Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett06-dressyr
Läst 2710 ggr
[Zkold]
0

Hård i "kräften"

Min pålle har alltid varit väldigt hård i munnen och ibland blir han hängig i handen. Varierar väldigt mycket med olika bett då jag inte bara vill ha ett och samma hela tiden. Men visst vill man eftersträva att ha ett så milt bett som möjligt i munnen? Det känns så konstigt för ibland går han jättebra på ett vanligt tredelat och är mjuk och fin.
När jag rider ut måste jag ha ett pelham annars har jag blåsor i händerna när jag kommer hem. Använder också ett kimblewick rätt ofta som han funkar skitbra på och har nästan alltid gjort det. Men vill ju kunna rida på vanliga bett. Kan detta försvinna? och hur ska jag jobba för att i så fall få bort den här hårda munnen som biter fast i bettet?

Rider med vanlig nosgrimma och med achennosgrimma kan jag tillägga. Jobbar med mycket olika övningar i paddocken och håller han stimulerad hela tiden men ändå kan han ha dessa dagar då jag ibland måste stanna upp och sträcka ut fingrarna. I skogen är som sagt värst.

Tips och råd?

CelsiusT
0

Varför låta honom dra dig i händerna så? Han kan ju bara dra i dig om du håller emot. Jag hade valt att rida hästen på lös tygel. Varför sitta och dra hästen i munnen när jag kan låta bli?

Min förra häst var tydligen sådan när han kom, eller ja jag såg aldrig något av det men han var enligt förra ägaren sådan när hon lämnade honom till mig. Hon sa att hon hade träningsvärk i armarna och blåsor i händerna när hon ridit eller kört honom. Visst han var väldigt het och frammåt och visst vi fick börja med one-rein-stop, men det är bara att tänka i dom banor så går det.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Linnea
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Du har ett vanligt tredelat men hur ser dom andra betten ut? Är de raka? Min var lite kinkig i början när jag bytte tredelat mot rakt men gick efter ett tag bättre på det men han hänger också på bettet. Sen bytte jag till hack och nu drar han bara när vi hoppar i skogen (väldigt pigg).

Skynda långsamt så går det fortare.

[Zkold]
0

#1 Låta och låta,  skulle jag släppa honom helt skulle han antagligen kuta iväg eller bara flängtrava och verkligen inte arbeta rätt.

#2 Kimblewicket är rakt, det har jag använt ett bra tag köpte det i början nån gång.

Jaa min är också väldigt pigg, för övrigt väldigt knepig och kan lätt tjura ihop.

Jobbat mycket mer med sätet och gjort övningar en tjej visat mig, det börjar släppa och då håller han sig ändå i en bra form och arbetar bra under sig utan att jag behöver hålla i. Men han kan lätt hugga tag i bettet och dra rätt var det är ändåObestämd

Linnea
0

han har kanske lite långtråkigt? Min är hyperpigg när han tycker det är kul men går knappt framåt alls när han tycker det är tråkigt..

Skynda långsamt så går det fortare.

Rafflan
0

Om du har väldigt mycker i handen när du jobbar hästen, då jobbar inte hästen utan du håller bara ihop den, en häst som jobbar ska bära sig själv, du ska inte hålla ihop eller bära hästen, + att har du mycket i handen är den troligen ganska framtung också.Så kanske strunta i att jobba när du rider och istället lära hästen att vara mjuk från början och sen börja jobba lite försiktigt? och kräva mer så länge hästen är mjuk, sen när dne blir hård/tung i handen kanske gå tillbkaa ett steg för då gick du för fort fram?

Ett tips bara, svårt att avgöra nåt från en text ;)

[Zkold]
0

#4 Ja så är det lite, man måste aktivera honom hela tiden annars blir han jobbig.

#5 Jag har ridit för tre olika personer nu inget de anmärker på att han inte jobbar på. Men jag tror ändå det kan vara på det sättet du skrev till en viss del.

Har som jag skrev tidigare börjat rida betydligt bättre och mer med sätet och det har faktiskt hjälpt. Red på tredelat idag och han var som en fjäder att hålla i.Skrattande

Rafflan
0

#6 han kanske enligt dem ser rätt ut då du lyckas hålla honom. För vet fler likanande fall där ryttaren dock ridigt ihop hästen i form, det har enligt instruktören sett bra ut, dock är det ju inte vad man strävar emot. I ditt fall tror jag mer din häst inte orkar/har lust att bära sig själv och därför hänger sig i bettet.

Vad skönt att det går bättre för er  :D

Det viktiga att tänka på med hästar som din är att han behöver inte skarpare bett för att känna, han känner dem små signlaerna, väljer dock att inte lyssna jämnt, så träningen ska bli att få honom att vlja att lyssna, vilken är en svår utmaning ;)
På uteritter ska du dock ha det bett som behövs pga säkerhet :)

[Zkold]
0

#6 Tack för jättebra tips!Skrattande Han är lite speciell till sättet så kan kan lätt göra såhär för att inte han känner för att jobba ordentligt.

tindra21
0

Min häst tar oftast bettet när han blir ivrig och inte orkar lyssna eller inte vill lyssna.. Bla annat när vi hoppar  då vill han bara sticka till nästa hinder och ville inte alls lyssna på mina signaler. Min tränare lärde mig att göra honom mer lyhörd för mina signaler genom att när han suger tag i bettet och inte vill lyssna alltså precis efter hindrerna göra halt. För att göra honom mer uppmärksammad/ lyhörd för vad jag vill och ge honom en aha upplevelse att  jag faktiskt vill något.. Det har funkat för jag har varit väldigt koncekvent och nu lyssnar han och tar faktiskt inte bettet längre utan väntar på nästa uppdrag:)

CelsiusT
0

#3 Det är inte säkert, prova! Sedan är det lite en träningssak. Jagtycker att hästen ska lära sig att jobba själv. Håller med #5 vid den punkten. Jag som dessutom rider western anser at thästen ska klara det helt och håller på egen hand, jag ske inte ens behöva rida hästen in i handen utan jag ställer högre krav på hästen. allt går om man bara tränar på det och att man sjäv vill.

Tin-Tin74
0

Jag vet precis hur du har det Zkold! Mitt gamla halvblod var lika dan. Rynkar på näsan Jag var alltid tvungen att ha handskar när jag red henne, annars var händerna fulla av blåsor. Tyvärr hittade vi ingen lösning på problemet trots att jag red för flera väl erkända instruktörer.

Det är ju jätte svårt att ge tips när man inte sett hur hästen beter sig i verkligheten. Men jag skulle testa rådet från #9, det låter inte så tokigt. Flört

Att blanda klassiskt och western kan funka också, som att "plocka russinen ur kakan". Det har jag fått göra med ett av mina ridtravarston (ett annat problem). Nackdelen med det är att hästen kan bli väldigt förvirrad i början och alla hästar klarar inte av den mixen. Man får också räkna med att det är som att börja om med allt från början, kanske inte något man vill om man kommit en bit på väg. Men varför inte pröva om ingen annan lösning funkar?

Zaphix
0

Rid mer med sitsen innan du börjar försöka påverka genom att använda tyglarna. Det är ju ändå din sits du främst ska kommunicera med hästen genom.

Kan du rida hästen utan att använda tyglarna?

Kan vara bra att kunna grunderna innan du börjar sätta på hästen utrustning som man egentligen bara behöver för att förfina samling med. Och kan hästen inte grunderna, då är den inte heller redo att jobbas på samlingen med.

Men ja, jag har väl ett annorlunda tankesätt..

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Tin-Tin74
0

#12 Jag har sett (på film) hur fint Zkold och Viking samarbetar på ridbanan. Det är absolut inget fel på deras grunder! Lite oförskämt att antyda något sådant i ett forum där vi ska hjälpa varandra med råd och tips tycker jag! Skrikandes

sthlmsjenna
0

Hej Zkold.

Testa ett Nova-bett? Funkar väldigt bra på starka/tunga hästar. Det är ju bara ett gummibett så inget "dumt" i munnen.

Och jag har samma problem med Hero att han ibland hänger i handen på mig. Lathet tycker min tränare att det beror på.

Ett tips hon gav mig som fungerar super är att när du väl rider o du känner att att hänger i tygeln så ska du föra fram dina händer mot öronen (för fram dem läsngt med halsen, snabbt) och sedan tillbaka. Du kommer få märka om hästen inte bär upp sig själv eftersom den kommer tappa huvudet neråt. Gör så hela tidennär hästen hänger i tygeln och tillslut fattar hästen att den inte bara kan gå och låta dig bära upp hans huvud.

Lycka till!

Sthlmsjenna - Sajtvärd på ridtravare.ifokus. 

Sveriges största ridtravarblogg - http://stockholmsjenna.se

CelsiusT
0

#14 Det är ju faktiskt lite samma som jag och Zaphix varit inne på. Släppa efter på tygeln, helt enkelt inte tillåta att hästen hänger sig i armarna på ryttaren.

Ibland har jag gått bakvägen till samling på fri tygel. Dvs att jag fångar upp hästen i handen som vanlig engelsk ridning, men direkt ger jag efter på tygeln. Det gör att hästen inte får ett konstant stöd att hänga i och därmed måste bära upp sig utan att hänga i tygeln.

#13 Jag håller med Zaphix om att det nog vore bra med lite grundarbete. En häst som hänger i armarna på ryttaren går inte korrekt, den bär sig inte utan det är ryttaren som bär och balanserar och det är inte vad man strävar efter i ridningen.

Zaphix
0

#13: Jag tycker att jag gav tips och råd.. På vilket sätt det skulle vara oförskämt förstår jag faktiskt inte ett dugg.

Att gå tillbaka till grunderna bör nog många fler göra, jag gör det ofta. Fungerar inte det man försöker göra, då är det väl rimligt att man backar ett par steg för att se om grunden till det man vill göra fungerar som det ska. För mig är det så problemlösning fungerar, och det är oftats något i grunderna som inte fungerar som bdetg ska när något inte fungerar som man vill.

Men visst, det kanske är vettigare att hitta en snabblösning än att verkligen lösa problemet i grunden och därmed också utvecklas mer.

Förklara gärna på vilket sätt dte jag skrev skulle varit oförskämt, kan vara bra att veta så jag slipper skriva saker som uppfattas som det igen.

Min och Dackes blogg

Rafflan
0

#16 hon tycker nog det var oförskämt av dig att anta att problemet måste ligga i grunderna. Utan att veta nåt om deras grunder eller ens hur det ser ut när dem rider.

Tin-Tin74
0

#17. Tack. Det är precis så jag menar. Att hoppa på någon om deras grunder utan att ens ha sett hur det ser ut när de rider det är oförskämt.

"Kan vara bra att kunna grunderna innan du sätter på hästen utrustning som man egentligen bara behöver för att förfina samling med. Och kan inte hästen inte grunderna, då är den heller inte redo att jobbas på samlingen med.

Men ja, jag har väll ett annorlunda tankesätt…"

Just den attityden var det som jag reagerade på.

Sen kan det naturligtvis vara grunderna som är problemet.

Birke
0

#18 Men man måste ju få komma med förslag om vart det brister, för uppenbarligen är det ngt som måste jobbas på. Om man inte får komma med antagen och gissningar kommer man ingen vart, och TS får ju avgöra själv om det stämmer eller inte. Inget att reagera så illa på, speciellt när man märker att komentaren bara var för att hjälpa. Kan TS tex rida hästen utan tyglar? Om inte kanske Zaphix har rätt?

Birke
0

#18 Förresten kan jag förstå att det ser illa ut när du fokuserar på den undre delen i komentaren och inte den över;

Rid mer med sitsen innan du börjar försöka påverka genom att använda tyglarna. Det är ju ändå din sits du främst ska kommunicera med hästen genom.

Kan du rida hästen utan att använda tyglarna?

Kan vara bra att kunna grunderna innan du börjar sätta på hästen utrustning som man egentligen bara behöver för att förfina samling med. Och kan hästen inte grunderna, då är den inte heller redo att jobbas på samlingen med.

Men ja, jag har väl ett annorlunda tankesätt..

Rafflan
0

#20 kan du förklara det här med att rida hästarna utan tyglar?

Birke
0

#21 Att rida hästen med sätet. Folk förlitar sig allt för mkt på tyglarna nu för tiden (engelska ridstilen).

Birke
0

#21 Alltså att åtminstonde kunna göra the basicsc inom ridningen - sakta av, halt, svänga - utan att behöva förlita sig på tyglarna.

Rafflan
0

#22 för travare, iaf dem flesta som jag provat och har till skillnad från ridhästar haft ett väldigt sug framåt, ridhästar måste man mer rida för att hålla igång dem medans travare flyter på, dock är ridhästare lättare att sakta av medans travare får man med rida in i av saktningen.

Så jag tror det kan vara svårt att hålla ihop och bromsa en travar med enbart sättet till skillnad från ridhästar.

Dock vet jag att det finns många travare som är tvärt om, beror väl mycket på individ ;)
Men jag skulle iaf inte kunna bromsa mitt vbl med enbart sättet, ändå börjar han bli ganska duktig i dressyr :)

Birke
0

#24 Travare och ridhästar är inte inom samma område. Ridtravare och ridhästar är det dock och rätt inridna bör de kunna ridas med samma hjälper.

Birke
0

#24 Du förstår att jag har den värdsbilden att allting går bara man vill tillräckligt mkt;)

Rafflan
0

#25 & 26 tyvärr är det ganska mycket önsketänkt. Jag strävar dock emot en mjuk mun, med mjuka tag, små signaler, det är vad jag önskar att alla behövde andvända och gjorde det också.

Men samtiidgt får jag inse att många hästar är förstörda och i vissa situaioner måste ha skarpare bett för att rida på ett säkert sätt.

Och tror det är samma med din världsbild, vissa (ganska många igentligen) passar inte, troligen pga dersa menatlitet är fel.

Birke
0

#27 Först och främst vill jag nog fråga om detta är en förolämpning;

"Och tror det är samma med din världsbild, vissa (ganska många igentligen) passar inte, troligen pga dersa menatlitet är fel."

Om så är fallet undrar jag vems mentalitet det är fel på, idiot? Man slänger inte förolämpningar runt omkring sig.

Skarpare bett löser inget problem, problem ska lösas i grunderna. Man kan mycket väl rida in en fd travhäst till att lyssna på sätet, det vet jag av egen erfarenhet. Vrf skulle inte en travhäst förmå att lyssna på sätet?

Om bromsen sitter i munnen är det fel helt enkelt, på vilken häst det än är. Det gäller att jobba sig framåt och ta sig så ångt RYTTAREN förmår ekipaget att nå.

Zaphix
0

#24: Bättre att skynna på hur man utbildat hästen är skylla på rasen.

Såklart man kan utbilda även travare att ridas med sätet, de känner sitsen lita mycket som en häst av en annan ras gör. Därmed så kan man även lära dom att lyssna på det.

Är hästen så stressad och framåt att den inte lyssnar på sitsen, då har man gått för snabbt fram i utbildningen. Man har inte tagit sig tiden att få hästen att bli avslappnad och fokusera mer på ryttaren än att springa framåt.

Jag utbildar min travare till att bli riden så, visst tar det längre tid, men det är klart värt det när man känner att det börjar fungera.

Var halvfodervärd/helfodervärd på ett varmblod innan jag köpte min nuvarande häst, och han utbildade jag att lyssna på sätet. Kunde rida honom i alla gångarter utan huvudlag, göra öppnor, sidvärts och fram- bakdelsvändningar utan huvudlag.

Det jag ville säga med det var väl att det går såklart även med travare, men det kan ta längre tid. Och vill man inte spendera tid på att få till grunderna bra, då¨är det helt okej. Men då får man också räkna med att h'sten inte lyssnar så bra, bilr stark i munnen och behöver ridas på skarpa bett.

Menade inte att vara oförskämd med detta inlägg heller, om jag nu av någon anlendning skulle uppfattas så..

Min och Dackes blogg

Rafflan
0

#28 nej ingen förolämpning.**
Jag har aldrig sagt nåt om DIN mentalitet, jag pratar om HÄSTAR!!!???**

Och jag är helt övertygad om att hästar kan bli tex för heta och starka vid uteritt, hoppning, galopp på äng, och vissa hästar i dessa situationer kan behöva starkare bett. Troligen pga att något hänt med munen tidigare som förstört den. Och det går inte alltid att reparera! Och hellre rida mjukt med ett skarpt bett (pellham eller kimbelwick) än dra och slita med ett gummi bett!
Och jag rider enbart på rakt och 3-delat med fatsa ringar.

Ja då är vi helt olika i vårt tankesätt i ridningen, men hur du kan påstår att ditt sätt är det enda rätt och bäst är helt sjukt enligt mig!

för att gå tilbaka till det jag pratade om, vi har så många olika raser idag med så många olika kropps former och mentalitet att vissa är mer lämpade för saker än andra, och det gäller inom allt, sen finns det så klart individer i raser som strider mot normen. Men vissa raser är känsligare mentalt, hårdare mentalt, mer lätt/svårtlärda, bättre i hoppning/dressyr/terräng/och alla andra ridgrenar, jag tror helt enkelt att tar du en häst och sen ser till ras och individ är denna häst mer lämpad för vissa saker än andra.

Jag vet om såna där du bara behöver luta sig bak och säga pro så stannar dem nästan, medans andra som faktist vet båda vad sätte och pro betyder väljer att inte lyssna för framåt är roligare, då måste man ju förtydliga med tyglarna, men m,åste du tex sakta av för att du möter en bil så kan itne hästen få travar flera meter till innan den lyssnar utan den måste lyssna när jag säger till och då väljer jag den metod som funkar bäst för just den hästen, säte, röst eller tyglar, det viktiga är att det går mjukt till och den saktar av där jag bestämt. Samma med heta hästar som suger på hindret riktigt, man kan lära dem att stanna precis framför hindret, men hästen kommer alltid ha mentalitet att suga emot hindret (om det är mentalt suget sitter)

#29 jo travare som gått trav och är riktigt inbitna i traven kan ta flera år innan man kommer någon vart. Tyvärr sätter ju många på snodd, matingal och skarpa bett och sen går det "snabbare" och det är fel väg. Men samtidigt kan man inte dissa allt innan man vet allt, tex har ryttaren provat ALLT, alla tips den fått, allt den kan komma på för att få ner huvudet, ja då kanske lös inspännd longering eller jobb på annat sätt för att få hästen att söka sig ner inte är fel, då stjärnkikare inte är bra för hästen.

Jag uppfattar dig inte oförskämd då det du säger inte stämemr in på mig, och är som jag fattat det inte riktigat emot mig personligen utan din åsikt? :)
Jag vet hur lång tid det tar, kämpar ännu med blod svett och tårar och glädjs när framstegen dyker upp ;)

Birke
0

#30 Lär dig att formula dig bättre. Du nämnde inget om hästar där och dessutom snackade du om mig precis före i samma mening.

Vem har sagt att hästar inte kan bli heta och starka? Sen vill jag väldigt gärna att du plockar fram det stycke där jag påstår att mitt "sätt" ska vara det ända rätta.

Mentaliteten går alltid att jobba med, genom att anpassa träningen till individen.

Jag har inte sagt att man inte ska ha bett, det jag säger är att hästen ska ridas utifrån sätet. Det är grunden i all ridning, men lärs inte ut på tex ridskolor där många har lärt sig ridning.

CelsiusT
0

Jag som håller på med westernridning rider ju alltid utifrån sätet och större delen av tiden jag sitte rpå ryggen använder jag inte alls tyglarna. Så att det inte skulle gå att rida ridtravare utan tyglar handlar inte om att det är fel på rasen utan om den som tränar hästen. Alla hästar kan lära sig att bära sig på lång tygel. Alla hästar kan läras att ridas för sätet (stoppa, vända/svänga, öka, samla osv.).

Jag tog en väldigt het häst direkt från travbanan och några månader senare tävlade vi i westernridning, på enhandsfattning (dvs lång tygel med ridning utifrån sätet).

Rafflan
0

#32 ja det handlar ju så mycket om individ, en travare lärde sig långsam galopp första gången hon hade ryttare på ryggen, en annan travare har tränat galoppen i över 1 år utan framgång.

CelsiusT
0

#33 Ja visst kan det ta olika lång tid och speciellt med galoppen. Men att rida hästen utan tyglar, dvs med sätet, är absolut inget som en travare har svårt att lära sig.

Rafflan
0

#34 hur kan du avgöra att alla travare har lätt för det?

Birke
0

#35 Vem har sagt att dom skulle ha lätt för det? Men varför skulle dom inte kunna lära sig det lika lätt som en ridhäst? Inlärningsförmågan sitter inte i rasen.

Birke
0

#35 jag förstår att du vill få fram att det beror på hur hästen är och vad den har för vanor från början hur svår omskolningsprocessen blir, men dom är fortfarande lika kapabla till inlärning.

Rafflan
0

#37 jo men det är även rasen, ras, indvid och avel som spelar roll. Så man kan itne säga, "min häst kan, då kan din" "alla raser kan" och speciellt itne att alla är lätta.

Det jobbigaste jag stött på dock är individer som kan, som känner, vet vad det betyder men väljer att inte lyssna. Då kör jag hellre en metod där dem lyssnar, tex röst, istället för att envisas med sättet "bara för att"

Birke
0

#38 ALLA raser, ALLA individer, MIN häst, DIN häst - tja du fattar - kan ridas efter sätet. Det handlar om att lära hästen det, och som sagt sitter inte inlärning i rasen, men kan vara olika för individen. Dock kan alla individer lära sig i sin takt.

Sen påstår inte jag att alla hästar lyssnar på fina signaler när dom är stressade lr liknande, som jag tror du tog upp i #30, men det vet man inte förs än man provat;)

När det handlar om att utföra olika rörelser och sporter handlar det så klart dels om ras och exteriör, men att ridas efter sits är lika mycket känsel som att hästen känner bettet i munnen.

Jag släpper detta nu och låter tråden gå vidare till TS, så kanske vi får följa hur det går innan hon tröttnar på att läsa allt skit.

CelsiusT
0

#35 Jag har inte sagt att alla travare har lätt för det. Men jag har sagt att det inte är svårt för travare. Med den meningen menas att generellt har rasen inga större problem att lära sig detta än andra raser har. Den meningen lägger inga värderingar i hur alla olika individer är utan är ett generellt påstående. Det menas att hästen inte har svårt för det pga att den är travare.Jag skrev även att det är olika hur lång tid det tar.

Jag har jobbat en hel del med travare och jag anser ju att travare är en ras som generellt sett har lättare för sig vad gäller inlärning än andra raser. Om vi nu ska diskutera hurivida travare har svårt att lära. Därremot har travaren många gånger en annan bakgrund och många gånger en annan exteriör. Men att rida från sätet förklarar inte hur hästen måste röra sig, bara att den måste lyssna på den hjälpen.

Att lära hästen att lyda för signaler från din sitts är lika lätt/svårt som att lära den att lyda för signaler för tygel. Det handlar bara om att man lägger en annan signal för det beteendet. Skillnaden är ungefär densamma som att lära hästen stoppa för tygel eller röst, eller gå fram för skänkel eller röst. Att koppla ihop signalen med beteendet är lika svårt oavsett om signalen är tygel eller röst, det handlar bara om vilket rättaren väljer att lära hästen. Alltså hävdar jag att svårigheten ligger hos ryttaren och inte hos hästen.

Zaphix
0

#40: Du förklarade just det jag ville förklara, så vad bra att jag slapp sätta ord på det. :)

Håller med dig iaf.

Min och Dackes blogg

[Zkold]
0

Jisses vilka kommentarer det blev utav dethär. Sen måste jag säga att detta är ett bra exempel till att många tro sig kunna innan se SETT allt eller kännt själva på hästen. Lägger in en text i en tråd som jag skrev i min blogg som kan vara tankvärt så slipper man onödiga missförstånd.

Jag har fått mina tips och eftersom det går betydligt bättre av råd jag fick av en tjej som var ute häromdagen och hjälpte mig så tycker jag att jag nog inte behöver mer i denna tråden. Tack för tips och funderingar!Skrattande

Zaphix
0

Totalt onödigt att lägga upp en tråd på ett forum där mman berom hjälp, och sedan så klagar man så de råd man fått eftersom dom som ger råden inte har sett och känt allt på din häst. Kan ju undra varför du la upp tråden..

Min och Dackes blogg

[Zkold]
0

Inte alls onödigt eftersom jag nu fick lite mer insikt i hur andra tänkter. Alla rider ju inte likadant, kan vara bra att ha mer kundskap enligt min mening. Sen att jag inte hann pröva några av era tips utan det kom ut en tjej som hjälpte mig gör ju inget alls, kan ju ha med mig andra kundskaper i bagaget ändå.Skrattande

sthlmsjenna
0

Låser tråden…

Sthlmsjenna - Sajtvärd på ridtravare.ifokus. 

Sveriges största ridtravarblogg - http://stockholmsjenna.se

Inlägget är låst för nya kommentarer