Råd angående häst med dålig aptit.
Är det någon annan som har en bästämd dam som är dålig på att äta?
Min tjej äter, men inga mängder hon har börjat lämna hö och blivit dålig på att äta kraft, nu har jag gått över till bara grovfoder dock eftersom hon kanske har dåligt ph-värde och detta kan vara orsaken?
Hon har ingen feber inga kolik-symptom, inte svullen eller speciellt varm (var aningen varm och haltade lite idag efter en ridtur med min medryttare, vilket hon inte gjort tidigare.) Inte alls någon högre grad men lite grann. Skulle kunna vara en begynnande hovböld, men det är inget vi sett tecken på heller…. Det borde inte heller påverka aptiten.
Avföringen är som vanligt och hon är inte otrevlig eller stressad på något sätt, snarare kanske tvätom, lite loj och väldigt följsam. Dock inte "seg".
Har haft kontakt med veterinär som sa att det ev kan vara tänderna +/eller magsår (men tänderna var inte alltför länge sedan vi kollade och de brukar inte förändras märkvärdigt i hennes ålder av 15 år) Vi bestämde att avvakta då hon ätit bättre när hon bara fått hö och hältan "kom" nu ikväll, kan ju bara vara ett dåligt sammanträffande utav magsår och en streckning?….
Chansade lite på om någon kanske kände igen symptomen?
Tack på förhand! Är ny här och det verkade vara en väldigt bra sida?! :)

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Magsår va de första jag kom att tänka på! Vet en häst som blev halt när hon hade magsår. Vet inte riktigt varför, :P men kan ha nåt med att hon spännde sig eller belastade fel för att de inte skulle göra ont i magen! Sen gick hältan bara bort!
Kolla om hon har feber! =)
Hej!
Ingen feber, hältan berodde på en hovböld som hovslagaren "karvade" på idag… Förhoppningsvis beror även den dåliga aptiten på det, men ger henne endast grovfoder nu utifall att det skulle vara magsår, så att hennes ph-värde i magen hålls så bra som möjligt!
Tack för tipset! Hur gick magsåret på din häst över? Gjorde ni gastropi(stavning?) eller självläkte detta? Var hon dålig i magen el liknande? Feber?
Pröva att ge B vitamin. Nu när de byter päls kan de tappa aptiten. Antingen ber du vet spruta Bvitamin direkt, eller så sätter du hästen på en egen kur med b vitamin och då rekomenderar jag foderjäst. Går att köpa på granngården.
Det kan vara lite svårt ibland att få i dem det, men när de väl fått smak på det så älskar de det. Du kommer behöva ge lite betfor eller kli eller något sådant för att få ner det.
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
Hur är B-vitaminen för ph-värdet i magen (om det nu eventuellt skulle vara magsår?)
Hon äter bättre nu efter hovis kollat henne och pirrlat under hoven! :) Men fortfarande inte helt hundra!
#4 Magsår kan visa sig på många olika sätt och vad jag förstått ska inte foderjästen vara negativ för det.
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus

De va inte min häst utan en i samma stall, så jag vet inte allt dom gjorde, men den blev behandlad iaf! Hade feber men inte dålig mage vad jag kommer ihåg…
Fy för hovböld :S