Bakdelsvändning? :)
Hej! :) Jag undrar hur man lär en häst bakdelsvändning, dvs flytta framdelen runt bakdelen? Han kan framdelsvändning jättebra, men skulle vilja lära honom bakdelsvändning också. Problemet är att jag inte riktigt fått kläm på hur man ska göra det på rätt sätt. Vill gärna ha lite enklare förklaringar så att man lätt förstår då jag inte är så van vid att göra den rörelsen :)
Tacksam för svar! /mvh Evelina
Never judge someone. You don't know their history.
Seriously, you don't!
Jag lärde in det ifrån ryggning.
Ryggade så att han satte under sig med banbenen, och sedan bad jag honom svänga med framdelen.
Hjälperna jag använder är att sätta mig ned och ändra tyngdpunkten bakåt, hjälpa till med tyglarna om det behövs. När han backa sitter jag kvar med tyngdpunkten bakåt så att hästen fortsätter att ha sin tyngdpunkt bakåt.
Vrider sedan min överkropp åt det håll han ska svänga, kan lägga till skänkeln på motsatt sida också om det behövs. Lyssnar han inte på det tar jag ett ledande tygeltag åt det håll jag vill. Ledande utåt och uppåt, tar man det utåt meåt eller bara utåt så tynger man ned hästens framdel istället för att hjälpa den uppåt.
Här har du en länk där det står om syftet med bakdelsvändning och hur manbåde utför den och hur den lärs in.
Personligen skulle jag hellre anända mig av beskrivningen av inlärandet i länken än den som beskrivs ovan då en bakdelsvändning är en framåtgående rörelse. Hästen ska ju gå runt sin bakdel och får inte backa i steget. Bakbenen ska ju trampa runt i en liten,liten cirkel.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Okej. Problemet med att backa in i bakdelsvändning är att han har väldigt lätt för att flytta baken, så jag tror att det är den reaktionen jag kommer få.
Det går inte att trycka på länken ;)
Seriously, you don't!
#3 Konstigt att länken inte fungerar för dig. Den fungerar för mig men här har du adressen som du kan kopiera.
http://positiveriding.com/PRS%20files/TurnOnTheHaunchesSE-Sec.pdf
OKej tack :D
Seriously, you don't!
#3: Det är därför jag använder den metoden, för att får man hästen att sätta sig på bakdelen kommer den flytta bara framdelen för den har vikten bak.
Metoden i #2 fungerade inte så bra för oss, just för att han gärna flyttar bakdelen. Kanske för att han inte är tillräckligt samlad som det står att de ska vara i artikeln.
Men jag använder gärna bakdelsvändningar som hjälp till att just samla hästen och få den att bli lättare i framdelen, min häst samlar sig inte så bra ännu, så jag använder såna här övningar för att nå dit.
När hästen väl flyttar framdelen lätt när man backat nåt steg så behöver jag bara be hästen flytta vikten bak och sedan flytta framdelen.
Såg förresten i artikeln att jag antagligen syftade på skrittpiruett och inte bakdelsvändning, kan inte såna där namn på saker.
Om man nu inte ska ha inre bakbenet på samma ställe så kan man ju bara göra sidvärts på en liten volt med rumpan inåt, och sedan minska volten mer och mer. Så har jag tränat mycket, men då har jag bara kallat det sidvärts på volt.. :)
Vet att det inte är samma sak, men jag jämför ju dessa övningar som beskrivs i tråden mot mina som jag använder i westernridningen. Det vi gör i westernridningen som kan jämföras är ju spin, men där centrerar hästen på innerbakben och flyttar frambenen i en cirkel runt och viktigt är att ytter framben placeras utanför/framför innerbenet och inte innanför.
Kan ju beskriva hur jag gör, även om det är tvärs emot =)
Jag flyttar enbart ett steg till en början, och efter ett steg vill jag ha fram hästen så den tänker frammåt och lämnar platsen. Väldigt bra att gå på en fyrkant och flytta framdelen i varje hörn. Jag flyttar ju för ytterskänkeln långt fram, vikten på ytter sittben, och sitter på bakfickorna (dvs djupt i sadeln). Öppnar upp benet på insidan så det finns plats för bogen.
Medarbetare på westernridning.ifokus
#7 Aha. det kan ju vara ett bra steg att börja med. Bakdelsvändningar får väl också hästen att lägga vikten på bakdelen istället för fram? :)
Seriously, you don't!
#8 Ja det gör att hästen lägger vikten på bakbenen iom att den måste bära sig på bakbenen för att kunna vara så lätt i framkroppen att denkan flytta den. Så även om man ber hästen gå frammåt efter förfyttningen i början så kommer det ge hästen med vikt på bakbenen i förlängningen. Om hästne inte alls lägger vikt på bakbenen i början är ingen fara, det tar lite tid innan hästen har kommit på hur den ska hålla sin kropp.
Medarbetare på westernridning.ifokus
#9 okej. Tack :) Han har nämligen lite svårt för att lägga vikten rätt så bakdelsvändningar hade kanske hjälpt honom att göra det :)
Seriously, you don't!

Jag har lärt in bakdelsvändningar genom att rida "volt tillbaka" som minskas med tiden. Ställer hästen utåt och låter bakdelen gå innanför framdelens spår.