Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett01-allmänt-om-ridtravare
Läst 1810 ggr
Learnmore
0

Varmblodstravare, hur stor?

Hejsan, jag har en korsningsponny (Tror jag)

Hon ser ut som en varmblodig travare, hon rör sig som en varmblodig travare och allt. (Trots att hon aldrig startat)

Hon är dock 143 cm i manken och jag ser absolut inget tecken på någon annan ras.

Kan hon möjligtvis vara renrasig varmblodstravare annars? 
Kan varmblodstravare vara runt 140 cm?

Tacksam för svar :)

Mullemums
0

Det skulle hon nog kunna vara :) "ingen regel utan undantag!" haha

Vet att det finns travare som ligger i kat. D-ponny :) Släng in en bild vettja, så får du se vad folket här tycker :)

helisa
0

Ett utav mina tidigare varmblods ston var 142 cm, så det är helt möjligt att din kan vara "travare"

Learnmore
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Haha okej :)

Har tyvärr inte så många bra bilder som framhäver hennes kroppsbyggnad.
Men såhär ser min gamling ut :)

Learnmore
0

#2 Okej =)) Hur kommer det sig att vissa är så små?

AmazingS
0

En kompis till mig har ett litet travarsto på 145 så visst finns det:)

Besök gärna min blogg: http://teamkarlsson.blogg.se

Learnmore
0

#5 okej, men då kanske min är renrasig trots allt =)

helisa
0

#4 Jag vet inte varför dom blir så pass liten som mellan 140-146 så där, men dom är inte så många tror jag, men jag vet att i stammen till mitt sto så är inte heller någon var över 152 i egen höjd så…

Mullemums
0

#4 jag antar att det ligger hos föräldrarna :) precis som vilken annan ras. Jag är inge bra på avel, men det måste ju vara så. :P haha

vet att det finns en trav-ponny här i krokarna som ligger på 1.44 :)

Learnmore
0

#7 Okej, själv vet jag inte stammen på min ponny, Men vilken stam har din ponny? =)) 

#8 Haha jo, men man undrar ju hur föräldrarna också kunnat bli så små, fast det kanske är fadern som har gett små avkommor eller något haha.

Jasså, är det en varmblodstravare ponny? :) Vad heter han/hon?

Mullemums
0

#9, kommer tyvärr inte riktigt ihåg… har dock för mig att tjejen hade henne på fooder men har nu lämnat tillbaka henne :/

Emmma
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

med största sannolikhet är din häst frysmärkt om det är en renrasig travare!
är hon inte det är det troligtvis en korsning, men de finns kanske enstaka renrasiga också.. men då är de ju aldrig tänkta för trav eftersom man frysmärker dem redan som föl.

Learnmore
0

#10 Okej, vad synd :/

#11, Hon är inte frysmärkt och hon är aldrig startad heller, men jag ser ju inget spår av någon annan ras i henne.. hm, men kanske är hon renrasig men så var det aldrig meningen att hon skulle användas till trav?

Emmma
0

#12 ja så kan det ju vara :)

MesserCrazy
0

på travhästar är bakbenet över hasleden från knät räknat längre än andra raser. Tittade lite åp bilden men det var svårt att se på den. visst finns det små varmblod, den minsta jag haft var 146 cm. utan frysmärkning eller tauering i munnen som de amrikanska hästarna har är det ju svårt att veta utan att dna-typa henna.

Learnmore
0

#14 Jasså det visste jag inte. Där lärde jag mig något nytt :)

Okej, var i munnen tatueras de amerikanska hästarna?

Qmab
0

#15 Tatueringarna sitter väl på insidan underläppen om jag inte missminner mig.

Var har du fått henne ifrån? - Kan inte den/de personerna ge dig information om vad det är för ras och om hon är renrasig? Eller om du kan "spåra" bakåt varifrån hon kom innan osv.

Har du inga papper på henne? - Dokument på vart (föräldrar osv) hon kommer ifrån är ju alltid en fördel att ha.

Att du inte ser att det finns andra raser i henne betyder inte att det inte finns andra raser i henne. Jag har kompisar som har hästar som är 50% varmblod och 50% halvblod, en del ser ut som enbart halvblod medan andra ser på pricken ut som ett varmblod. Men givetvis kan hon vara renrasig även utan frysmärkning/tatuering. Hur gammal är hon? :)

Learnmore
0

#16 Okej.

Jag köpte henne från privatperson i skåne. Jag har även letat upp hennes förflutna ägare, men sedan fastnade jag på en hästauktion. Så antagligen försvann alla papper på henne där. Hon har ju fått nytt pass, men där står hennes stam som okänd och där står hon även som ponny av korsningstyp.

Okej, det kan ju hända :) Hon är född 90, alltså 21 år i år :)

Qmab
0

I C… Då är det ju svårare…

Men som någon sa tidigare, då är det nog (tyvärr) endast blodtypning kvar för att få reda på det. Om ens det fungerar - är det en korsning så lär du förmodligen inte få några konkreta svar på vilka föräldrarna är. Och det är oftast en dyr historia att typa. Känns väl kanske inte aktuellt på en dam med den aktningsvärda åldern! Men det är ju samma häst hur du än vänder och vrider på det så frågan är väl egentligen hur viktigt är det att veta? :)

Learnmore
0

#18, Jo det klart, det har du rätt i :)

AmazingS
0

De behöver inte alltid vara frysmärjta/tatuerade, tyska travhästarna är chippade(min exempelvis, sprungit lopp både i tyskland och sverige men inte frysmärkt)

Besök gärna min blogg: http://teamkarlsson.blogg.se

Learnmore
0

#20, Okej, det visste jag inte.

Nu kommer en till fråga, de få varmblodstravarna som ligger runt 140 cm, får dom startas tillsammans med de större hästarna på de större traven? På tex v65 o v75.

helisa
0

Japp, storleken har ingen betydelse i det fallet, det är endast intjänade pengar som styr

velepa1986
0

De skulle absolut kunna vara ett varmblod, vi har en inhyrd i stallet och den är maxad C.

Sandra

Besök gärna
http://vitaunika.com/

Learnmore
0

#22 Okej, då vet jag det. Trodde att små varmblod inte fick starta förut. Men jag har ingen koll på det där med trav egentligen haha.

#23 Okej :)

Tregly
0

Jag har ett varmblod som är 149. Jag tycker att han är en ponny men han räknas ändå som en häst. Dock så vet jag att han är startad mycket i trav. Han har sprungit in över 300.000kr.. Har bra stam och är väldigt snabb. men tyvärr så fick han sluta pga ett överansträngt bakben. Så visst finns det små hästar som används till trav. :)

Never judge someone. You don't know their history.

Seriously, you don't!

Learnmore
0

#25 Okej :)

Rafflan
0

En häst kan aldrig bli renrasig utan en stam, ett vbl måste även vara märkt för att vara renrasig(?)

Har inte häste stam är det nåt som gjorde att den inte kunde få det, tex mamman var 25% av någon annan ras = icke renrasig.

Learnmore
0

#27 Men hon har varit hos en hästhandlare på en auktion och det var antagligen där allt försvann.

Och om hästen inte har några stampapper, kan hästen inte vara renrasig ändå? För det finns väl korsningsponnys/hästar som har stampapper ändå?

Rafflan
0

#28 jag vet inget land som inte märker sina travare? Jag har iaf aldrig hört om en omärkt travare som springer på banan? Så även om papprerna är borta finns märkningen kvar.

Jag tror helt klart det kan vara vbl i hästen, men även många andra raser då travare kan se så OTROLIGT olika ut, dem har ingen mall dem följer utan kroppen ser ut lite hur som helst. Därför tycker jag det är omöjligt att anta att en häst är renrasigt vbl utan att den har märkning.
Folk har ju misstagig vbl för renrasiga halvblod, svenskridponny, korsningar, arab korningar, ja allt möjligt, så din häst kan lika gärna vara nåt av dem raserna/korsningarna som vbls travare ;)

Jag vet inte, det enda jag vet, inget beivs på att hästen har 2 renrasiga försäldrar = ingen renrasig häst ;)

Dock spelar det väl ingen roll i ridvärlden om hästen en är renrasig elr ej? jag har faktist aldrig tänkt på det innan :O

Learnmore
0

#28 Men märker man ostartade travare också? För hon är inte ens inkörd.

Okej, det kan ju hända, men jag tänkte också på att hon rör sig som många oskolade travhästar, trots att hon inte är startad. Hennes steg börjar i och för sig bli bättre.

Okej, jag visste inte att det var så :p Men rent vetenskapligt är väl hästen renrasig om föräldrarna är av samma ras trots att hästen inte har papper?

Haha nejdå, det spelar ingen som helst roll, jag tycker bara det är lite spännande att försöka klura på det. Sen var ju en del av frågan om travhästar kan vara så små som Dponnys och det kunde dom tydligen :)

Em--ma
0

Är inte hästen chippad då? Då lär du få upp hennes information?

Men annars är inte hästen chippat eller frysmärkt och varit travtränad så är inte hästen inte en 100 % varmblodstravare.
Det är endast 100% varmblodstravare som får tävlas i trav. dom kan vara travtränade men dom får inte startas.

Vad heter hästen och när är den född?

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

Learnmore
0

#31, Jo hon är chippad, men hon blev det 2006, antar att hon inte var chippad innan dess. Det var även då hon fick sitt pass.

Men kan det vara så att hästen kanske har varit chippad innan 2006 men att hon blivit chippad igen, fast det kanske inte går ihop att ha två chipp innanför huden. Veterinärerna borde nog ha koll så inte hästen redan har ett chipp, eller?

Okej, men då kan det ju hända att hon är korsning trots allt, såvida hon inte fötts upp utan avsikt att användas inom trav.

Sandy, 1990.

Em--ma
0

#32 ja dom brukar leta igenom häste, gör dom inte det så kan man be dom att kolla efter chip så söker dom igenom hela hästen. Kollat på hennes underläpp inne i munnen? Kan stå ett nummer där ifall hon e renrasig eller ej. :)

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

Learnmore
0

#32 Okej, jag kan ju be veterinären leta lite nästa gång han kommer :)
Jag har faktiskt redan varit och grävt på henne x) Har kollat över och underläpp, tunga och innanför kinderna haha. Jag har även varit och rotat runt i hennes näsborrar samt öron.

helisa
0

#31, hur menar du med 100% renrasigt. Så ett varmblod som är travtränat men ej frysmärkt är inte 100% renrasigt då.. ?

Bara undrar för jag har 2 st omärkta 100% renrasiga  men ej märkta pga att jag inte vill starta dom utan gillar dom för den dom är som ridhäst.

Em--ma
0

#35 en travtränad häst i Sverige är frysmärkt ja även om den inte startat :)

/ Emma

Rafflan
0

#35 så dem har stam men bara inte valt att märka dem?

Undra om det någonsin blir för sent att märka en travare :P

helisa
0

#36 jag fick till svar av stc att detta inte var nödvändigt att göra då dom inte var tänkta att tävla, men stammen är ju ändå renrasig och går att redovisa. Om jag sen väljer att träna mina hästar för vagn och på bana och i monté är ju ett val jag gör för att det är roligt och en mer allsidig träning. Dom är ju inte mindre renrasig bara för att dom är oregistrerade

#37 japp dom har renrasig stam men är inte tävlingshästar

Emmma
0

Eftersom man frysmärker travare som föl/åring, kan man ju omöjligen veta om de ska bli travare eller ridhäst i framtiden, så borde nog de flesta vara märkta.
För inte betäcker man väl sin travare med en travhäst för att från början planera en ridhäst karriär?
Nu utgår vi ju från att din är åtminstonde svenskfödd?
Men som sagt, ingen regel utan undantag.

Har man papper på hästen så självklart är den lika renrasig oavsett märkning! Så är det ju med alla djur. Men har du inga bevis (papper) kan du aldrig bevisa att den är renrasig…

Learnmore
0

#39 Det finns säkert någon som föder upp travare för ridning istället för trav, kanske någon som älskar rasen men tycker det är roligare att rida än att köra trav?

Jag vet inte om min häst är svenskfödd, hon har i alla fall varit i skåne sedan 1997 och hon är född 90, så hon kan ju lika gärna vara importerad från danmark eller tyskland eller något annat land. Allting försvann som sagt på auktionen så jag vet ingenting mellan 90 och 97..

Okej, jag förstår :)

Rafflan
0

#40 har du tex ett underbart vbl sto och vill ta föl på henne väljer du ju en hingst som har fördel som ridhäst och minskar "travigheten" som stoet har. Annars får man ju ingen bra ridhäst. Travet är en nackdel för ridningen, och travare har "travet" i sig, vissa mer eller mindre, med med en ridhingst och tur kan man få bort mycket av det, tar man dock en travhingst fortsätter man ju bara i "samma spår" ;)

Learnmore
0

#41 Men blir inte hästar det man gör dem till? Visst är dem avlade för att trava fort, men det hindrar väl inte dom till att användas till annat?

Rafflan
0

#42 travare är avlade för att sätta bene på ett speciellt sätt när dme springer, och många travare hgar svårt för galoppen. Till stor del beror det på aveln, självklart kan man träna bort nästan alla dessa problem och därmed få en helt oeky hopp/dressyr/allroudn häst. Men om man tex siktar på dressyr och avlar seriöst är det ju bättre att ta en hingst som mätter upp stoet svagheter i dressyrenm, och fäör travarens del är det nog mycket utseende och/eller stegen som kan bli bättre.

Detta gäller inom all avel, man vill väga upp stoets svagheter genom hingsten. Dock är det nog riktigt svårt att hitta en vbl hingst med samma "rätt" som det är att hitta en hingst som är avlad för ridning genom generationer ;)

Emmma
0

Jag håller med Rafflan.

Travare kan visst bli det man gör dem till, men steget kommer man ju inte undan.
Så hade man velat ha den till ridhäst från början hade man nog valt en annan en en travhingst..

Jag själv älskar travhästar och har genom åren haft flera egna som ridhästar också.
Har en superfin tjej nu men någon dressyrmästare blir hon ju aldrig ;)

Nej då är det ju lite svårt att veta vart hon kommer ifrån, in häst iaf :)