Er smärtgräns för stallhyra
Vad skulle ni betala max för en stallplats? (Beror ju på vad som ingår å så) men var ligger er smärtgräns?
Ska ev. flytta till en större ridanläggning till hösten där kallhyran är på 1500, då ingår in-och utsläpp, fodringar och strö. Hösilage och foder får man stå för själv. Vet inte om de är dyrt eller billigt?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag betalade 600/häst för min stallplats då in gick hö/hösilage, in/utsläpp vid behov. annars gjorde jag allt själv.
Det priset är en absolut gräns för att jag ska ha råd att ha häst

beror på vad som finns på anläggningen.
Nu betalar jag 3050 i stallhyra men då ingår foder,strö, ridhus, ridbanor, mindre terrängbana. in- och utsläpp och fodringar vardagar. på helgerna är det rullande schema med utsläpp och fodringar. insläpp får man göra själv, komma vöerrens med andra inhyrningar om.
NU ska jag flytta IGEN, stallet är finfint men jag kan inte ha hästen i Örebro när jag flyttar till Gävle. Jag har också funderat på vad rimlig hyra är och kommit fram till att max runt 3000 känns okej beroende på vad som ingår.
#1 600 kr/ häst? Otroligt billigt. Ett bra hö kostar minst 600 kr i månaden för en häst. (2 kr/kg * 30 dagar*10 kg = 6oo kr)Tror inte ens att jag själv, med egen lösdrift, kommer under det priset.
#0 1500 kr om det ingår in- och utsläpp samt strömedel är nog varken dyrt eller billigt. Beror lite på var i landet du bor. Kan tänka mig att betala en del för hjälpen men sen beror det ju också på hur många hästar man har råd med. Lönen är ju rätt avgörande också.
För 600 hittar man inget stall häromkring i alla fall och då är detta ändå inte storstaden! Min första stallplats betalade jag 750 i mån då ingick in och utsläpp fodringar och hö. Där fanns dock inga träningsmöjligheter och dåligt med ridvägar.
Känner nu att jag behöver ridhus över vintrarna då jag ej har egen transport att köra med och jag vill försöka hålla igång under vintern också. Har ju en fast inkomst varja månad så det skulle gå.
Min kompis mamma har sin häst där och med all service och all foder betalar hon 2900 för allt på anläggningen. Tycker det är mycket, betalar 2300 på min lägenhet i månaden med el och vatten haha.
Så funderar på att försöka hitta billigt och bra hö/silage någonstans så blir det inte så mycket i alla fall.

du har ju aledal för 2800/mån om han kan stå i innebox. fast täckesbyten ingår inte då utan köps till.
vad tar de i vedbylund?
Det finns väl stall i nybban som har ridhus också? sen finns det ju stall i närheten av krs/khsk som troligtvis är billigare men där du ändå har skrittväg till ridhus.

Jag driver ett inackoderingstall i helsingborg
jag tar 1500 per häst och det ingår fri tillgång av bra hö och halm sedan har vi rullande schema på in och uttag vilket innebär att var och en har 3 tillfällen i veckan som man själv väljer…
Funkar fint
#8 Jo aledal hade varit drömmen men lite långt att åka till öland, kanske om jag hade bott i kalmar. KRS blir det ev. om vi flyttar till Kalmar någon gång. Det är det finaste stallet i området tycker jag. Jo det är ju NRK som jag har skrivit upp mig nu på till hösten. Fanns 3 lediga redan nu men jag vill vänta till hösten vi får se om någon har hunnit före mig i september, annars var jag först på tur.
1000-1500 inkl. hö och strö känns ganska rimligt. En kompis som hyr ut boxar ibland tar 500kr/box men det är nog utan hö.
Själv har jag ju hästarna hemma och betalar bara försäkring :)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
beror vart man bor också, hur bra det är med bussförbindelser o.s.v.
Här omkring ligger kallhyran på 1800 kronor (medridhus) och då ingår bara boxen och ridhuset.
Sen får man själv lägga på hö,strö m.m Och sen 1000 kronor till för in/utsläppt.
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

#10 jag fick för mig att det var krs som frågan gällde, och att ni var på väg mot kalmar, för då hade aledal varit ett alternativ men det är det ju inte då. då är inte stallet i kalmar så jättelockande heller, vad finns det i trekanten? finns det något med ridhus?

Just nu betalar jag 450 för min ridtravare och 350 för shettisen. Då ingår ingenting, får göra allt jobb själv. Stallet är lite halvt fallfärdigt och hagarna är kassa. Nu i vår ska vi fixa hagarna och får stå för allt själva, men de vi gör/fixar till på stallet och hagarna dras från hyran.
Jag ska också eventuellt flytta ridtravaren till ett annat stall där det finns mer hästar och ridbana. Nu kostar min kille ca 1200:- i månaden, så jag kan tänka mig att lägga max 1500 - 1700:- om det är ett bra och fungerande stall =)
#13 Ja funderingarna fanns att flytta till kalmar och då ha han på KRS. Men Gubben vill stanna i Nybban. Vi har föräldrarna där och alla vänner. Jag tycker dock det är surt att pendla varje dag till jobbet men det tycker inte han haha. Men det får nog bli att stanna ändå. NRK verkar bra tycker jag finns 2 ridhus, en gräsbana och sen en stor paddock, stora hagar m.m.

#15 okej, jag tycker nybban verkar mysigare än Kalmar:)
Vi bor i linköping lr ja strax utanför. Och vi står nu i ett stall där stallhyran är 1300. Då ingår alla in och utsläpp på vardagarna, halm, betfor och mineraler. Vi har 2 pass per helg just nu, det beror på hur många som står installade. Det tillkommer alltså hö plus krafftfoder. Finns en ridbana som inte fungerar så bra. Vi har hamnat på en månadskostnad på ca 2500 per häst i detta stallet.
Vi ska byta stall nu i månadsskiftet bla pga att vintern varit jobbig med fruset vatten, fruset foder, kallt överallt och nästintill obefintliga träningsmöjligheter.
Nya stallet kostar 2200 o då ingår alla in o utsläpp på vardagar, hösilage, halm, havre, ridhus, ridbana, skrittmaskin, solarie, spolspilta ja alla bekvämligheter man kan tänka sig.
Man har en jourdag per kvartal o häst.
När dessa lediga platser dök upp så tvekade jag inte ett dugg. 
Smärtgräns har jag nog ingen direkt. Men jag skulle mkt hellre ha eget stall o då kommer man ju billigare undan absolut. Så det siktar vi på sen framöver.
Hej hopp.
Jag bor i norra sthlm (arlanda).. Dyraste stallet jag haft, har jag fått betala 2600 kr/månand, men man fick köpa strö själv.
I skrivande stund har "hemma" häst. och denna månad gick den totala hästkostnaden på 1050.. Men då räknar jag bara på Hö + Halm till ligghallen.
Men har bekanta som har betalat ca 6000 kr/månad (ink. allt) :) Där drar jag nog min gränns :P Vill inte att stallhyran ska vara dyrare än min lägenhet :P
Hej hej! Min stallhyra ligger på 1500:-/häst i kallhyra, där går absolut min gräns, skulle inte ha möjlighet at betala mer då jag måste köpa till hö, strö, kraftfoder samt ALLT annat som tillkommer, det som ingår är utsläpp vardagar (öv fodringar rullande schema)
Jättefina ridvägar i naturreservat intill havet, fn en gräsridvolt (skall göras iordning i sommar) att rida på…. Nästintill omöjliga kommunala förbindelser…
Mina två hästar kostar mig cirkus 4000-7000/mån inkl hovslagare försäkring m,m.
Jag står i ett fullservicestall i Bro utanför Stockholm. Vi betalar 3000:- per häst och då ingår ALLT, t o m mockning!! Det enda vi behöver göra är att göra iordning kraftfoder samt hjälpa till när de reser bort (typ några dagar/år). Inget ridhus förstås men det finns i närheten om man är intresserad.
Stod kollektivt förut i Kungsängen och där betalade jag 2650:- då ingick halm + 12 kilo hösilage (vilket är lite lite vintertid) och havre + kornkross. Utsläpp vardagar ingick också annars sköttes alla andra pass av kollektivet.

Jag tycker att det lät väldigt billigt! Flytta dit! ;)

Jag betalar 1900 kronor i månaden.
Utsläpp/intag ingår under veckodagar, resten delar vi upp mellan oss inackorderingar.
Torv, kraftfoder och grovfoder ingår i priset.
Fin paddock och snart terrängbana också.
Jag är nöjd!
Just nu betalar jag 400:-/mån för häst på lösdrift. Då ingår inget foder eller så. Dock så ingår det att stallägaren ger foder när vi ber om det (just nu ställer vi iordning säckar på kvällen som dom ger under dagen därpå, kvällsfodringar står jag och kompisen för själva). Vi har ridvägar som är otroligt bra och fina och hur många som helst och områdets finaste paddock. Hyfsat nära att köra till ridhus.
Medarbetare på westernridning.ifokus
#20 Fullservice för 3000kr låter hur billigt som helts (var i Bro står du?). Jag betalar några hundralappar till, har förvisso tillgång till ridhus men mockar själv varje dag och helgerna (utsläpp, fodringar, insläpp osv) sköter vi efter löpande schema men det blir alltid ngn dag som blir uppbokad.
#0 billigt!!
Jag betalade 3.200 på södra sidan utav Stockholm för att stå på en bra anläggning med 7 stall, ridhus, utebana, longeringsvolt, travbana, ridslinga och longeringsvolt. Hindermaterial o dressyrmaterial fanns. Ridklubb o tävlingar på gården. Samt tränare i olika disipliner.
Då ingick: 14 kg hö, havre, betfor, mineraler. Fodringar fick man ta 2 tunga pass per vecka.
Här på gården där jag jobbar nu har vi en kallhyra på 3.000 kr/månad (norra sidan). Då ingår in/utsläpp och fodringar alla dagar, täckesbyten, fina hagar (alla hästar går en -o-en eller två-o-två eftersom det är tävlingshästar så de var eget sommarbete om de så vill), ridhus. Man tar 3 tunga pass/månad. Men står för foder och strö själv.
Dock så står jag gratis här med Hero, vilket är skönt :)
Sthlmsjenna - Sajtvärd på ridtravare.ifokus.
Sveriges största ridtravarblogg - http://stockholmsjenna.se