Galopp?
Vilket tycker ni är bästa sättet att bygga galopp muskler på hästen så den orkar bära sig?
Longera?
tömköra?
rida?(vilket ofta verkar leda till tok race)
Eller andra tips? :)
Tänker ni annorlunda när ni ska bygga galopp muskler om hästen gått trav nyligen eller om den aldrig gått trav?

Mkt skritt, klättring och bommar :) Går gärna med hästen i hand, och får bättre relation på köpet ;)
#1 men det bygger väl mer muskler och speciellt ryggmuskler? för att utföra ett arbete behöver dem ju muskler för just det arbetet, ofta fattas galopp muskler, och många travare verkar ju ha jobbit att lära sig galopp, speciellt om dem gått trav länge ;)

#2 Det är klart det bygger muskler. Förstår inte vad du vill ha fram.
#3 att dem behöver olika muskler för olika uppgifter, och skritt och backe tror jag inte bygger muskler för att galoppera ;)
Så att skritta och gå mycket i skog gör det inte lättare för hästen att galoppera med ryttare ;)

skrittmusklerna är samma som galoppmuskler så mkt skritt bygger också upp för en bättre galopp
#5 då är det väl bara min häst som är dum i huvudet -_-'
men älskar honom ändå :P
#6 Varför är din häst dum i huvudet för att #5 förklarar att även skrittmuskler hjälper galoppen?
Medarbetare på westernridning.ifokus

#4 Hänvisar till vad dom andra sa.
#7 för han har skrittat och travat i skog och mark, på grusväg och i terräng, och byggt muskler i ca 2 år, men är sämst på att galopper, han kan bara inte. När vi longerar bockar han ofta(inte alltid) eller slår bakut för att han har svårt med fattningen(dock går han ju på volt, kanske försvårar saken? dock hade han svårt med hastigheten även när vi löshoppa honom). Försökte lära honom galoppera med ryttare i sommras, enda stället vi kunde galoppera på var på ängar då hans enda hastighet var så snabb, ju längre tiden gick kunde han lättare fatta galoppen, men kunde bara gå i snabbt tempo, när snön kom kunde han inte fatta galopp, kunde bara"kasta" sig halvt in i skengalopp typ, vilket gjorde det farligt pga snö och halka osv, vi har försökt fatta normal (fast snabb galopp) men han har tappat det helt.
När vi började träna diskuterades det länge hans problem med att bara kunna gå snabbt (och då menar jag snabbt, den enda häst jag kunde galoppera med var ett arabiskt fullblod) så antog vi att det berodde på att han inte hade galopp muskler, ju mer vi galoppera, dessto lätter fick han att fatta galoppen, men han kunde aldrig gå i långsam galopp.
Vi ska börja om träningen nu när snön är borta, och hoppas vi kan få lite ordning på galoppen. Dock börjar jag nästan undra om det är som folk säger att pga att travarna är avlade för trav och därför har svårare för galopp, det låter dock helt ologiaskt i mina öron :P
Red förut en annan travare, en yngre, hon kunde tidigt galoppera, utan någon direkt träning och gick så lungt och fint utan problem ;P Så därför säger jag att min är lite "dum i huvudet" igentligen är han världens snällaste, man kan bara inte galoppera normalt :P

#9 Du kanske bordeta hjälp av en tränare, om du inte redan har det.
Håller helt med om ditt näst sista stycke, det beror på ryttaren.

skrittmusklerna är desamma som galoppmusklerna alltså samma muskelgrupp som används, har jag fått lära mig och för mig så har mina hästar fått starka fina muskler och fått en mkt fin och tretaktig galopp
#10 rider dressyr för instruktör ibland på lektionerna ;)
Jag har väl aldrig sagt att det beror på ryttaren? fick ju ett annat vbl att galoppera, var hur lätt som helst, hon bara gick in i galopp. Dock gubben jag har nu vägrar typ, har provat longera löst, löshoppa, fatta galopp i ridhus osv, men nej, han verkar helt enkelt inte kunna gå i långsamt galopp. Fick då höra att det berodde på att han saknade musklerna. Men han reds mycket då, just nu har han dock fått vila ett tag pga olika orsaker.
Men ändå, om det är som ni säger, skritta mycket och ute i naturen borde han kunnat galoppera långsamt utan problem. Vilket han av någon anledning inte kan, det enda svar jag fått av dem som sett honom är att han saknar galopp muskler och måste galoppera för att få dem för att kunna gå i långsam galopp :/
#11 jepp, det andra vbl jag red kunde tidigt galoppera lika långsamt som mina kompisars vanliga ridhäst när vi var ute :/
#9 Tråkigt att du använder sådana uttryck som att din häst är dum i huvudet.
Under hur lång tid har ni jobbat med galoppen? Hur gammal var hästen när ni började med galopp och hade han nångång galopperat innan? Har hästen gått på travet och hur länge?
Ja skritt använder samma muskelgruper som galoppen, men inte riktigt på samma sätt. det är inte riktigt så enkelt att hästen blir expert på att galoppera i takt och i alla olika hastigheter med en gång bara för att den är stark i skrittten. Men om man tränar upp hästen att bli stark i skritten och ha jämn takt så är det en bra grund för att träna galoppen.
Hästen måste även galoppera mycket för att lära sig hur galopp fungerar. Fattningarna är viktiga. Träna gärna att fatta och bryta av. Man kan även lägga upp olika galoppövningar som passar hästen så han lär isg hur galoppen fungerar. Vilka övningar som passar måste man nästan ha sett hästen in action för att veta.
Att löslongera hästen och låta den galoppera är jättenyttigt och inte lika läskigt då ryttaren slipper åka med på alla turer.
#13 haha jaha, nej det tycker jag inte, kunde lika gärna kallat honom korkan, knäpp skallem kanske låter illa dock via dator när men inte hör hur folk säger det ;)
Började rida honom när han var 8 år, alltid gått trav innan det, i början fajtades vi i 2 år med att han skulle sluta sticka med mig, han stack med mig varje ridtur, därför red vi bara på hemmaplan.
Men iaf efter 2 år lyckades jag få honom att sluta sticka med mig. Har sen dess ridigt ut under 2 års tid då vi inte har någon ridbana, har en hage vi kan lösahoppa i, men den är ingen bra ridbana, och en volt att longer i. Men har mest ridigt ut under 2 års tid. Vi rider ofta långa turer, tempo beror på vädret, men mycket variation mellan trav och skritt.
I sommras började vi träna galopp, han var då 12, han hade tok galopperat i volten när jag longerade honom och han hade överskotts energi, och någon gång då och då i hagen. Men under mig hade han aldrig tagit ett galopp steg.
Jag började för att lära in med att använda mig av en äng och min kompis arabiska fullblod, dock är grejen att man måste komma upp i ett speciellt tempo för att kunna falla in i galopp, att gunga med sättet och gunga hans huvud i galopp tempo brukar kunna hjälpa honom att lätta komma in i galoppen. Kan dock inte använda skänkel och sätte pga att jag oftast står i fältsits då han slår backut/bocka när han fattar galoppen, om han inte får möjlighet att hoppa över en vattenpöl, för då kan han också fatta glopp om han redan är upp i rätt fart ;)
Det är det jag menar, att han måste galoppera för att få musklerna att bära sig, fatta galoppen, osv. Tror du jag kan longera och ev om han fixar det tömköra honom i galopp för att han ska kunna bygga muskler? Blir ju även säkert lättare för honom att bära sig själv först också :)
Dock blir det ju svårt att påverka tempot när jag longerar, ska jag bara låta honom rusa?
Ska även prova lära in ett röstkommando för galopp ;)
Har dock svårt att välja kommando bara :P
Varmblod e lite roliga vad gäller galoppen… Mitt vbl tex må vara född travare men i hjärtat är hon galoppör!! Hon har alltid favoritiserat galoppen och varit mycket bättre i den än att tex gå i kortare trav, även om hon e duktig på trav också. Sen hade jag ett annat varmblod för ett par år sen, som jag tog hand om, och han kunde bara galoppera i uppförsbacke, hur liten den än va, men annars tog det emot och han gick inte rikgtigt rent. Han sprang bättre i hagen än ute oavsett med/ utan rytare. Sen har jag en kompis som också äger ett varmblod som hon tränar, och tävlar, dressyr med. Han går klockrent i samlad kort trav och han galopperar men det ser jättekul ut! Lite svårt att förklara hur det ser ut men han tar ordentliga galoppsprång med fram benen och sen "småfjuttar" han med bakbenen, nästan som om han inte får med sig bakbenen riktigt… Min kompis tränar för instruktör och hon har tränat med detta vbl, speciellt galoppen, i flera år men det blir inte bättre än som det är nu!
Är väl bara så att vissa kan klockrent och andra har mer problem oavsett om de har tränats/ tävlats mycket i trav tidigare. De, precis som vi, är egna individer med individuella färdigheter och "problem".
Vår travare är bara 5 år. Han är rätt mkt riden. Han kan samla ihop sig fint o lugnt i traven. Han galopperar nästan alltid om han får välja gångart i hagen när han ska springa o busa. Så det kan han. Vi tog över denna häst i dec så vi har inte hunnit med mkt ännu. Neb jag tror absolut att han kan galoppera under ryttare oxå. Ska bli spännande att prova när snön o isen är borta. Jag vet föresten att hans förra ägare (hon står i samma stall) har galopperat på honom.
Men visst ser de roliga ut när de lägger iväg i hagen- travarna- vi har ett par stycken till i stallet o jäklar så bredbenta de blir bak när de skjuter iväg. 

#15 Jag skulle nog välja att vara i hagen dr ni löshoppar och löslongera. Så han inte tvingas in på en volt. En volt kan göra att han tycker det är så jobbigt och trögt att galoppera att han aldrig kommer gilla det pga den "starten". Att galoppera på volt utan muskler brukar också innebära att dom lätt rejsar på för det är jobbigt att hålla mot så man inte ramlar in och tappar balansen, fart hindrar att man tappar balansen. Gör det lätt för honom, se till att han inte måste koncentrera sig på balansen. En hage eller liknande fungerar nog utmärkt, nån större plats där du kan arbeta med honom lös vore smart enligt mig. Låt honom galoppera och beröm när han gör det, oavsett tempo. Låt honom rejsa i galoppen utan att du driver honom till det, när han är redo för det kommer han att galoppera lugnare. Om du berömmer hela tiden när han galopperar kommer han att slappna av och känna efter då kommer han förhoppningsvis inse att man kan ta det lugnt när man galopperar utan att man för den saken kommer att ramla omkull.
För många travare handlar det om att våga tänka när dom galopperar. Dom blir rädda och osäkra för dom är inte vana vid takten och för att då inte ramla är det lättare att rejsa på fort.
Har du honom i lina så måste han gå på volt och det är som sagt väldigt svårt och jobbigt. Låt det ta tid!
#14 Hur gör han när du löshoppar honom? Tar han galopp då? Bommar/hopp brukar ju vara ett jättebra sätt att få hästen i galopp. Men du har kanske inte problem att få honom att fatta galopp, bara att ta det lugnt i galoppen?
#17 kan inte löslongera där där då den hagen är för stor :/
#18 beroende på höjd, han kan trav hoppa skit snyggt och ganska högt, men är han på humör gör han en "slå backut"-start och galopp hoppar :)
Främsta problemet är att få honom att gå lungt, har endel olika metoder för att få honom att fatta galopp beroende på omständigheterna :)
Det att han bockar/kickar när han ska galoppera tyder på att han har svårt med takt och hur han ska vinkla bäckenet när man fattar galopp.
Enligt mig kan det inte vara för stort =) Ju större desto bättre =) Det gör inget alls om han tar galopp och edan saktar av och sen tar galopp igen.
När jag tränade upp Heros galopp från grunden så vart det först mycket träning för att bygga upp muskler, balans samt kondition. Sen såg jag till att han gick i balans, takt och form i både skritt och trav innan jag börja med galoppen.
I själva galopparbetet så använde jag mig MYCKET utav bommar. Dels för att de´måste jobba på mycket med musklerna och dels för att bommar gör att hästen måste bromsa upp lite automatiskt.
Vi har en hoppgrupp på Ekeby där det är några travare med, När de började i hoppgruppen kunde de inte ens gå i balans i trav och idag (6 månader senare) så kan de fina galoppfattningar och hoppar fint i galopp.
Sthlmsjenna - Sajtvärd på ridtravare.ifokus.
Sveriges största ridtravarblogg - http://stockholmsjenna.se
Jag använder mig en del av Kyras Fyrkant. Vi ett hörn av fyrkanten
samtlar jag ihop hästen så att det gå sakta, gör sedan en framdelsvändning i 90 graders vinkel. När vi precis har rättat upp os ger jag galoppskänkeln. Han har då det inre benet under sig och har då ökad chans att komma igång.
För övrigt går jag mycket på bommar, där jag ofta reglerar avstånden.

Vissa stammar är också mer travsäkra än andra, kan helt enkelt vara så.
jag har lärt mig av en travamatörtränare att de travhästar som breddar bakbenen ordentligt när de körs för vagn kan ha svårt att samla sig för att galoppera kort galopp. vet inte om det är därför…..
det går säkert att träna bort. jag håller just nu på att träna balansen hps min 8 åriga vallack som endast ridits sen i somras. han trampar under sig för mycket så att han inte stödjer ordentligt med ena bakbenet under sig. väldigt spännande att träna vid handen :0)

#24 Det är mer det att dom inte kan hålla höfterna raka, då när dom "breddar" sig svänger dom höfterna för att ta längre steg. Men det kan man lära om :)
#25 jo men dem har säkert svårt att lära om det om dem gått på travet länge, det är nog därför dem kan ha lite svårare med galopp ;)
Såg på en gammal film från då vi löshoppade hästarna i sommras, mitt vbl galopperade med bakbenen och travade med fram, haha
ja han har lite svårt med galoppen, nya planen är extra protein och longera/tömköra med inspänning för att försöka få huvudet rätt och då samtidigt få honom att bygga mer rätt muskler, förhoppnignsvis kan även detta hjälpa honom vid galoppen.
Sedan blir det mycket galopp under lös longering, och troligen ett å annat race på någon äng, så hopps vi att på detta sätt få någon vettig galopp ;)

#26 Såklart, invanda är beteenden är svåra att bryta, men det är dock möjligt med rätt metoder :)
#27 rätt metod, tålamod och tid så brukar man kunna fixa det mesta ;)
Jag började bygga galoppen på min häst från rygggen, Vänster sitter klockrent men höger blir det mest ett race så jag bestämde att inte galoppera uppsutten på ca 2 månader och istället minst 3 gånger i veckan träna galoppen på lina. Villket har gett jätte bra resultat då hon nu tar båda galopperna och kan jobba hyfsat lugnt efter galoppen. :)

Alla travare passar helt enkelt inte som ridhästar, så är det bara. Det finns ingen häst som "saknar galoppmuskler". Det är inte bara att skaffa en travare och förvänta sig att de ska bli en toppen ridhäst. Exteriören kanske gör att hästen tycker de är svårt. Om hästen gått på trav så har den ju lärt sig att man inte får galoppera…
Det kan ta flera år innan man tränat upp en bärig galopp. Låt honom ta de i sin egen takt.
MVH
Hej tjejen!
För det första får du inte se det som "hästens problem" utan ert problem, som ni tillsammans skall lösa. Självklart har olika hästar beroende på sina raskaraktärer samt tidigare erfarenheter/skolningar svårt för olika saker.
Jag har själv en fd travardam sedan 2,5år tillbaka och har gjort som du, tagit ett steg i taget. Nr 1 är att hästen ger dig sitt förtroende. (vi jobbar fortfarande med detta steg) det får du genom att ge ditt till hästen. Läs av kroppspråket samt arbeta mycket från marken. Så att du har grundlydnaden. Tex stannar hästen när du säger halt eller prooo (eller vad ni använder?)
Att min häst är känslig och lyssnar på rösten är kanon, det är nämligen det enda hon lyssnar på när hon även skall ssakta ner.
Nästa steg är att bygga muskler, skritta i backar, klättra, tömkör, longera (med inspänning om detta behövs) se till så att hästen lyfter benen ordentligt och både kan korta och länga traven. Jobba med bommar och ridvägar så att hon/han blir lyhörd och måste lyfta på fötterna. Under uppsittning underlätta i början, stå upp i lätt sits, både i backar och i trav. Sitt ner ordentligt, har du en stadig sist får du din häst stadig. OCH slarva inte med träningen, ge det fem dagar i veckan i varierade övningar och uteritter!
Hoppas detta är lite tips till en början för dig!
Hej tjejen!
För det första får du inte se det som "hästens problem" utan ert problem, som ni tillsammans skall lösa. Självklart har olika hästar beroende på sina raskaraktärer samt tidigare erfarenheter/skolningar svårt för olika saker.
Jag har själv en fd travardam sedan 2,5år tillbaka och har gjort som du, tagit ett steg i taget. Nr 1 är att hästen ger dig sitt förtroende. (vi jobbar fortfarande med detta steg) det får du genom att ge ditt till hästen. Läs av kroppspråket samt arbeta mycket från marken. Så att du har grundlydnaden. Tex stannar hästen när du säger halt eller prooo (eller vad ni använder?)
Att min häst är känslig och lyssnar på rösten är kanon, det är nämligen det enda hon lyssnar på när hon även skall ssakta ner.
Nästa steg är att bygga muskler, skritta i backar, klättra, tömkör, longera (med inspänning om detta behövs) se till så att hästen lyfter benen ordentligt och både kan korta och länga traven. Jobba med bommar och ridvägar så att hon/han blir lyhörd och måste lyfta på fötterna. Under uppsittning underlätta i början, stå upp i lätt sits, både i backar och i trav. Sitt ner ordentligt, har du en stadig sist får du din häst stadig. OCH slarva inte med träningen, ge det fem dagar i veckan i varierade övningar och uteritter!
Hoppas detta är lite tips till en början för dig!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#32 hej
Min häst har redan super grundlydnad och vi har världens underbaraste kontackt. För några år sen kom det där klicket då det känns som om vi är 1. Visst han har humör och temperamanet och vill inte alltid lyssna om nåt annat är roligare och han är busig och glad. Men när det väl gäller, vi har en bra dag osv, då behöver jag bara tänka det och han gör det :)
Han litar på mig till 95% från ryggen och 100% från marken. Jag läser direkt av hans kropps spårk då han är jätte tydlig och från ryggen så ser man på hans huvud när det börjar och ser man inte det protesterar han direkt och vissar om det är nåt som är fel (tex om han inte förstår vad jag ber honom om)
Jag använder inte röstkomandon på honom pga att han blir väldigt stressig om vi rider i grupp och andra använder röstkomandon, då blir han förvirrad och stressig. Så jag har slutat med det. Använder skänkrl, tyglar och sätte så gått han förstår, och berömer mycket med rösten för det fattar han jätte bra.
Jag kramar tygeln, hur många kram/hårt jag behöver beror på hans humör för dagen :)
Vi har ridigt ut konstant i ca 2 år. Utan effekt tyvärr, då är det skogsvägar, off road, skogs stigar och annat som finns som vi ridigt, utan effekt tyvärr.
Vi har ingen ridbana eller äng där jag kan köra markerbete/dressyr, kör dock nu 1 dressyrlektion/vecka för instruktör i grupp.
Min plan till våren är extra foder då han magrat under vintern, protein för muskelbygge, löslongering med inspänning i skritt och trav och sen galopp träning löslongering utan inspäning så småning om så hoppas vi det sitter :P
Låter bra, tänk på att hästen får utt stegen, lyfter ordentligt på benen och arbetar på så sätt bättre med ryggen, de är vad hästen behöver för att orka bära sig, både i ordentlig trav och galoppen.
Sitter tempoväxlingarna i traven? I sådana fall skulle jag börja jobba på en volt (aknske åka till ett ridhus) ett par ggr i veckan. både longera, tömköra och rida. Tänk på att sitta i lätt sits för att underlätta om hästen har dåligt med ryggmuskler!
Beröm direkt då hästen fattar galoppen och sakta av nästintill direkt, testa flera gånger!
Lycka till!
#34 Ja tempoväxlingarna sitter fin fint. Riktig långsam dressyr trav kan han dock itne perfekt ännu. Men är ändå riktigt duktig och ahr gjort riktigt fina framsteg :)
Har tyvärr ingen lastbil att låna hur som helst. Och han kan inte åka vanlig transport… plan på att bygga ridbana finns, dock vet jag inte när man kan fåp tid och pengar att fixa till det.
Jag rider oftats lättridning då det är skönast tycker jag :P
Det tar ca 100-200 meter att sakta av honom, så svårt att hitta någonstans att göra det, behöver ju vara en nästan otrafikerad raksträcka med på ca 400 meter…
Okej, det lät ju som att det försvårade en del, men kör mycket lydnadsövningar, tex rida runt träd, gå där du vill och inte där hästen vill tex genom vattenpölar, över ett dike m,m.
Tror att lättridningen kan påverka er som ekipage, jag håller emd dig där, det är skönast! Testa ta upp stigbyglarna, rid i lättsits (utan stigbyglar) en stund (ca långsidan på ett fyrkantspår) sedan sätter du dig ner (ca kortsidan), du kommer märka skillnad när du sjunker ner ordentligt i sadeln och förbättrar sin sits då får ni bättre balans tillsammans! (detta övar jag fortfarande på) När du gjort så (motsvarande ett par varv) så byter du och gör tvärtom står upp på kortsidan och sitter ner på långsidan. Tro mig helt plötsligt är det skönt att sitta ner ;)
Bara ett litet tips! :) På så sätt övar ni även att få en stadig kort trav och detta är kanon inför galoppen! :)
När det sitter skulle jag börja med galoppen, kanske med longering i första hand, sedan kanske med en "lugn" häst framför om du har möjlighet, som inte kickar om man kommer för nära, där man kan "bromsa upp sin häst bakom. Korta ner traven emellanåt men sikta in dig på galoppen, även om det går halvknackigt och slängigt. Beröm direkt när hon tar galoppen och sakta sedan direkt av!
Detta har fungerat för mig, men vi tränar fortfarande galoppen har varit lite trassigt på sista tiden med hovbölder, halt väglag m,m men man får ta det i sitt tempo, Rom byggdes inte på en dag!
Kram på dig och lycka till!
#36 jag har tyvärr aldrig lärt mig hur man rider lätt/står i fältsitts utan stigläder, kan någon förklara, ska man knippa med knäna? eller vartifrån får jag stödet att komma upp ur sadeln? :P
Tyvärr rider jag aldrig min häst utanh stigbiglar utom i skritt pga ryggskada + skumpig trav. När vi rider dressyr och han är på bra humör kan han gå riktigt långsamt och fint och då kan jag sitta ner i traven :)
Dock kan det nog bli spännande att sitta ner i traven, hålla honom i lugn trav och försöka rida lätt utan stigbyglar :P
Att ha en annan häst framför funkar inte då dem går för långsamt för att han ens ska ha en chans att komma in i galopp :/
Det är väl vårt största problem att hans enda galopp är så ohyggligt snabb! För att vi lättast ska komma in i galopp måst vi ha en snabb hastighet i traven, ha en häst med oss som galopperar, sen känner man hur han börjar försöka, då sätter vi gung på huvudet, får en galopp fattning (1 av 3 gånger med en rejäl backutspark) och sen bär det av i en j*vla fart. Försöker vi då lugna galoppen blir det direkt trav igen :/
Vi tok galopperade mycket på ängar hela sommaren, för att vi skulle bygga galopp muskler, men ändå blev inte galoppen någe långsammare :(
Vi kunde galoppera på riktigt långa raksträckor om han själv ville fatta den för då kunde han gå någolunda lugnare, försökte jag dock fatta den blev det direkt tok galopp igen :/
Så vi har haft jätte svårt med jsut galoppen och hitta en lösning…
men måste vara ÖVERTYDLIG med galloppskänkeln på travare och låta den trava sig in i galoppen första gångerna..
#38 jo, men det hindrar inte att gjorde jag galopp skänkel blev det tok galopp, rullade han själv in i galoppen blev det bara riktigt snabb ;)
#39 men du kan INTE jämföra en vanlig hästs galopptempo med en travares…
#40 ridigt 2 andra travare, en reds parallelt med att hon tränades för travet, hon lärde sig snabbt galoppera lika lungt som mina kompisars ridhästar.
En annan gick av banan som ung och blev omskolad till ridhäst och kan idag galoppera riktigt trevlig, om han kör lite kortare galopp går han lika snabbt som mina kompisars ridhästar. Så förstår inte varför travare inte kan galoppera som en ridhäst då 2 av 3 har gjort det för mig ;)
#41 min kunde INTE det och då tränade jag typ i 1års tid..
#42 okey, ja jag tränade från maj -okt/nov då snön kom, men ingen direkt framgång :(
Svårt att förklara hur du rider utan stigbyglar om du aldrig (?) gör/gjort det? samt lättsits osv, lättaste är nog att du ber en tränare visa dig? Du hade en?
Är det pga en ryggskada på dig eller hästen? Tror att detta skulle kunna hjälpa er en hel del om ni får ner tempot samt att du sjunker ner så pass i sadeln att du kan jobba utan stigbyglar samt sitta ner ordentligt! :)
Jag har en tinkertjej som jag använde i början som "bromskloss" Tinkern fick sticka iväg lite tidigare och så jag efter på varmblodet, hon fick upp galoppen och vi saktade av direkt nästan efter tinkern, på så sätt för att undvika "raceturer"
Har du en "brant" uppförsbacke skulle även detta hjälpa dig med att träna galoppen, det hade jag stor nytta utav i början.
Jag tror att ALLA kan lära sig, det gäller att ha kunskap och ge det den tid som behövs. SAmt tålamod. JAg jobbar fortfarande mycket, min häst galopperar numer på volt när ajg rider i lättsits (kan även om jag sätter mig ner) men vi jobbar på att fånga upp tempot samt att hon skall kunna bära sig i ett långsammare tempo i galoppen.
Jag har jobbat till och från i ca 1år, kanske ett par månader och sedan "vilat" sedan ett par månader och "vilat". När jag skriver vilat menar jag inte att hon har stått utan vi har jobbat med andra övningar. Bla lydnad, traven, uteritter, frihetsdresyr, lite nh, promenader, tömkörning longering, roliga lekar m,m.
Hoppas du känner att du fått någon fungerande tips i alla fall! :)
#44 Jag brukar normalt rida barbacka på andra hästar, och utan stigläder utan problem, iaf så länge min ryggskada inte säger ifrån ;)
Men min polle är för skumpig, även om han går riktigt långsamt så skumpar han fortfarande endel, vet inte om det beror på att han är normalt väldigt trippiga steg. Sen är jag ju väldigt känslig pga min rygg så ska jag rida barbacka/utan stigläder mycket så krävs det att jag har en häst med dem där rätta stegen som inte skadar min rygg, och dem hästarna är få :P
Jag skulle galoppera med en annan häst som bromskloss då vi inte fick galoppera om i risk att den andra hästen skulle sticka då, när vi närmar oss rumpan på den andra hästen kastar sig min häst i sidled så jag håller på att flyga av sen raca han på och kör en 90 graders sväng innan jag återfick balansen och kunde sakta av honom, så han är inte dum inte haha XD
Han älskar att snabbtrava uppför, det var det tipset jag fick först, men han vill inte galoppera, verkar vara för kul att trava uppför, då känner man verkligen hur han jobbar och njuter :P
Jag har som jag tror jag skrivit en bit upp en ny plan hur vi ska prova att lära galopp, väntar dock på att alla snö och is ska bort bara :p
tyvärr känns det som om folk redan bombat oss med alla tips och vi provat dem utan effekt :/
För jag började ju fråga om galopp tips bland bekanta redan förra året och prova :P
Och nu blir jag av med min arab kompis så nu har jag ingen häst jag kan galoppera ihop med längre :/
Våran travare galopperar gärna i hagen men det går bara inte få honom att galoppera under ryttare. Han travar på i världens jäkla fart o vägrar gå över i galopp. Känns helt hopplöst. Hur gör man på bästa sätt för att få honom att rulla över? Har testat uppförsbacke, över bommar i hörn och låtit honom trava super fort.
Kan informera om att vi tror vi hittet en lösning på våra problem helt utan någon speciell träning XD
#47 men berätta då 
#48 han kan galoppera långsamt utan problem, fattar bara inte att det är det jag vill/han vill inte det ;)
Jag vill tävla lättare hoppning med honom, dock har vi ingen bana eller hinder hemma att träna på, utan hoppar skogshinder då focus ligger mycket på dressyren och inlärning ännu så tyckte jag seriös hoppningen ändå har kunnat vänta.
Men ställde iaf upp och travhoppa i en clear round i höstas/vintras på 50 cm, efter hindrerna galopperade han ofta med bak benen men travade med fram. en var ajg endag p åen ridbana med hinderuppställda och provade då en 5 skutt med honom, Och igår starta jag i en pay & jump med honom på 60 cm, han körde normal/samlad galopp nästan hela hoppbanan! Han var lugn, focuserad och lyssnade super bra och bedömde avstånden bra och hade inga problem med balansen.
Så när jag har trot han har problem med galoppen var jag tydligen helt ute och cykla, verkar bara inte som om han fattat. Men nu vet jag iaf att han har musklerna, balansen och bärigheten att galoppera fint, nu ska vi bara få honom att förstå att det är det jag vill :)
Så ska försöka hitta sommarbete med/nära ridbana + hinder så vi kan träna i sommar :D
+ att jag har en polle som ÄLSKAR att hoppa och hoppar allt jag ber honom om<3
Det kan ju vara lättare att fatta galoppen i hörnen och man ska ju komma ihåg att det är ytterskänkelt som bjuder in hästen i galopp. Det brukar ju även vara lättare att fatta galopp ute i skogen/grusvägar för hästen då den har mer framåt bjudning så passa på att göra riktigt många galoppfattningar på uteritten inte galoppera inte långt utan bara några steg innan man bryter av igen och fattar ny galopp.
Så gjorde jag på Snooze som dock aldrig har gått trav men efter massor med galoppfattnignar så kom även formen i traven och han bär upp sig mycket bättre! :)
#50 provat det, blev riktigt läskigt då han rusade så snabbt och pga det låg ner så mycket i kortsidorna att jag trodde vi skulle gå omkull :(
Vi hade dock tur.
Därför har jag enbart försökt träna galopp på öppna vägar och ängar.
Min polle tar ca 100 meter från det jag börjar bromsa till det han bryter av, ibland mer, om han dock inte bryter av självmant tex ängen tar slut eller en katt går upp på vägen. Så på en öppen väg hinner jag inte fatta galopp och bryta av speciellt ofta, max 2 gånger, och det är inte ens lätt att fatta galoppen så bara det + avbrottet kan göra att vi bara hinner med 1 fattning innan vägen är slut… och på äng är det nästan omöjligt att bryta av om inget händer som gör min häst osäkr så han börjar lyssna på mig, tex min kompis ramlar av, det kommer en traktor där vi ska ut eller liknanade.
Avis på er som har lite mer lätt galopperade hästar ;)
Den andra travaren jag red förut gick ju inte ens att rida snabb trav på om man red ihop med andra eller själv, hon valde galopp så fort det blev lite snabbare :P
Red man dock ihop när dem körde gick hon snabb trav :D
MEn testa fatta när du går ut från kortsidan, så att hästen får bjudning mot det långa raka spåret och använda rösten mycket, kanske till och med är nödvändigt att lägga på spöt bakom sadeln och peta lite för att han ska börja lyssna? :)
Och om du ine har någon kontroll ute och inte kan bromsa skulle jag nog kolla upp ett skarpare bett för det kan ju bli rätt farligt om man inte har någon kontroll.
På min första travare (som va helt omöjlig!!) lärde vi henne att galoppera genom att hoppa. Kanske är ett annat sätt? Bara lägga upp något lågt på 40 cm kanske och sitta ner innan hindret för att sedan lägga på galoppskänkeln i luften och använda rösten. Det fungerade på henne iaf. Dock blev hon aldrig någon bra häst men det kanske fungerar :)
(ah jag kanske skriver lite grejer som dom andra redan har sagt men jag orkade inte läsa igenonm allt (a) Det va ju så jävla långt inlägg :O)
#52 kan inte använda spöt som drivande när jag sitter på ;)
Problemet om jag fattar galopp i början på långsidan hinner jag inte få ner den innan kortsidan :/
Därför galopperar jag inte ute längre, jag kunde det på sträckor där han själv visste när han skulle sakta av, vill inte betsla upp då han igentligen är jätte känslig i munen men väljer att inte lyssna när vi fattar galopp.
Vi har börjat hoppa lite nu och han har faktist fattat kort galopp endel då och riktigt fin galopp, dock hjälper det ju inte att lära honom att galoppera sen utan hinder ;)
Ska leta sommarbete med ridbana så vi kan jobba på galoppen med hjälp av hinder.
Han måste dock hoppa bana + minst 60 cm för att fatta galoppen :P
Min polle får då och då uppenbarelser som gör honom till en bättre ridhäst, tex mjukare i munen, kunna sitta upp utanför stallet, kunna stå still, bromsa när man kramar tygel, det har bara ändrats en dag och sen har han aldrig gått tillbaka :)
#53 Men om man tränar galoppen med hinder, så kan det ju absolut hjläpa galoppen i övrigt också iom att dom lär sig att hitta rätt steg =) Hoppas det gör det för er!
#54 problemet verkar ju bara vara för honon att fatta att jag vill ha långsam galopp, så att förstå det löser ju inte hoppningen, dock hjälper hoppningen oss att träna galoppen, tex samla den mer, kunna driva och kunna hålla den även när man gör snävare svängar ;)
Men att kunan på hästen på balanserad och bygga upp musklerna så att den kan ta långsam galopp tar tid. Först måste den ju ha alla dom musklerna för det är ju väldigt jobbigt att korta upp sig på pass mycket, speciellt när dom har varit travhästar och musklerna är så pass långa :)
#55 Men om du genom hoppningen kan träna upp musklerna på hästen så han får lättare att galoppera med samlat även när det inte är hinder på banan hjälper ju. Att du dessutom kan hinna berömma och uppmuntra denna långsamma galopp en massa hjälper ju för att kunna hitta rätt även utan hinder. Det hade ju varit svårare om du inte haft bra galopp någon gång alls. Men både att associera ihop att det är denna galopp du vill ha även annars och att bygga muskler tar tid.
Inget funkar med våran toktravare. Hoppa kan vi inte göra pga en skada som han haft i ett bakben.
#58 trav blir ju lätt en favorit gångart så ;)
Igår när en kompis till min dotter skulle rida på våran Bobby så var han tråkig o skulle hela tiden testa henne. Den här tjejen är jättejätteduktig på att rida honom. Hon hade kortat upp tyglarna rätt mkt (för att kunna hindra honom ifrån att springa hem till stallet) Han testar tjejerna lite så ibland.
Men iallafall hon satt med korta tyglar o gav honom en litet lätt rapp med spöet på bogen o han tog galopp! Han galopperade ett helt varv nästan o jag stod som en fågelholk hahaha! Så nu tror jag ännu mer på att han förstår inte vad vi vill när vi försöker galoppera. Hur ska vi få honom att förstå vad vi vill? Det här hon gjorde nu var ju mer ett straff för hans olydnad. Jag vill ju inte vara tvungen att rida med korta tyglar o ge honom smisk för att han ska galoppera. 
Ja problemet är det samma för mig, han kan, men svårt för mig att förklara att det är långsam galopp jag vill ha, inte halv sken ;P
#60 Hur gör ni när ni försöker ta galoppen? Galopperar han om man longerar honom, kanske om man löslongerar honom? Löslongerar honom ihop med annan häst som kan galoppera?
När jag lär hästen galoppera så sätter jag mig ner i traven på hellång tygel. Om jag ska ta vänster galopp så öppnar jag ut vänster ben lite, sitter tungt på höger sittben och låter höger skänkel vara tung i stigbygeln. Sedan tänker jag på luftig härlig galopp i mitt huvud samtidigt osm jag bara slappnar av. Dom första gångerna så brukar det inte bli någon galopp, men jag kan se att hästen börjar fundera. Efter 3-4 tillfällen så brukar hästen börja testa att ta galoppen.
Jag gjorde så nu när jag red in mitt sto. Hon grinade varje gång jag satt till för galopp i början, men så plötsligt en dag så var öronen frammåt och hon testade att ta några galoppsteg - massa beröm =) Gjorde även så på min förra travare som inte alls förstog sig på galopp och dom få gånger det blev galopp så skenade han (flera km och ofta otäcka avslut) men när han på detta sättet fick tänka själv så gick det lugnt tillväga.
Han galopperar bara i hagen
Jag har testat alla tips som jag fått här. Utom det att tänka på en luftig galopp
Vi har löslongerat i ridhuset några ggr men han travar bara på med svansen på ryggen.
När han blir upprörd tex om man tillrättavisar honom (med rösten) då kan han ta några galoppsteg även vid longering.
Ska testa det där med att få honom att verkligen fundera på vad vi vill.
#63 Ja min erfarenhet är att om man begär galopp så blir det bara svårt för dom och dom spänner sig så mktatt det inte blir galopp eller att detblir rejs, men när dom får fundera på det själva så blir dom snart tillfreds med tanken och har lättare att ta en bra galopp när dom är redo.
Har ni testat att löslongera med annan häst som kan galoppera bra?
Näää det har vi inte gjort. Men han tar galopp i hagen när de andra galopperar. Borde bli detsamma vid löslongering. 
#65 Ja precis =) Mina hästar har alltid haft lättare att falla in i galopp om någon annan häst galopperar i närheten/intill. Så jag har utyttjat det när jag har tränat upp galoppen på mina =)
Får testa när jag får hem min andra häst ifrån inridningen. Galoppera med henne samtidigt och hoppas på att hon inte blir så pigg o busig att hon bockar 
#62 hm, kan prova det nästa gång, dock tror jag inte det kommer funka för oss XD