De har rätt...
…de duger inte til normal ridning…
Lika bra att inse det. Travare är inte normala nånstans. Inte min iaf, vet inte hur era är förståss.
Crow skulle behöva steloperera dussinet ryggkotor i sidled för att börja närma sig normal..
Som tur är så är inte dressyr mitt huvudmål, och jag har ju redan tölten som gör oss ganska onormala. Mest rider jag i skog och mark, och där är han helt enkelt underbar på alla sätt :)
Men lite nedslående är det ändå, för jag gillar att jobba lite på banan å och då, och han lyssnar otroligt bra. Han är bara så otroligt komplicerad… Min tränare har aldrig sett en häst som provar konstiga lösningar som han gör… Varje steg fram är minst 4 steg bak.
Som nu i traven. Yes, börjat hitta långsam trav, och trevligt mjuk studs i den också! WHOOT! Skitlycklig. Ser trevligt ut och tränaren håller med om att det närmast liknar passage; rundad, vila i steget, bakbenen trampar fram och bär vikt… MEN.. han breddar.. i passage.. bakbenen går utanför frambenens spår. Det känns inte från sadeln så sett, men syns från marken. Hur många hästar beter sig på det viset? Breddad passage.. jovisst..
Men det går att rätta till. Allt du behöver göra är att hålla in ytterbogen lite. Då börjar han leta efter saker att titta på så då måste du påminna honom att fokusera. Så vill han öka tempot för att slippa jobba, och det är väl rätt normalt iofs. Så du sitter där, håller in bogen, påminner honom om att fokusera på dig, stoppar och försöker samtidigt sitta i balans och följa rytmen. Då börjar han slänga runt med bakdelen åt alla håll. Du rättar till sänkeln och kontrollerar yttertygeln igen, försöker slappna av och får 2-3 fina steg och han sänker formen något, sen skiter allt sig igen. Det är på volt, trava rakt fram går inte, han vinglar hit och dit. Nu ber jag inte om passage, jag ber om vanlig arbetstrav, men den finns inte.
Hästen är ändå riden i 3-4 år, nog borde han kunna trava relativt normalt på ett rakt spår eller en större volt?
Han gör likadant i skritten, vi har jobbat på det från början och visst.. jag har väl vant mig lite så att korrigeringarna kommer ganska aoutomatiskt.
Samma häst har inga problem med att göra öppnor, slutor, skänkelvikningar, framdelsvändningar, bakdelsvändningar osv. Kan samla ihop sig ganska bra också, kan tölta som en dröm i olika tempon, men kan inte trava rakt fram. Kan tölta rakt fram på vägarna men vinglar på ridbanan.
Det är samma sak vad vi än gör, han är som en ål, bara slingrar sig åt alla omöjliga håll. Och varje gång något verkar släppa så kommer det med en mängd nya och onormala sideffekter..
För att vara så följsam, stark och tjänstvillig är han otroligt svår att rida. Framförallt är det svårt att veta vad som ska korrigeras.. Och jag är ingen duktig ryttare. Han skulle behöva någon som är mycket mer stabil och säker.
Nåväl. Det är bara att inse.. han är ingen normal häst. Hur myckt jag än känner att travare med rätt utbildning kan skolas att gå normalt och ''dressyrmässigt'' (inom deras naturliga rörelsemönster, de har ju tex inte samma flippande tår osv som halvblod, men kan ju ändå röra sig like korrekt även om det kanske inte blir lika flashigt) så motbevisar han mig hela tiden genom att bete sig så onormalt.
Det gör inte så mycket i sig, men det svider att behöva inse hur svår han är. Samtidigt är det ganska kul att se hur långt vi har kommit och hur väl vi känner varandra. Tex hur jag nästan bara med tanken kan ta bort passen i tölten, medans om någon annan sitter upp blir det i princip ren pass. Sånt är lite kul, även om det är synd för den som sitter upp.
Men ibland önskar jag att han var normal. Och att jag kunde vara stabil nog för honom.
Det är nog bäst att ge upp arbete på banan och fälten, och bara skogsmulla. Lite mjukgörande på vägarna förståss, men inte kraven som jag känner på att det måste vara korrekt eller att ''felen'' som ska komma ska vara normala fel.. och inte att han samlar ihop sig och breddar samtidigt..
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Tror det är rätt vanligt att gamla travare breddar ibak… Vet itne heller hur de ser ut när jag sitter på min kille även om de känns bra :P
Jag känner igen dina problem lite faktiskt. Min kille var väldigt vinglig i traven och kunde inte gå rakt ett tag. Men jag hittade den enklaste lösningen i världen. Jag bytte bett och fick en helt annan häst! Nu är han mer uppmärksam och stadigare =) Han accepterar skänkeln bättre också och kommer lätt in i en lugn samlad trav (och stannar där). Kan va värt att prova i alla fall! =)

Tror det är rätt vanligt att gamla travare breddar ibak… Vet itne heller hur de ser ut när jag sitter på min kille även om de känns bra :P
Jag känner igen dina problem lite faktiskt. Min kille var väldigt vinglig i traven och kunde inte gå rakt ett tag. Men jag hittade den enklaste lösningen i världen. Jag bytte bett och fick en helt annan häst! Nu är han mer uppmärksam och stadigare =) Han accepterar skänkeln bättre också och kommer lätt in i en lugn samlad trav (och stannar där). Kan va värt att prova i alla fall! =)
Gammal och gammal.. ostartad och 9 år gammal. Blev iofs inriden sent, vid 5-6års ålder, men har ju inte heller blivit tränad för trav.
Vad bytte du till för bett?
Är lite rädd att det bara ska dölja problemet.
Tror inte att det har så stor betydelse om hästen tränat trav eller inte. Det är deras kroppskonstruktion som gör att de gärna breddar (något man strävar efter och avlar på inom travet).
Min dotter hade en travare (fram till i höstas då vi tyvärr var tvugen att ta bort honom) som trots att han fortfarande tävlade i trav hade väldigt lätt för att samla sig och dessutom inte alls breddade bak då han dressyrjobbades. Han ansågs i.o.f.sig inte vara någon bra travare då han var lite, och kort i ryggen. Dock placerade han sig i samtliga montélopp (utom ett) som min dotter red honom i. De tjänade, trots det, in över 70 000 kr tillsammans under de två år vi ägde och tränade honom.

Med "gammal" mena jag föredetta. Köpte min när han va sju och red in honom då. Han är aldrig startad, bara inkörd, knappt ens tränad för att de inte funka.
Bytte till rakt bett, förut hade jag vanligt tränsbett. Han är känslig, men stark.. Idag red jag med rakt pelham, funka kanon. Men sjävklart har man bra och dåliga dagar ändå!
Sen är det ju tråkigt nog så att alla travhästar passar olika mycket som ridhäst. Exteriören väger ju också in.
Min polle är riden i 4 år, tog 2 år att lära honom att inte sticka med mig under varje ridtur och vi har fortfarande inte hittat galoppen, och inte heller hittat en form jag gillar. Dock beror nog mycket av det på hans bakgrund som travare på banan, det tar tid att lära om och lära rätt och vi har gjort enorma framsteg :)
Ett tips för dig, rid ut en skogsrund, känns han bra och lugn och focuserad, ta en tur på banen direkt när ni komemr hem och öva på nåt ni behöver?

Min tjej breddar inte me bakbenen :)
Nope, jag tänker släppa alllt dressyrande på banan. Det vi behöver för att funka gör vi i skogen. Sen har jag ingen bana så 3 årstider av 4 kan jag inte rida utan att boka tid och transportera, om jag inte rider ut ;)
Han är riktigt bra i skogen, håller tempo, lätt at ändra takt och form och gångart osv. Sticker inte och är mjuk och trevlig. Vi är skogsmullar. Men på banan blir han helt obalancerad och verkar inte fatta nåt.
#8 Det är inget "fel" på skogsmullar. Du verkar ju ändå fått din häst att lugna ner sig, även om det tagit tid. Bra gjort bara det.
Du ska väl behålla din fina häst ett tag till så du har ju ännu tid på dig att fortsätta ditt arbete med hans utveckling.
Kan berätta att vårt kallblod skrittades i ett halvår innan hon över huvudtaget var så lugn att hon kunde få trava korta bitar. Man kommer långt med tålamod så ge inte upp hoppet. Plötsligt så lossar det även för din häst och dig.
Han har varit super som skogsmulle nästan hela tiden ;)
Jag bryr mig inte längre. Han kommer aldrig bli en normal häst. Det sved att inse det men nu är det insett och klart och jag slipper tjabbla med dressyr. Han är som sagt aldeldes utmärkt för det jag egentligen vill ha honom till.
Vi kommer fortsätta göra öppnor, skänkelvikningar och framdelsvändningar i skogen, kanske till och med några steg breddad passage..*lol* men banan slipper oss nu.
#10 om du vill göra nåt, tex dressyr, är det ju synd om du väljer att ge upp pga att din häst inte är ämnad för det. Vill du dock inte syssla med dressyr så kan du ju skippa det.
Jag och hästen(löshoppad) gillar att hoppa dock är han totalt fel för det, han har svårt med grund ridningen, svårt med markarbetet och dressyren, blir lätt stressig på bana/ridhus om han ska gå samtidigt som andra hästar, och verkar vara helt omöjligt att få någon form av bra galopp på. Men det är för oss inte ett problem, det är ett hinder att övervinna, ett nytt protjekt att träna på, med ett mål som vi jobbar oss emot. Så bara för att han inte är ämnad/natur begåvning för det betyder det inte att vi inte kan lära oss det och ha kul undertiden :)
Jag tror ingen häst är en "normal häst" utan alla har sina små egenheter, och bitar där dem är helt hopplösa ;)
Om dem inte är tråkiga robotar, men det är de ju ingen som vill ha :P
#10 Egentligen är jag inte så intresserad av dressyr, kul att jobba ibland men inte mer.
Nej.. han är inte normal någonstans. Min tränare har tex aldrig träffat en häst som ''löser'' problem på det sättet, han gör inte som normala hästr utan hittar på helt andra svar på allt… :3
#12 min tränare blir också galen på min polle och har svårt att förstå hur vi ska hitta en balans när han blir som han blir, jag har hittat rätt metod själv istället då tränarens tips och ideer inte funkade. Sen nu jag har hittat dem funkar det ganska bra att rida för tränaren, när min polle blir som han blir så kör jag mitt eget race och försöker göra så gott jag kan som tränaren vill utan att förstöra för oss själva ;)
Hon hittar lösningar men det är svårt :)
#14 Vill du tävla?? Vad vill du med din ridning? För det finns ju obegränsat med olika tävlingsformer där de inte måste gå i form. Distans är ju en sådan form för tävling… eller bruksridning som är otroligt krävande av ens tålamod och samspel!
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
#16 skogsmullerid du ;)
Yep, precis vad jag bestämt mig för redan när jag skrev tråden ;)
Hoppas skolan inte drar ut på tiden och att blåsten lagt sig till imorron.. vill ut och rida en lååång tur,.. De sa att det skulle vara halvdag men man vet aldrig med dom :P
Det är här ute vi hör hemma.
#18 Då är ju distans något för dig.. Finns ju korta turer. Prova på (PP) de brukar bara vara på 2 mil och det rider man lätt med en häst i vanlig kondis…
Alltså om du nu skulle vilja åka ivag och tävla på era villkor…
~ Anneli ~
Skulle vilja hitta en distansklubb eller nåt i närheten för att kunna träna och ha gemenskap, tävling är jag inte så intresserad av.
Men just nu finns inte tid och pengar att ta upp det:)
#20 Vart bor du?
Jag tror nog att även tävlandet skulle vara något för dig.För på den lägre nivån så tävlar man mest mot sig själv. Man rider för att komma i mål med en så fräsch häst som möjligt. Och det är super kul att komma och rida i olika miljöer.
~ Anneli ~
Börja inte tjafsa om tävlande, jag hatar när folk säger till mig att jag borde/kunde/ska tävla. :)
Om jag känner för det då får jag väl prova då, varför ska jag ens tänka på tävling innan jag ens börjat träna?
Och nu finns varken tid eller pengar att börja träna eller gå med i ågon förening/grupp.
Ber så hemskt mycket om ursäkt för att jag ville hjälpa!
~ Anneli ~
Ber så hemskt mycket om ursäkt att jag säger ifrån innan jag blir irriterad ;)
Alla vill ju bara hjälpa dig, du började ju med dressyren av en anledning och det verkade i din text lite jobbigt/synd att du tvingades ge upp den.
Och dressyr är även bra för hästen så den håller i ridningen, därför tycker jag det är riktigt synd att du ger upp den. Sen är det ju kul att ha mål att träna emot, även om man inte tävlar :)
Jag sa bara attjag inte ville be påtalad om att jag ska tävla och hur kul det skulle vara osv för jag vet att jag inte vill tävla, och jag vet att jag blir irriterad när någon envisas med att prata om tävling med mig :) Jag sa redan i #20 att jag inte var intresserad av tävling.
Som sagt kommer jag ''dressyra'' vad vi behöver ute i skogen. Finns ingen anledning att träna på bana när man bara blir ledsen av att det går skit.
Sp ontan fråga - hästen kan inte tänkas ha ont någonstans?
Varför tror du det?
Jag misstänkte ryggproblem för inte så länge sedan eftersom han ändrade beteende och blev tjurig, men han är helt genom kollad och vi upptäckte att problemet låg i dubbla signaler från mig när jag red. Jag gjorde något omedvetet med sitsen så min drivande skänkel blev samlande, och han tyckte att jag bad om för mycket samling när jag egentligen bad honom sträcka ut och slappna av.
#28 varför skulle det inte kunna vara det?
Finns ju många hästar som har ont utan att ägaren vet om det. Så att utesluta det när han beter sig så "onormalt" som du säger kanske inte vore fel?
#29: Läs igenom igen.
"Jag misstänkte ryggproblem för inte så länge sedan eftersom han ändrade beteende och blev tjurig, men han är helt genom kollad och vi upptäckte att problemet låg i dubbla signaler från mig när jag red."
#30 av veterinär då?
ville bara kolla eftersom du inte skrev vem som kollat den, hoppas du inte tar illa upp.
Men du skrev att han var kollad för att han ändrade beteende och blev tjurig. Men att det inte var nåt fel då betyder ju inte att det inte kan vara fel nu när han inte går bra att rida på banan, antingen är det väl fysiskt eller just banan som är problemet. För som jag fatta det är detta 2 olika problem och han vart kollad för den ena?
Låter inte troligt att han ska ha ont. Men man vill ju liksom vara på den säkra sidan ;)
Jag har varit med om hästar man trott varit friska, men som ändå felat något.. Gäller att hitta rätt bara.
~ Anneli ~
Vi har hittat problemet. Jag gav dubbla signaler.
Han går utmrkt att rida på banan och beter sig helt normalt när jag slutar säga till honom att både samla ihop sig och springa iväg samtidigt..
Problemet är fortfarande bara att han är som en ål och hittar på nya konstiga lösningar så fort det är något nytt, och det är frustrerande eftersom det käbnns om att vi intw kommer någonvart. Det är svårare att rakställa honom på ett fält eller en ridbana jämfört med om han har en rak väg att följa då det kommer mer naturligt. Han försöker för mycket men hans överrörlighet och passanlag ställer till det i dressyren. Eftersom vi inte behöver dressyra på bana utan klarar av att göra mjukgörande rörelser aldeldes utmärkt i skogen ser jag ingen nledning att krångla till det för oss. Det är inget som kommit nu, det hart alltid varit så. Han lyssnar och lyder minsta lilla, men försöker för mycket.
Tjurigherten jag kollade upp honom för kom nyligen och försvann när vi hittade felet.
Ingen aning alls om detta egentligen..
Men en tanke är väl om man kanske kan verka annorlunda för att få hästen att inte bredda/lika mycket?
Annars är han väl helt enkelt byggd för att bredda, har ett varmblod i stallet som breddar bak och likt ditt varmblod så blandar han gärna in lite olika gångartar. Han är av amerikansk blod.
De försöker träna bort de andra gångarterna, men benen sprattlar ändå lite hej vilt när han blir spänd. Tror dock han hade blivit fin om han tränades som Crow tränar, att använda sig av de olika gångarterna. :)
Så jag tror att man helt enkelt får anpassa ridningen efter hästen, ta tillvara på de möjligheter ens häst har istället för att se svårigheterna.
Det är ju det jag gör och därför jag inte tänker traggla mer på banan :) Vi blir bara frustrerade.
#35 Jag gillar din inställning. Varför syssla med något man blir frustrerad av, både häst å ryttare verkar ju lyckligare i skogen så kör bah kör! :)