Rid-Travbild ^
Jag snubblade återigen över bilden från den där bloggen som snodde en bild på Crow och mig för att dissa travare. (bild) och det svider fortfarande.
Och så kom jag att tänka på ridturen i förrgår!
Hur lustigt det är att min kassa travare som inte är ridhäst själv väljer att gå i en vettig form när jag ber honom pinna på i så snabb trav som möjligt utan att ens bry mig om formen.. :P I det läget om något borde det ju vara nosen upp och ryggen ner. 
En lite påminnelse om att vi kommit en liten bit i alla fall.
(att jag sen delvis håller med de som snodde min bild i att travare inte ska jämföras med halvblod, har inte så mycket med saken att göra. Men travare är inte halvblod, varför måste de jämföras med dem? Araber eller PRE är inte heler halvblod och vinner sällan OS men ingen ifrågasätter deras ''ridbarhet''..? Halvblod har faktiskt inte ensamrätt på att vara ridhästar. Och vi travhäst ryttare kan nog också komma ihåg det och inte lockas med i jämförelsen. Det finns väl ingen fråga om de är ridhästar eller inte oavsett om de rids i dressyrtoppen? ;) Klart de är ridhästar och duktiga också! Och lyckas någon ta sig högt i klasser är det väl skitkul..)
Usch, nu blev det fel ämne. Menmen, här kommer bilden som fick mig på bättre humör.. hehe, rusig ridtravar trav ;)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Så grymt snygg häst!
Tack! :D
han är verkligen jätte fin :)
Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)

Du har en jättefin häst och jag blev uppriktigt sagt förbannad av det som skrevs om att ridtravare inte är kapabla till något OS som om OS är något vi ska gå utefter när det kommer till jämförelser av hästar.
Och precis som du skriver så är det ingen som jämför andra hästar på liknande sätt, såsom quarter, friser och araber som även dem måste anpassas till den ridning där de finner sig bekväma och kan utföra det man ber dem om. Ridtravarna har visat sig lämpliga för ridning efter ev. karriär på travbana eller utan och då tycker jag att vi skall ta tillvara på det. Sen har dem olika förutsättning för hoppning resp. dressyr och det är där vi ska lägga fokuset, vad är det min häst kan , vart sticker min häst ut och vad är den bra på?
Mitt föredetta sto var en dam som älskade att hoppa, det var det hon brann för och det hon gjorde mycket väl och med goda resultat och då vill jag ju att dem jag diskuterar med lägger krut och fokus där för det är där hon glänser. I dressyren har hon det tuffare och en bristande motivation till dressyren har gjort att vi inte lagt ner våran själ i det, det är givet att vi har ridit dressyr med henne för annars skulle hoppningen inte se något vidare ut alls, men det är inte hennes huvudområde. Men trots det valde alla att klassa henne utefter hennes svårigheter för vissa rörelser i dressyren. Det finns travare som är otroligt trygga hästar som jag skulle kunna skicka ut ungen i skogen med i flera timmar med tryggheten om att jag vet att det kommer gå bra, även dem hästarna är fantastiska på just det den finner är härligt och positivt. Och så har vi det ju med alla hästar, alla raser, alla former.
Men som sagt, det blir alltid sådana här diskussioner mellan normhästar och dem som ligger utanför normen. Dem som har det lite tuffare och där det krävs kunskap och engagemang blir i sin tur hästar som inte är värda att jobba med för att man på kort sikt inte kan få fullvärdigt resultat. Men som vi alla vet och ser kan vi på lång sikt få riktigt fina hästar som lämpar sig väl för alla former av ridning och som sedan finner något av dem områden som extra triggande och bra.
#0 Du har så rätt. Det är som att jämföra två olika typer av idrottsmän. Den ena är inte sämre än den andra bara för att de valt olika grenar som specialitet, däremot klarar de säkert av att utföra varandras grenar, fastän inte lika bra.
Vem skulle sätta ett halvblod framför vagn och köra trav? Den skulle bli helt utklassad t.o.m. av en otränad travare. Inget konstigt med det.
Sen går inte heller alla halvblod på OS för den delen. De allra flesta tävlar på låg nivå eller luffsar i skogen, precis som många ridtravare, bara det att halvbloden är flera gånger dyrare i inköp. Till ingen nytta alla. Som att kasta pengarna i sjön.
PS. Du har lite för långa läder på bilden ser det ut som, eller hur?
:)
#5 Lite långa, har svårt att hitta en längd där jag inte får ont i knäna. Travar nästan aldrig utan töltar bara = sitter ner, och då är de lagom.. kortar jag ett hål tar det ca 5 minuter innan knäna värker oavsett hur jag rider. Har gjort ett extra hål i mitten och experimenterar med det nu.
#6 Jag bara tyckte det såg ut som att du stod på tå i stigbyglarna. Låter inte bra att ha så ont i knäna. Blir det bättre eller sämre av att du rider?
#7 Får bara ont när stiglädrena är korta :3 Jag står på tå där och de är i längsta laget, men hade jag ansträngt mig och fokuserat på sitsen (det är en ''spring så fort du kan'' bild) så kan jag rida lätt utan att stå på tå. Fast tappar lätt stigbyglarna då xD
Jg travar sällan så en el är säkert övning. Men knäna ställer till det. Har problem med ryggen också, det hänger väl ihop..
Får du ont i knäna kan det bero på att sadeln inte passar dig. Det påverkar mer än man tror många gånger.
Sedan är det en övningssak, jag rider ju i westernsadel med westernsits och har väldigt långa stigläder. När jag rider lätt så lyfter jag inte särskilt mkt ur sadeln iom dom långa lädren.
Medarbetare på westernridning.ifokus
#9 Det är samma sak i alla sadlar; engelska, akademiskt snitt, bomlösa, bomsadlar.. kännt det nån gång i westernsadel med men för det mesta är det ju längre läder där.
Han har enorm trav och jag kan helt enkelt inte sitta ner i den, eller rida ''lite'' lätt. Säkert delvis en träningssak /även om jag brukar klara det hyfsat på andra hästar) men jag tränar inte så mycket på det eftersom vi sällan travar.
delvis KL - kan vi sluta diskutera min lättridning och sits nu, sa ju att det bara var en icke-dressyr bild och en ''fläng ridnings bild''. Skulle dragit över den i photoshop innan jag lagt ut den.
varför photoshopa en bild innan man lägger ut den? Alla har vi väl brister/fel?
Jag tycker alla gångarter är viktiga, har du svårt med lätt ridning lär honom långsam trav så du kan sitta ner i den :)
För att nu var det inte det jag ville visa med bilden. Eller diskutera.
Kritik får man nästan alltid när man lägger upp en bild, ofta kommer man in på det genom att börja diskutera nåt, och det spelar väl ingen roll om du får kritik som är sann?

#13 Det blir ju OT. Det bör respekteras att vissa vill hålla sig till sitt ämne och inte glida iväg.
#13 och hade jag photoshoppat bort mig så hade det inte dykt upp.
#14 Precis.
#5 Fast egentligen så har så så himla fel med priset, för om man tänker efter så brukar det inte kosta så överdrivet mycket att avla fram ett halvblod (runt 10 000 läste jag på en random hingst på ett stuteri), men tänk på vad avelskostnaden är på en travhäst. Bara för att få betäcka med en bra häst kan ju gå på över 100 000 kr, sen kostar det ju några tusen vid färdigt föl. Dels den träning som man skickar iväg hästen på om den kommer så långt som till proffsträning så är inte det så billigt direkt :) Så egentligen fattar jag inte varför så många halvblodsryttare ser ner på travhästarna för egentligen är dom så grymt mycket dyrare och kan bli kapabla till så otroligt mycket!
Senast i lördags ägde jag och min lilla ponny ut några D-ponnysar i hoppning så med rätt vilja från hästen så går det :D
Lite OT sådär… Men det finns faktiskt ett varmblod med i dressyreliten ;)
Självklart hittar jag inte igen sidan nu…

#17 du tänker nog på balagur som är rysk travare. http://www.sporthasten.se/artiklar/balagur-ny-veckans-hast Om jag minns rätt så har de nästan delat upp den aveln till en travavel och en ridavel. Sen tror jag att orlovtravarna är rätt utkonkurrerade av de franska och amerikanska ändå.
Och om man tåergår till ämnet så är crow riktigt läcker på bilden i #0 :)
#19 Japp precis den häst jag menade :)
Mycket möjligt, har inte så stor koll på varmblodsaveln i andra länder än Sverige. Såg igår när jag letade att man även börjat kalla halvbloden för svenska varmblod…
Jo det är dom ju helt klart haha.