Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett15-ville-bara-skriva-av-mig
Läst 2011 ggr
Bravo_noss
0

Blockhalt/hovböld??

Jag är inte alls van med en häst som är blockhalt, aldrig varit med om det tidigare, endast kraftigt halt..

Iförrgår ringde en av tjejerna istallet som hade insläppet och sa att min häst kunna inte gå för han halta så hemskt. Och ajg tänkte först att det avr en streckning men iaf, så sa hon att hon kunna köra mig på morgonen efter så fick jag se själv eller om det gått över..

Så vi åkte ut på morgonen efter och ajg tänkte ta ut honom på gången och kolla igenom honom om han var svullen och öm och varm, jag han bara ett steg med honom utanför boxen sen tvärstanna han och vela helt enkelt inte stoppa ner hoven i backen.. Han stog och försökte ställa sig på hoven men det var bara hovspetsen som han "dutta" i backen sen upp igen efter ett tag så ställde han ner den och jag satte fram frukosten åt honom där han stog och sen backade jag in honom i boxen igen och ringde min mamma"vars man är hovslagare" så han kom ut igår kväll och min häst vela inte gå då heller så det tog sin tid att få honom framåt men det gick.

Och sen när hovis börja trycka och skärna i den"döda" huden på hoven så kom det blod ut strålen och han var super mjuk fram i tån.

Så nu är frågan: Kan det röra sig om en hovböld?

Han kan ha sprungit över en kantig sten och skurit sig på så sett och sen fått som ett"blåmärke" jag vet inte. Alla svar är hjärligt välkommna då jag absolut har noll koll på vad en hovböld är..

//Emelie

//Emelie

helisa
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det låter som en hovböld, har du tur så är den "färsk" så det inte hunnit bildas var i den. Men vad sa din "hovis" då? Trodde han att det var en hovböld eller?

Mina har haft hovböld några gånger o får man bara hål så var o blod kommer ut, så lägger jag ett bandage med jodopax som får sitta i upp till 1 vecka (byter om det behövs) så brukar det oftast inte vara bågra problem. Men det är jag det, så det minsta osäker du är så ta ut veterinär

giffan
0

Jag skulle rekomendera en annan hovslagare om den du har nu inte kan svara på frågan om det är hovböld eller ej. Kan vara så att du måste åka in och röntga hoven för att se så det inte är en spricka eller annat i hoven.

Men klart det kan vara en hovböld, men omöjligt att svara på när man sitter vid en dator.

En fråga bara, varför väntade du med att åka ut till dagen efter?

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Bravo_noss
0

tack för svar:)

Det var ingen hovböld som tur var. Han har troligtvis trampat på en vass sten kant så han har fått ett "blåmärke" det syntes nu när vi verkade hoven lite till. han var blå/mörk lila presic fram i tån.

Min hovslagare är min mammas man, så det byter jag inte bort. Han sa att han inte trodde på en hovböld det var snarare ett skär sår upp mot strålen så han gjorde det han kunna och sen lindade jag om hoven, han kände efter svullnad i benen och hur varm han var

#2GIFFAN : Jag väntade med att åka ut för ajg trodde inte att det var så allvarligt. Det har hänt tidigare att någon ringer och säger att hästen är halt eller har lagt sig ner och inte vill resa sig men det har bara varit falskt alarm.

Därför väntade jag med till dagen efter men när jag såg hur illa det avr så ångrade jag mig DJUPT.

Ang. Veterinär: Jag pratade med henne så hon skulle ha kommit men jag "avbokade" det när han blev bra igen redan efter 1 dag inne i boxen. Han fick stå inne med en tvättsvamp under hoven inlindad i en flexlinda och efter 3 dagar så var han utan helt och ingen skillnad så jag hade honom på våran"gräsridbana efter en vecka i box" i ett dygn och han bralla och greja och hade sig så ingen hälta syntes till vid insläpp senare på kvällen utan han fick vara ute med poolarna dagen efter sen dess har han varit tipp topp.

Tack tack!

//Emelie

giffan
0

#3 Okej förstår att du inte vill byta då, det är ju smidigast med egen hovis. Men som du skrev tolkade jag det som att han inte hade en aning… Bra att det har löst sig. Det är ibland jätte svårt, eller snarare omöjligt att råda så här på nätet.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus