Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett01-allmänt-om-ridtravare
Läst 1060 ggr
Lady-lisa
0

Stegrar!

En valack på 8år som jag brukar rida stannar och stegrar sig flera gånger under ridturer, skäller på honom då går han vidare snällt, sen gör han de igen.. varför tror ni?

annars är han jätesnäll att rida :)

polgara
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Kolla upp så sadeln passar o att han inte har ont nånstanns

Learnmore
0

Han kanske har ont någonstans? Oftast brukar det vara det som ligger bakom.

Lady-lisa
0

Okej ska kolla upp de me ägaren! tack för tipsen :)

Rafflan
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

kan vara att han har ont, utrustningen sitter fel eller att du gör nåt fel. Prata med ägaren.

Zabbio
0

När han stegrar; ta ett starkt ledande tygeltag åt sidan för att få honom ur balans och vända sig = trillar ner på frambenen istället för att gå över bakåt.Rid framåt direkt och stanna inte på några meter iaf (även om det blir ett skutt framåt så vänta någon sekund innan du tar  i tygeln)

Om allt sitter/passar som det ska, kolla i vilka situationer han stegrar. Vad gör du?

Vargtänder?

Hur stegrar han? Alltså verkar han rädd, eller busig eller arg? Stressad?

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Lady-lisa
0

Han stegrar ganska högt men han är glad och busig! :P han är ju inte igångsatt riktigt, en gång när jag red så trava jag lite och han blev jätte glad och pigg att han fick springa då när jag sakta av stegra han och hoppa lite, sen börja han trippa lite så de kanske är de att han är busig och vill springa :D han har aldrig vart sur eller protesterat utan alltid öronen framåt :)

Sadeln sitter perfekt då de är en utprovad sadel :)