen får plats ordentligt. 
#3 Helt rätt, om de ska gå i trav men ska de gå som montéhästar är korta ryggar bättre.
#4 Varför det?
Medarbetare på westernridning.ifokus
#5 Av samma anledning som man har ridhästar med kortare ryggar. Det är lättare att bära upp en ryttare för hästen om ryggen inte är för lång.
#6 Fast på monté ska hästen inte bära upp ryttaren. Den ska helt sonika springa så snabbt som möjligt frammåt, att ryttaren hänger med på ryggen den lilla biten borde inte vara några probem.
#7 Det är inte riktigt sant. De ska springa i över två kimolmeter i full fart och om de då inte orkar med en ryttare på ryggen så blir de fortare trötta. Det är tyvärr många travtränare som resonerar som du och tror att man bara kan kasta upp någon på ryggen och köra. Men sanningen är den att om hästen är mycket riden och speciellt dressyrriden så klarar den av loppen mycket bättre och blir både bättre och stabilare i montén. Både travmässigt och resultatmässigt.
Travhästar som inte dressyrrids blir inte långlivade i montén.
#8 Det håller jag med dig om. Men jag har tränat många travare som är långa iryggen som gått bra både på trav och på monté, så jag håller inte helt med dig på den biten. Trots allt tycker jag man ser att över lag är det hästen med längre rygg som springer bättre i trav/monté, och ridas och tränas från ryggen klarar båda sorterna. Så jag tyckte bara det var en udda generallisering.
Visst stora hästar har många fördelar för sig. Men sedan får de inte vara för stora och breda i kroppen för då får de inte plats och är mest klumpiga.. Har jättebra exempel på detta på skolan ( går på Åby Travgymnasium). Ett sto är stort och brett, hon har inte lätt för sig i lopp då hon blir för klumpig och inte riktigt får plats i vagn, medans det andra stoet är nästan lika stort men inte lika bred, för henne går det lättare då hon är lite smidigare! :)
Caroline Nygren
http://queenskaniner.weebly.com/ *Registrerat i SKHRF*
haha min lilla travare är bara D-ponny och 8 år och han kan inte gå nå lopp. För när dom andra hästarna tar ett steg så måstehan ta tre! :(
#9 Visst finns det travare med långa ryggar som går bra i montén också men du ska titta på dettta med långa/korta ryggar relativt. En kort rygg på en travare är längre än en kort rygg på en ridhäst. Så förstå mig rätt. Sen vet säkert du också att om ryggen är lång blir det jobbigare för hästen att gå i rätt form och det tar längre tid att bbygga upp deras lååånga ryggmuskler för att kunna bära en ryttare utan att bli trötta i ryggen.
#12 Men sedan är nog frågan också vad som anses som "rätt form". Om rätt form är den form som används på dressyrbanan så anser jag inte att hästen måste gå i "rätt form" för att bli bättre på travbanan. Men en bärande form är att föredra i all form av ridning, men det klarar även en häst med lång rygg utan större problem. Jag håller inte heller med om att det tar längre tid att träna upp en muskel bara för att den är längre.
#13 Då är vi av olika åsikt, bara.
Vi har t.ex en ponnytravare med extremt lång rygg. Hon är kanonduktig i både trav och monté men även om hon springer lika fort i båda diciplinerna så har hon det jobbigare med en ryttare på ryggen. Hon fixar inte lika många lopp i monté som i trav. (Hon kom 2:a på monté-SM förra året). Dottern hennes har mycket kortare rygg och springer också lika fort i trav som monté, men hon klarar ryttaren betydligt bättre. Hon har också mycket lättare för att gå i dressyrform än mamman. Hon går ofta i dressyrform även då hon går framför sulky också. Och hon tillhör årgångstoppen i trav och monté. (näst snabbaste 4 -åring i monté genom tiderna)
Även de varmblod som min äldsta dotter rider är oftare kortare i ryggen i monté än de som inte startar lika ofta i monté.
Men din erfarenhet stämmer inte med min. Bara att acceptera.
#14 Ja precis, olika erfarenheter och olika åsikter, så är det ibland.
Det med ponnytrav/monté kan jag tänka mig att det skiljer på korta/långa ryggar då ryttaren ofta är mkt större i förhållande till hästen mot vad ryttarna är på vbl-monté.
Jag kan ju bara lägga in en jämförelse mellan mitt vbl som då är en liten dam på ca 150 cm och min grannes häst, den kände hästen/ travaren Emile, som vann massor när han var aktiv som säkerligen är närmare 170!!
Skulle dem mot förmodan, eller hästar med samma mått, mötas i samma lopp så skulle den mindre av dem inte ha en chans…!
Det är ju snarare så att de hästar som tävlar och når någonstans är till största delen (för att inte säga nästan alla) som är 160-170 cm och ibland tom högre!
Kan ju även tilägga att precis som galoppörer behöver/ bör ha något kortare ryggar så behöver även montéhästarna ha det…