Bett hjälp?
Jag rider ju just nu på ett 2-delat Travbett
Skulle i slutet på sommaren skaffa lite nya bett så jag hade att variera med. Men pga sjuk hund fick bett köpen vänta.
Men nu ska jag snart köpa bett, har dock funderat,
hade tänkt:
3-delat trav bett
3-delat med fasta ringar
rakt med fasta ringer
kimbelwick
pelham
men börjar fundera på skillnaden mellan travbett och vanliga fasta ringar? har travbettens "piggar" neråt någon större effekt?
Nej, "piggarna" har ingen större betydelse. Dessa sidostänger är mer en hjälp att stabilisera bettet för unghästar. Finns varianter på det även blend ridbett.
Våra tävlande travare går alla på vanliga raka bett och det fungerar utmärkt. Speciellt den ena blev så mycket lugnare hela hon då vi bytte bettet. Förmodligen upplevde hon det creshendobett hon hade, som för skarpt.
Bara för att hon var het och kallblodstravare så tror alla att sådana hästar behöver skarpa bett. Hon är jättekänslig i munnen så de skarpa betten gjorde henne jättenervös.
#1 ja min är ganska okänslig, men har jobbat honom på att bli mer känslig, så nu är han jätte fin i munen om han inte blir stressad eller het, blir han det måste jag göra typ halv halt eller ta lite hårt för att påmina honom om att lyssna ;)
Men fungerar inte piggarna lite som "skänklar" så man får hjälp vid sväng och så?
Inte mer än stora bettringar. Men visst hjälper det lite. Men med en häst som är van vid att bli riden/körd har de tappat sin betydelse. Mest till som hjälp i början (t.ex. unghästar)
#3 okey, blev lite nervös att om jag kör på vanliga fasta ringar skulle han bli helt annorlunda :P
Jag tycker att du ska prova 3-delat med fasta ringar och rakt med fasta ringer
tycker inte att du ska prova kimbelwick och pelham
- Medarbetare på Fälttävlan ifokus
#5 har bestämt mig för att skaffa 3-delat travbett, 3-delat med fasta ringar och rakt med fasta ringar som varadags bett, och kimbelwick att ha "vid behov"
Dissar pelhamet då effekten var onödig.
#6 Du tyckte att din häst var okännslig, du får inte än kännsligare häst med för starkt bett.
#7 min häst kan "stänga av munen" och sticka, har dock inte gjorde det på ca 1½år, vi har jobbat upp så att han är känslig i munen och när han är focuserad behöver jag knappt ta i tygeln för att han ska känna det, han är "okänslig" på nosryggen.
Jag skaffar inte kimbelwick för att betsla upp, om du läser igen kommer jag rida på rakt och 3-delat till vardagen ;)
#8 Okej, men kom ihåg att kimblewick är svårare att "kontrolera styrkan på" i gemhörelse med pelham.
Lycka till och hoppas att han går bra på vanligt tränsbett i alla lägen sen :)
#9 på senaste tiden har han faktist vart en sån ängel att jag börjar tro att någon snot honom och sattigt ditt en exakt likadan häst ;)

Jag red innan på ett tredelat tränsbett men i och med att Lime blev så het i hoppningen och när vi rider ut så andvänder jag pellhambett med delta, och jag tycker att det funkar jättebra! Ska snart byta tillbaka till det andra bettet när jag rider dressyr!
Hellre en mjuk hand med ett starkt bett än ett svagt bett och en stark hand.
#11: Varför då?
Varför reagerar hästen mer på en mjuk hand med skarpare bett? För att det känns mer i munnen än en mildt bett och hård hand?
Hävstången förstärker dina tygeltag, det betyder att du behöver ta mindre i tygeln för att få lika starkt tryck som med ett vanligt bett.
För ryttaren känns det snällare, man tar ju mindre i tygeln. Hävstångsprincipen är ju att att det behövs mindre kraft ju längre hävstången är.
Alltså, ryttaren tar mindre i tygeln med ett hävstångsbett, men kraften i hästens mun blir lika stor som med ett kraftigare tygeltag på ett mildare bett.
Att betsla upp för att man tror det är snällare för hästen är totalt bullshit, dumheter, man lurar bara sig själv. Det finns en anledning varför hästen reagerar mer på ett hävstångsbett, och inte är det för att den tycker att handen är snällare iaf.
Har noll förståelse för att så många tror att det är snällare mot hästen att betsla upp.

Självklart så fattar jag att det känns mer med ett starkare bett, det förstår väll dom flesta.
Jag "betslade" upp för att jag hade svårt att hålla henne i hoppningen och på uteritterna, det var andledningen, men nu när jag börjar få lite mera lydnad på henne så ska jag "betsla" ner igen som jag skrev.
Hellre en mjuk hand med ett starkt bett än ett svagt bett och en stark hand
Mest det där jag syftade på, varför du tycker så...
Det är bra mycket värre att ha ett "snällt" bett och slita i munnen för att få den reaktion man önskar. Det kan ge stora skador i munnen. Om ett "skarpare" bett kan få ett snabbare resultat (speciellt ett som har en något annorlunda effekt på hästen) och munnen får vara "hel", tycker jag absolut man ska ha ett skarpare.
För att inte få alla över mig nu så kan jag betätta att vi i princip enbart har raka bett till våra hästar. Och målet med all ridning är väl att få en så pass lydig häst att man kan rida den med en "sytråd". Det tror jag alla håller med om. Men man kan inte vara där utan träning och ibland får man ta till tydligare hjälper. Det gör vi på andra sätt också.
#15: Fast att la lite i ett skarpt bett ger samma tryck i munnen som mer i ett tränsbett.. Vart är skillnaden?
Jag har rakt bett till min, men raka tränsbett ser jag som milda. Varierar med ett tre delat, men han gillar det raka mer. Rider aldrig på bett, utan har det bara när jag kör, och till körning känns rakt bett det bästa, ger tydligast signaler.
Men visst, hävstångsbett har väl en bra verkan på nästar som vill ha tryck i nacken och under hakan, inte bara i munnen. Även fast tryck i nacken är rätt dumt i och med alla nerver som sitter där uppe.
Men behöver man slita hästen i munnen för att få den att lyssna, då bör man nog se över sin ridning. En tygel för kontroll, jag använder alltid one-rein-stop till att stanna, sakta av farten och sånt. Då blir det inte att sitta och dra i båda tyglarna.
#16 Inte enligt mina erfarenheter. Ett skarpare bett (och då menar jag inte smalare) brukar ha någon typ av hävstångseffekt vilket gör att allt inte tas i munnen.
Och som jag skrev tidigare så kanske man får ta till andra bett än man önskar, innan man kommer till den nivån att hästen lyder på ett önskvärt sätt. Tror inte det finns en kotte som vill slita i munnen på sin häst. Om målet är det du beskriver så måste ju hästen få en chans att lära sig. Den kan ju inte fatta allt direkt. Antar att vi alla har förstärk våra hjälper, på något sätt, vid något tillfälle. Även ni som håller på med NH och western.
#16 om man ligger över ryggen och drar för full kraft, kanske det kan vara bättre att betsla upp och bara behöva ta lite?
OBS: Jag har inte behövt göra det, men vet folk som har gjort så för att deras hästar stuckigt för kul, då tycker jag det är bättre att betsla upp.
Sen gör även ryttaren skillnad! Min häst kan bli för stark för mig ibland, dock är det inge problem för stall ägaren då hon är mer stark i armarna än mig och därför kan hon mätta sig med hans styrka. Så för henne är det ingenting, för mig blir det tungt.
Så vem som sitter på ryggen spelar också roll ;)
Även hästens bakgrund, en häst som redan är hård i munen kan det ta år att träna upp mjukhet på, den kanske aldrig kommer hinna bli riktigt mjuk i munen innan åldern sätter stop

#18 Man rider inte en häst med armstyrka
#19 nej men man känner olika mycket beroende på hur stark man är, tex min häst kan bli stark, men inget som stör mig då jag ändå kan hantera honom, medans andra haft problem att hantera hästar som blir lika starka som han då dem inte har tillräckligt med muskler.
Nu vet jag inte hur man mätter styrka i hästen, men tex om vi säger att min häst lägger 2 kg i varje hand så kanske han skenar med någon annan för dem kan inte hålla honom medans jag fixar det, lägger han dock 6 kg i varje hand kanske han skenar med mig först då, fattar du lite hur jag menar nu?
Alla hästar går tyvärr inte att rida med sytråd jämnt, och även fast man tränar emot det hela hästen livstid kanske man aldrig kommer komma ditt ;)
Och ska jag vara ärlig är många ryttare på tok för svaga och har för dålig fysik igentligen…
#20: Att dra i båda tyglarna för att få stopp är väl kanske inte det bästa om man har en häst som inte alltid lyssnar.
Min häst försöker sticka emellanåt, 600 kg kallblod som tror att han är en ångvält, drar jag i båda så kan han lätt ignorera det. Men jag har lärt in one-rein-stop, hur taggad han än blir så får jag alltid stopp.
Rider iofs alltid med repgrimma, men är samma princip med bett.
Min medryttare rider min häst med bett, och kan en liten tjej som väger 40-45 kg stanna min ångvält, då handlar det om teknik och inte styrka.
Och min häst är som sagt stark, men framförallt vet han att han är stark och har lyckats dragit iväg inte bara en gång. Men sedan jag lärt in att stanna när jag tar i en tygel har jag inte haft det problemet längre.
Däremot kan min häst bli stark när han körs, men det vet jag att det handlar om att vi inte tränat tillräckligt med lydnad. Att jag inte varit tillräckligt konsekvent.
Såklart det är bra med muskler när man är ryttare, men det som är viktigast är att kunna kontrollera de muskler man har på rätt sätt. Musklerna behöver man snarare när man bär vatten eller mockar, inte när man rider.
Dock får man bättre kroppskontroll av att träna upp sina muskler, man lär sig hur de fungerar och hur man kan använda sig av dom. Därmed är det bra att träna upp styrkan som ryttare.
Det enda jag behöver mina armmuskler till när jag rider är att hålla i carrot sticken.
#21 Här är en förklaring bra som någon. Precis som du skrev:
"Däremot kan min häst bli stark när han körs, men det vet jag att det handlar om att vi inte tränat tillräckligt med lydnad. Att jag inte varit tillräckligt konsekvent."
Med rätt träning behövs inga starka armar eller skarpa bett men innan hästen kommit dit kan man ibland behöva ta till hjälpmedel.
#22: I sanningens namn så funderade jag tidigare i veckan på att betsla upp just i körningen till ett jaktkandar. Min tanke var då att jag måste träna lydnaden ute efter vägarna, och lyssnar inte hästen så kan det bli farligt.
Nu var tömmarna för grova för att få in i jaktkandarets skåror, och lika bra var väl det i och med att jag fick jättebra tips när jag senare samma dag var ute och körde. One-rein-stop även med vagn, en tygel/töm för kontroll, inte två. Stöd med andra när man ska svänga, hjälpa till med pisken när man ska ställa, och en töm när man ska stanna.
I och med min brist på kunskap hur man kan lösa problemet på andra sätt så ville jag ta till mer smärta på hästen för att få kontroll. Mindre lyckat, hade varit bättre om jag innan jag övervägde mer smärta på hästen hade varit smart och bett min tränare om råd.
Men som tur var så var ödet på min sida och såg till att jag hade för grova tömmar. :)
#21 då har du lärt din häst att välja att lyssna på dig, för det är vad man måste göra med en häst som är stark eller hård i munen. Man måste lära dem lyssna och känna dem små signalerna.
Sen minns jag inte exakt hur one-rein-stop funkar, men man måste ju ha kontack i andra tygeln, för drar man i ena och hästen gapar är ju risken att ringen åker in delvis i munen. Och hästen kan ju även välja att bara böja på nacken och sen springa på?
Det är som du skriver väldigt viktigt att ha kontroll, och då anser jag att bättre att betsla upp när man rider ut och träna på problemet när man rider hemma. Det finns mångsa olika anledningar och tillfällen då man kan behöva ett starkar bett.
#23 Sååå, du använder pisk som en förstärkning i stället för töm. Är det så mycket bättre då? 
Det är väl underbart om du kan göra allt med en tygel/töm men varför hacka ner på andra som ännu inte fått en sådan kontroll på sin häst? Det tar många års arbete för att få hästen dit och om man nu inte har hästen där just nu vad ska man göra då tycker du? Ställa av hästen eller sitta på ryggen och vara livrädd för att man inte får stopp på hästen. Träning tar tid och om man nu vill använda sin häst trots att den är under utbildning ser jag inget problem i att ta till hjälpmedel tills hästen lärt sig. Det utgår jag ifrån att även du har gjort under hästens utbildning. (Och gör förmodligen än om hästen inte lärt sig)
#24: Curb strap är svaret, då åker inte bettet igenom munnen, för det kan det inte. Och först lär man in det stillastående, eller till och med från marken.
Lyckas hästen springa rakt fram med huvudet mot din fot/knä, då tycker jag allt att den är så pass duktig att det förtjänar att få springa lite. ;)
Jag lärde min häst att lyssna till små signaler genom att ge den en anledning till att göra det, positiv förstärkning. Inte för att den måste, utan för att den ser att lyssna på mig är ett trevligare alternativ än att inte göra det. Det ska vara roligt att lyssna på mig, inte ett tvång.
#25: Japp, jag använder pisk. På samma sätt som jag använder carrot sticken i ridningen, duttar lite på bakdelen om han ska flytta på den och liknande. Samma sak som att jag använder skänklar när jag rider, gå undan för tryck.
Jag är inte där ännu, däremot så tränar jag för att komma dit. Jag är dock medveten om att jag inte har en så pass bra kontroll på min häst ännu, det gör också att jag inte utsätter mig för situationer jag innan inte tror mig klara av utan ett skarpt bett.
Min häst är jobbig när jag rider ut med andra, han blir stressad och stark. Det tränar vi på, men på en nivå jag kan hantera, jag rider numera bara ut med andra i skritt tills det fungerar bra och hästen är helt lugn. Har förut ridit ut i mer fartiga gångarter, men det har bara slutat med att jag och hästen bråkar, detta eftersom vi inte varit redo för det innan.
Är väl lite det som är problemet, att många utsätter sig för situationer de inte är redo för, de har inte förberett sig innan.
När m,an står inför ett problem, exempelvis att hästen blir stark när man rider ut med andra. Då bör man istället för att fundera på hur man kan få hästen att lyssna på mig bättre i dessa situationer, reflektera över om man har förberett sig tillräckligt för situationen.
Fungerar en sak inte, då går man ett steg tillbaka, jobbar mer på grunderna istället för att försöka lösa situationen som den redan är.
Om du pratar med en person, märker att personen inte lyssnar, du pratar då högre men får fortfarande inte den responsen du vill. Skriker du då högre och högre, eller börjar du fundera på om personen inte förstår det du säger?
Min häst är under utbildning, jag använder honom ändå, men eftersom jag sätter vår relation främst så utsätter jag oss inte för situationer som kan urarta.
Önskar att folk kunde se till hästen, lyssna på den, istället för att fokusera på det man vill göra med hästen.
#26 för att hästen ska få huvudet till min fot/knä måste jag nog ta väldigt mycket i ena tygeln :O
Och det går ju inte heller om hästen höjer huvudet, då hamanr ju mueln typ i linje framåt från min axel :S
Vet en häst som kunde sticka med mulen emot bogen ;)
Det kan ju även vara roligare att äta gräs, eller ta en galopp över ängen istället för att trava osv :P
Jag tycker att har du inte kontroll men fortfarande vill ge hästen lite frihet från den tråkiga dressyr banan, så är det inge fel att sätta på ett annat bett så man kan rida ut, eller om hästen endast blir het på tävling för den älskar att tävla, ja dåp kan man ha ett starkare där med. Dock ska man fortfarande jobba på problemet parallelt, har man dock allvarliga problem som nästan gör hästen oridbar eller att hästen inte är redo för situationerna, ja då kan man ju fundera om…
#27: Orkar inte förklara när någon annan redan gjort det så bra, läs här. :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag rider på ett hackamoore med kindkedja det funkar jättebra på min pigga och heta häst. För 19 år sen när jag köpte henne provade jag alla möjliga vanliga skarpa och mindra skarpa bett men det funkade inte bra alls. Är så glad att jag provade "bettlöst" för det har alltid funkat :0)
Kör gör jag på ett vanligt tvådelat travbett med "pinne" på bettringen. Jag har provat att köra med hackamoore också, det funkade men det är lite svårare att svänga med hackamoore (även när man rider).
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#29 väldigt gamal tråd, men hackamore fiunkar inte på min polle när han blir stressad, tränar myycket löst att lyssna på tryck på nosryggen, han blev riktigt duktig, men sen sätter jag mig i sadeln och då har han glömt den mjuka känsligheten. Dock kan jag ta våra skritt turer på hackamore då han aldrig blir stressad i skritt ;)