Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett01-allmänt-om-ridtravare
Läst 3561 ggr
linnea_2
0

Ryttarens vikt

Hej! Är 90 kg för mycket för ett kraftigt byggt varmblod på ca 150 cm mkh? Ryttaren är rutinerad med bra balans. Hästen har ganska bra muskulatur i dagsläget, men det ska bli ännu bättre. Vad tycker ni?

Save gas - ride a horse, save a horse - ride a cowboy

tindra21
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

1/5 av hästens vikt kan ryttaren väga

CelsiusT
0

Tycker inte det låter för mkt =P

Medarbetare på westernridning.ifokus

linnea_2
0

#1 Jag vet inte vad hästen väger, men om den väger 500 kg så borde det ju gå bra då Glad (=ryttare 100kg)

#2 Skönt att höra Glad Jag vill att alla i familjen ska kunna rida den ev. nya hästen och inte bara barnen. Skrattande

Tin-Tin74
0

Det har inte enbart med vikten att göra om man passar till hästen. Utan även längden. Vår dotter har en ridtravare som jag helt klart kan rida viktmässigt men på grund av min längd så är jag för stor för henne.

linnea_2
0

Det är en normallång man, ca 180 cm. Lite lång kan kanske tyckas, men om man ser på tex. världsmästaren i reining på You Tube, så är han STOR på en inte så särskilt stor Quarter.

Rafflan
1

Jag tycker normalt varmblod ofta är ganska ädla byggda och därför inte lika viktbärande heller :P

#3 jag skulle tro att en normal byggd 150 hög vbl väger mellan 350-400 kg = maxvikt på 80 kg.

tindra21
0

Min vbl väger 620 kilo och 160 i manken kan tar typ lite över 100 kg däremot säger jag inte att man ska utmana ödet och sätta upp maxkilo

CelsiusT
0

#6 Mitt vbl-sto är 150-155 och hon väger 550kg. Jag skulle snarare säga att vbl ligger mellan 450-650kg lite beroende på höjd, benstomme och hull/form.

Jag tycker många är lite väl försiktiga med hur mkt deras hästar klarar av att bära. Jag tror dom flesta hästar klarar ganska mkt mer än man tror. Jag tycker det viktigaste är att hålla koll på individen när den bär och se om den verkar klara det fint eller om den blir trött fortare än vanligt eller om den får svårt att bära upp ryttare balanserat. Sen tycker jag också det har att gör amed hur ofta hästen ska bära den vikten, är det varje dag är det viktigt att det matchar bra, men någon gång då och då är verkligen ingen fara med lite tyngre.

Medarbetare på westernridning.ifokus

[Zkold]
1

Personligen tycker jag det låter lite väl mycket. Håller med tin-tin74 också med längden där. Min pålle är 1.62 och min pojkvän har suttit en gång på honom och han såg både för tung ut och för lång.

Zaphix
0

Beror väl mycket på hur hästen är byggt, inte bara på hur välmusklad den är. Kolla vinklar på benen, lång rygg, hur ser korset ut, mycket överbyggd o.s.v. Finns ju mycket som påverkar om hästen är viktbärande eller inte.

Jag skulle nog inte skaffa ett litet varmblod om jag ville att en tyngre person skulle rida den regelbundet, men visst, är den bra byggd för ridning så fungerar det nog bra.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Tin-Tin74
0

#10 Precis! Du tar orden ur min mun! Flört Det är så mycket som avgör om man är förstor eller inte för en häst. Som mitt vbl-sto hon är ca 158 och passar mig perfekt, men min dotters vbl-sto som bara är några cm lägre är väldigt liten för mig. Mitt hbl-sto är 164 cm och är alldeles för stor för mig men vår hingst på 168 är lagom för mig. Jag är 174 cm lång och väger ca 70 kg.

Med detta vill jag påvisa att det inte är enbart mankhöjd, vikt och längd som är avgörande. Utan även hästens kroppsbyggnad, hur hästen är att rida och hur man som ryttare rider. Typ som med våra halvblod. Sto´t är storleksmässigt som gjord för mig, men väldigt "tung" att rida. Jag orkar helt enkelt inte hålla om henne tillräkligt. Hingsten däremot är väldigt lätt att rida, jag har inga problem alls att hålla om honom. Mitt varmblodsto kräver en ryttare som klarar av att hålla om ordentligt en mindre ryttare skulle inte klara henne. Svårt att förklara hur jag menar men hoppas någon förstår. Tungan ute

sthlmsjenna
1

Oj. Jag tycker att personen låter alldeles för stor för ett varmblod på 150 cm (!). Speciellt om personen är 180 cm.

Min kompis som är 170 cm är alldeles för lång för min häst på 164 cm, modell sporthäst.

Sthlmsjenna - Sajtvärd på ridtravare.ifokus. 

Sveriges största ridtravarblogg - http://stockholmsjenna.se