Halsförlängare
Jag brukar använda halsförlängare på Ragge. Men när jag rider o använder den så sätter jag den mellan frambenen och fäster den i sadelgjorden. Men på nått vänster trampar han över så han "trassla" in sig. Har det med att göra att den är för liten eller för stor ? Finns det bara en stl eller finns fler ? Tacksam för svar :)
Om han trasslar in sig är den för lång.
Oftast finns dom bara i one size (vilket är ganska surt då den "storleken" inte har räckt till på hästarna jag haft den på)
Är den för lång är det ju bara spänna in den litegrann. Eller så sätter du den på sidorna istället. :)

#1 Tack för hjälpen :) Vissat har testat med. Men fyller den samma funktion om man har den mellan benen eller på sidorna ?
#2 Hoppas att någon annan har svar på det, för jag vet inte riktigt. x]

#3 Ja, det får man hoppas :)

Hejsan, halsförlängaren verkar lika bra även om man sätter den på sidan:)
Jadå, halsförlängare funkar lika bra på sidan som mellan frambenen ;) Men på min travarkille så gick han i lite högre form när jag satte den på sidan. Han sträckte inte ner halsen och blev framtung, så på sidan funkade bättre för mej ;)
Never judge someone. You don't know their history.
Seriously, you don't!

Jag skulle låta bli att använda halsförlängare över huvud taget. Om problemet är att hästen drar upp huvudet så använd en martingal i stället. Tycker det är fel att tvinga ner hästens huvud. Bara för att den böjer nacken betyder de inte att den går i rätt form.
Jag var tvungen att använda den en gång för att han skulle hitta rätt läge. Martingalen hjälpte inte då han körde fram huvudet. Jag hade snodden till att visa honom var jag ville att han skulle gå med huvudet. jag behövde bara använda den en gång, sen så förstod han att det var mycket bekvämare att slappna av i halsen än att spänna sig. Så nu så söker han sej ner till rätt läge och försöker slappna av. Han går inte så stadigt än, för han har lite svårt att hitta balansen även om han försöker. Men håller med till viss del, man ska inte använda den i längden eftersom den då kan kröka halsen i fel läge. Har sett bilder där skelettet i halsen har böjts som ett S pga snodden. Att använda den till varje ridpass, eller många av dem tror jag inte är bra även om den inte är hårt spänd. Det är som ordspråket säger: "En bra ryttare kan få hästen att göra rätt. Men en riktigt duktig ryttare får hästen att vilja göra rätt" :)
Men för min del var det för att hjälpa honom, vilket det har gjort. ;)
Seriously, you don't!
Personligen tycker jag att halsförlängare är ett bra hjälpmedel. Jag rider sällan med detta men kan använda vid tex longering.
Jag anser även att det kan vara bra för att hjälpa ryttaren snarare än hästen att hitta rätt läge och balans. Dock är det helt onödigt att använda denna om man inte täcker jobba med resten utav kroppen. Hästen behöver fortfarande lyfta benen ordentligt och arbeta med ryggen.
Självklart får en duktig ryttare hästen att vilja göra rätt men för att komma dit kan man ibland behöva lite hjälpmedel, precis som spö, sporrar, martingal m,m (vad man nu kan tänkas använda sig utav)
Får jag välja rider jag med så lite hjälpmedel som möjligt, samt så lite tygeltag som möjligt för att det skall bli roligt att jobba och ingen onödig bestraffning. Men som sagt behöver man alltid börja någonstans!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#9 Jag tycker inte heller att det är fel att använda halsförlängare om man vet vad man gör. Jag krävde inte att han skulle gå ner på tygeln, bara att han skulle lära sej att korta in sej lite och inte gå med halsen utsträckt. Men jag hade hjälp av en duktig tränare så :) Det lite roliga med att vi använde den var att när han började böja in huvudet lite så lyfte han på benen och sköt upp ryggen. så den gjorde defenitivt nytta. Men håller med dej, man måste ju själv rida. ;)
Enda gången jag har spö är när jag rider ut. Mycket sällan att jag använder den, men om man skulle stöta på något hinder är det bra att ha. Och jag äger inte ens ett par sporrar.. :) Jag ser det som så att ju mindre hjälper man rider med ju känsligare häst får man som reagerar för mindre hjälper. :)
Seriously, you don't!
# 10
Låter som att vi har liknande tänk, samma här jag äger inga sporrar och använder bara spö när jag anser att det är lämpligt, tex vid uteritter, ibland på volten när vi tex hoppar eller kör löshoppning el frihetsdressyr m,m. Oftast behöver jag inte använda detta.
Dock finns det både sporrar, bett osv som kan underlätta men då skall man veta vad man gör och i första hand skaffa sig en tränare ;)
#11 Ja precis. Jag använder inte sporrar alls för jag tror att det skulle göra mer skada än nytta för både mej och min häst. Spö kan jag behöva använda i dressyr eftersom min ridtravare skjuter in bogen ibland och dp behöver jag "knacka" lite för att kunna ställa honom rätt ibland. :) Använder ett vandligt 2-delat tränsbett, men ska skaffa ett 3-delat med d-ring eftersom det är mildare än vanligt tränsbett.
Här hemma så blir det ofta: "varför ryter du inte till? andänd sporrar så lyssnar han bättre! Smäll till honom med spöt!
Seriously, you don't!