Konstig galopp
Hejsan, jag har ett lite äldre varmblod där hemma som verkligen inte har någon bra galopp. Det går inte att fatta galopp när man rider därför försöker jag träna fram den på marken vilket går betydligt bättre.
I vilket fall ser det nästan ut som att hon hoppar jämnfota när hon galoppera. Hon har alltså inga riktigt steg.
Antagligen är det kanske styrkan som saknas? Hur som helst, någon som har tips på vad man kan göra för att få henne att galoppera riktigt istället för att skutta runt jämnfota?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hur galopperar hon i hagen fritt? Är det samma typ av galopp då?
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
#1 I hagen kör hon ju mycket snabbare galopp, men stegen är ungefär detsamma bara en aningen längre, men det är samma typ av jämnfota steg typ. Frambenen rör sig lixom likadant, det är svårt att se om hon har höger eller vänstergalopp.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Kan du inte filma och lägga upp här?
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
Min unga dam gjorde också så, har ävn en kompis vars quarter gjort så.
Jag tränade också från marken först. Jag försökte visa själv genom att själv galoppera brevid henne och då sjläv ta ut steget. Hon fattade vad jag ville och försökte, men det krävdes ett tag innan det riktigt fungerade för henne. Jag försökte också i början att driva i steget så hon skulle länga sig lite och det fungerade också. Sedan har jag strechat och masserat rygg, kors och bakben, vet inte om det hjälpt men hon har ju blivit smidigare av det iaf. När hon hade fått arbeta med galoppen under en tid så blev det bättre och bättre.
Medarbetare på westernridning.ifokus
#3 Jag har ingen som kan filma åt mig tyvärr, men jag försökte filma själv idag men det blev inte speciellt bra :/ Ryckigt och hackigt.
#4 Vad tror du det beror på? Att hästen är omusklad eller helt enkelt osmidig?
Tack för tippset med att galoppera bredvid och visa, det ska jag börja med :)
Strecha har jag fått lära mig hur man gör, så det kan jag ju sätta igång med, däremot vet jag inte riktigt hur man ska massera.
#5 Massera är det enklaste och minst risk att man gör fel. Följ musklerna med händerna, antingen gör du strykande rörelser längs med eller så gör du cirkelrörelser. Inget svårt alls egentligen, en liten mysstund.
Jag tror det kan bero på olika saker, tex osmidighet/korta muskler eller smärta som gör att hästen inte kan/vill sträcka ut steget. Men jag tror även det kan bero på takten i huvudet hos hästen, att den tex inte hittar takten och inte kommer på hur den ska få rätt rytm på benen. Galoppen kan ju ta lite tid innan hästen kommer på hur den ska ta sig in och ur och hur man får med sig alla benen.
#5 Okej, tack så mycket för tippset, då ska det börja masseras också :) Jag har haft ute equi-terapeft (stav), och veterinär. Båda säger att hon är frisk och fin i kroppen, dock lite snett musklad.
#7 snett musklad kan ju göra det svårt/ont för henne att sträcka ut. är hon lika dan i båda varven?
#7 Hon har svårt i båda varven med vänster är värst.
#9 okej, skulle ju kunna vara någon orsak..
Prova gärna tipsen under en period så du hinner se om det blir något resultat av det, berätta gärna här sedan =)
#10 Ja det ska jag :) Tack så länge, jag hör av mig :)
En väns häst hoppade jämnfota bak i galoppen, visade sig vara kotledsinflammation. Dock kommer hennes kotledsinflattation ifrån fel benställning och från det en överansträngd höft.
Men hoppar hästen jämnfota i galoppen skulle jag ta den till veterinären.