Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett: 01-allmänt-om-ridtravare
Läst 1427 ggr
[Zkold]
0

En tanke åt oss ridfolk

Folk uttalar sig lite väl mycket om sånt de inte vet, enligt min mening (som är hästrelaterade). Man kan INTE dra alla över en kam och tro att alla hästar funkar på samma sätt och att det är ryttarens fel på si och så. Ja, visst är det så att i många fall så är det fel på ryttarens ridteknik ifall något inte funkar som det ska. 
MEN inte i alla fall vill jag lova.

Tror många fått en lite AHA-upplevelse när de satt sig på min hästapålle. Det är inte alltid på det sättet man tror. _(Vill här och med förklara för er att jag verkligen inte är felfri-långt ifrån).
_Därför brukar jag be folk som har åsikter eller som studerar och hjälper mig att sätta sig på Viking för att få upplevelsen själv över ett visst problem eller så, för alla hästar är faktiskt inte likadana. Vissa hästar är känsliga andra inte så är det.

Min häst, är envis som en åsna och kan lätt upplevas som ett tjurigt sto, han tar lång tid på sig att förstå men när han väl förstå något så går det på en handvändning. Han har väldigt hårt psyke då han gått på banan och haft många män som har varit hårdhänta mot honom.

Jag tar åt mig av alla tips och råd som jag får men att just rida på ett sätt som någon har funkar inte att fördjupa sig i, jag tar gärna och försöker lite av varje. För som jag skrev innan så funkar kanske inte allt på alla hästar och Viking är just en sådan knepig häst där inte allt funkar (*skratt*), man måste pröva sig fram hela tiden.

Många gör också såhär tyvärr att de går in i sitt eget tänk, ingen annan har rätt. JAG HAR RÄTT, BARA JAG. Många som håller på med en viss ridstil, håller på med något visst sätt att hantera från marken, nöter in så mycket att just det är rätt och inget annat.

Likadant med utrustning, det schabraket är inte bra, man kan inte rida på fleecebenlindor, inga skarpa bett,vitlök är farligt att ge hästen hit och dit olika uppfattningar om saken. Låt andra göra så, behåll ditt tänk inom dig, det kanske finns en tanke bakom allt. Så länge någon häst inte lider och mår dåligt fysiskt/märkbart psykiskt så låt ingen sätta sig på dig för att du gör på ett visst sätt.

Jag tror att om alla kan försöka tänka lite mer brett och inte vara så egensinnade så kanske det går bättre, det kommer skapa mer samspel mellan alla hästmänniskor.

Det är för katigoriserat idag, den håller på med klassisk dressyr, den håller på med akademiskt, den håller på med western, den håller på med parelli och dittan och dattan. Tänk om alla hade tagit vissa bitar och bildat något eget istället något som inte har en viss kategori.

Våga prova annat, våga ta emot andra kundskaper från andra.

Detta tror jag kan vara något alla borde tänka på lite mer nästa gång ni yttrar er om vad som är rätt och fel.

Jag kan bara ta som ett exempel hur det funkar i vårt stall.

Ingen bryr sig om vad de andra har för utrustning, om Karin rider på kandar och har en blå, en gul, en röd och en grön benlinda så gör hon det för att hon kanske vill det.

Om jag enbart vill rida med ett benskydd så gör jag det.

Om någon kört fast för mycket i sitt egna tänk i ridningan, så hjälps vi åt att lösa problemet. Vi diskuterar och tar reda på olika fakta innan säger vad som är rätt och fel.
Vi jobbar från marken, rider dressyr, jag hoppar ibland, vi rider ut i skogen, vi flängrider på skogsstigar. Alla gör som dom vill, och det är så sjuuukt skönt! Fördomar existerar inte här.

Så! Nu var jag färdig :)

[Zkold]
0

En tänkvärd text som jag skrev i min blogg.

Rafflan
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag tycker det är helt okey att ge tips, tankar och ideer, men på ett snällt sätt, och acceptera om personen väljer att inte följa dem och att man har andra åsikter.

[Zkold]
0

#2 AbsolutSkrattande

Zaphix
0

Jag tycker att det är helt okej att ta emot tips och råd när man startat en tråd på ett forum där man ber om hjälp, utan att bli upprörd över att de som svarat inte har ridit din häst.

Vad hade du räknat med?

Att få svar där folk säger att såklart du gör allt rätt när du har en häst som är "hård i käften" och att det ärhästen som gör fel?

Man måste ju nändå kunna acceptera att folk inte har samma ridsätt som dig, acceptera att råd man får kanske kommer från folk som håller på en en annan ridstil.
Jag ser det som mer effektivt att hålla på med ett sätt att rida och hantera hästar i nuläget, eftersom jag inte vet allt så föredrar jag just nu att lyssna på de som är duktigare än mig och inse att man inte kommer så långt med en handfull rusiin utan tillhörande kaka.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[Zkold]
0

#4 Jo jo absolut men det blev några som inte tyckte samma sak och då får man acceptera att alla har inte samma tankesätt. Jag har redan tackat för tipsen och "problemet" är inte något problem längre. Jag tycker det är nyttigt att lyssna på många och ta åt sig och pröva det som passa bäst för mig.
Dessutom har jag aldrig sagt att jag inte accepterar att alla har samma ridsätt som mig men det är en annan sak.
Dessutom kanske ett visst ridsätt inte funkar på alla hästar som jag skrev i texten, eller ett visst sätt att hantera hästen därför är det bra att vara så öppensinnad som möjligt och ta åt sig av all kundskap istället för att gro in sig på ett och samma. Det var lite mer så jag menade.

Denna texten är mer random egentligen men kan vara bra att ha med sig.

Rafflan
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#4 precis som jag skrev bör folk acceptera om folk väljer att inte följa råden.

Sen att nu det tipset TS valde att prova kom från en tjej hon träffat och inte från forumet spelar väl ingen roll?

Tusen
0

#0 Håller med till viss del. Alla ska väl göra det som känns rätt så länge man uppenbarligen inte skadar sitt djur. Däremot måste alla få säga sin åsikt då detta är ett diskusionsforum. Det hör till.

Min pappa sa till mig för många år sedan:
"Lyssna på vad alla har att säga men gör sen bara det du tycker verkar passa dig."

Ingen kan allt men många kan något. Välj och stå för det tills du har motbevisats. Det är heller inget fel att ändra åsikt. Det är istället stort att kunna göra det.

Jag har många gånger trott mig veta olika saker men jag får ständigt revidera mina kunskaper. Och så måste det vara. det är utvecklande. dessutom kan man ta lite av allt och få sin egen goda blandning av kunskaper.Skrattande

Tin-Tin74
0

Jag förstår precis vad TS menar!

Jag tröttnade på alla påhopp i kollektivt stall. Nu har jag mina hästar i ett eget stall. Det är så skönt att jag kan ta hand om mina älsklingar på det sätt som passar oss. Och slippa ha en massa folk som lägger sig i och talar om vad man gör för fel, även om det funkar och ger harmoni för oss. Nackdelen med eget är att det kan bli lite ensamt att alltid rida själv. (Det går iofs att lösa genom att lasta upp hästen och åka till någon kompis och rida - transportvana på köpet!)

Jag tror att TS menade med sitt inlägg bla attityden från andra deltagare i diskusitioner. Man märker faktiskt på "tonen" i en del inlägg att personen som skrivit den menar att den som bett om hjälp gör så fel, så fel och (lite överdrivet) borde hålla sig långt bort från hästar. Istället för att anklagande (typ som i "hård i käften"-tråden) ge ryttaren all skuld i ett problem på ett oförskämt sätt, så kan man faktiskt vara lite vänlig istället och säga typ: "du skulle kanske göra så här?" eller "har du prövat detta". Den som har startat en tråd och bett om råd och tips, ska ju egentligen ha all cred den kan få. Den har ju faktiskt redan insett att det finns ett problem och vill ha hjälp att lösa det. När jag ser i en tråd att någon är oförskämd/otrevlig mot någon kan jag inte låta bli att säga ifrån. Och det brukar inte vara populärt precis! Helt klart ska alla få säga sin åsikt, men man behöver inte vara otrevlig mot varandra för det. (gäller både på nätet och i verkligheten)

#7 Jag tycker att din pappas citat är väldigt klokt.

Jag har en själv en häst som är lite speciell som jag rider min egna stil på, för att få det att funka har jag fått plocka ingredienser från alla möjliga stilar och sätta ihop till en helt egen rätt. Alla vet väll hur gott det är med "Pytt-i-panna" och "Gubba-röra"? Flört Det sättet att rida funkar inte alls på en av de andra hästarna, utan jag måste tänka på ett helt annat sätt då. Med det vill jag påpeka att ALLA hästar är unika individer med sina alldeles egna bekymmer.

Zaphix
0

#8: Antar att du syftar på mii inlägg i den tråden, och bevisligen så kan man inte märka något sånt genom att läsa ett inlägg. Jag hade inte ett uns av den attityden du beskriver, men jag är ledsen att du tolkade det så när det inte var syftet.

Dock är jag nog faktiskt mer ledsen över att du inte ens kunde ta min förklaring om att jag inte hade avsikt för att verka oförskämt som jag skrev som svar till dig i den tråden. Kan tycka att det är underligt att du tror att din teori om att man kan utläsa saker ur inlägg står högre för dig än när någon berättar för dig att du tolkade inlägget felaktigt.

Att jag inte är speciellt duktig att linda in de ord jag skriver erkänner jag, men jag är helt enkelt usel på att veta hur man ska formulera sig för att det ska låta trevligt och artigt. Har samma "problem" även i det talande språket, och folt missupffattar mig som otrevlig även där pga. jag är rakt på sak och inte lindar in orden. Men ja, man är bra på olika saker, och jag är inte bra på just det.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

CelsiusT
0

#0 Jag gillar inte att du tycker det är fel med kategorier?! Jag förstår inte heller varför det är fel? Jag tycker att vill man plocka från olka håll så är det väl kul för den människan, då är det ju jättebra att det finns olika håll att plocka ifrån. Sedan att jag väljer att hålla mig till en och samma sak för att vara konsekvent och faktiskt ha möjlighet att bli riktigt bra på något, det är väl mitt val?

Jag tycker att alla har rätt att säga sin åsikt, speciellt när frågan ställs på ett forum. Det är upp till var och en att ta åt sig eller kasta.

Jag tyker det är jätteintressant att läsa på forum just för att det finns så otroligt många infallsvinklar på saker och ting och man ständigt ställs inför nya saker och situationer. Att diskussionerna blir lite heta ibland tycker jag kan vara bra då det ofta tar fram djupare saker än bara skrapa lite på ytan.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Tin-Tin74
0

#9 Nej jag syftade inte specifikt på just dig. Utan rent allmänt. Att jag tog tråden "hård i käften" som exempel beror helt enkelt på att det var just där jag senast gick in och påpekade en otrevlig attityd mot trådskaparen.

#10 Varför kommer man lite djupare i en sakfråga om man är otrevliga och förskämda mot varandra? Funkar det så i ditt stall? Vill du ha det så när du är på jobbet/i skolan? Så vill inte jag ha det i min omgivning iaf! En het diskussion kan lätt urarta och det blir mest att man kastar skit på varandra istället.

CelsiusT
0

#11 Nu är det ju du som börjar med en tråkig attityd mot mig? Eller var drar man gränsen för en tråkig attityd? Det är ju liksom olika för olika människor och därför så svårt att aldrig trampa över. Jag skrev aldrig något om att det är med dålig attityd man kommer djupare i frågor, utan med diskussioner. Man kommer djupare om man får lov att ifrgåasätta och om man får lov att komma med tankar och idéer som inte riktigt är självklara. Jag tror att tråkiga attityder beror på att folk tar åt sig och blir känslosamma och därför inte riktgit tänker efter innan dom skriver.

Det är jättetråkigt när en diskussion urartar, men innan den urartar så är den het och då ofta även väldigt givande. Jag brukar försöka förbise urartningen men ändå gärna delta i diskussionen. Men det kan vara en svår balansgång, men det gäller att inte ta det som skrivs personligt utan se det i ett större perspektiv.

Tin-Tin74
0

#12 Jag menar inte alls att vara oförskämd! Men när du skriver att det blir lite djupare diskussioner när de blir heta tolkar jag som att det är dålig attityd från deltagarna du menar. Jag håller med om att man får ut mycket mer med många infallsvinklar i en fråga. Ett ord jag skulle välja är nog "intensiv diskussion" snarare än het efter din beskrivning på hur du menar. Förstår du hur jag menar?

CelsiusT
0

#13 Enligt mig är "het diskussion" och "intensiv diskussion" bara två olika sätt att uttrycka samma sak, vad det exakt innebär är inte definierat i något av uttrycke. Exakt var gränsen går för var man trampar över så att en diskussion går över styr är ju väldigt svårt att avgöra i förväg då alla har olika "smärtgräns". Bara som att jag uppfattade din attityd mot mig som tråkig, medan du inte menade det, det är ju bevis nog på att man inte kan dra gränsen i förväg. Man får helt enkelt acceptera att det ibland går över gränsen, det är tråkigt men man får försöka att inte ta åt sig av sådant man läser på internet.

Jag kan jag ändå tycka att det som sker på dessa hästforum här på iFokus är ingenting i jämförelse mot vad som pågår på andra forum. Hundform, herrejesus, där är folk direkt elaka mot varandra och där menar dom det. Här är det mest bara missförstånd när någon tar illa vid sig. Folk här menar oftast väl, men kan ha starka åsikter. Starka åsikter i sakfrågor tycker jag är helt okej, men det får inte gå så långt att man blir uträknat elak.

Tin-Tin74
0

#14 Helt sant! Det är ju därför det är så viktigt att man i ett forum är kanske lite väl övertydlig hur man menar. Jag kan själv vara dålig på det många gånger. Och om man på något sätt känner sig påhoppad talar om hur man uppfattar det så att man har en möjlighet att omformulera sig innan det går helt åt skogen. Som ett exempel mellan dig och mig nu. ;)

Jag håller helt med dig att det kan gå mycket värre till bland andra djurägare. Vi hade raskatter för några år sedan som vi åkte med på utställningar. Men vi slutade på grund av allt skitsnack. Alla var jätte trevliga när vi var nybörjare men när mina katter började vinna olika titlar började helvetet, minst sagt.