Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett: 18-träning
Läst 2790 ggr
Rafflan
0

Hjälp med huvudet?

Mitt varmblod går gärna med nosen framför lodlinjen som på DennaBild

Har svårt med formen men vore nöjd om han iaf kunde gå med nosryggen mer som på DennaBild

Har försökt rida honom ditt men verkar inte gå någe vidare, funderar på att kanske longer/tömköra med inspänning, tror ni det kan hjälpa honom att få "bak" huvudet?

CelsiusT
0

Vad spelar det för roll var hästen har sitt huvud? Det viktiga är väl att hästen jobbar rätt med bakbenen? Du kommer inte till rätt bakbensarbete av att spänna in huvudet. Därremot får du huvudet i en snyggare position när du får hästens bakben till att arbeta rätt.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Rafflan
0

#1 grejen är att jag ännu inte har hittat ett sätt där han jobbar rätt med bakbenen. Så vi jobbar på det, jag har bara lyckats få honom i bra form (enligt mig) 1 gång detta år.

När han går i rätt form så blir han stel, hård i munan, spänd, obalanserad, och ja han kan av någon anledning inte gå rätt och tappar lätt formen, kanske beror det på hur travare är avlade att springa? Dock lyckades jag få honom i en super mega lång och låg form en gång, och då gick han rätt med bakbenen och var balanserad och mjuk, dock är det svårt att få honom till den formen då han gärna blir springig = samlar upp honom med tyglarna = normal form.

Så parallelt med att jag försöker förstå hur jag ska få honom till den formen vore det väl trevligt om han inte gick så "fult" med sitt huvud? ;) 
då det absolut inte spelar någon roll hur han går med huvudet utom att det ser lite snyggare ut ;)

För att fölrtydliga, jag vill inte att det ska se ut som om han går i form eller så fast han inte gör det, vill liksom bara att han ska ha huvudet i en normal position :)

CelsiusT
0

#2 Om han är spänd och stel så går han inte i en bra form. Det är bättre att sattsa på att lära honom att gå på lång tygel utan att springa och sedan lära honom att söka sig fram och ner så du får honom i den långa och låga formen utan att han blir springig. Har du svårt med detta så tycker jag du ska be någon kunnig om hjälp, antingen någon i din omgivning eller en tränare.

Jag förstår verkligen inte vad det skulle göra för positivt att du trycker ner huvudet på honom när han inte går i form? Det om något ger dig en spänd och stel häst. Att han ska tvingas att hålla huvudet i ett läge som han själv inte har valt pga att du tycker det är snyggt? Det gynner inte hästen på något vis och det gynnar inte ridningen, därremot kan det ge dig en spänd häst som tillslut får problem.

Lär dig rida din häst, så du kan lära din häst att gå avslappnat och sunt! När han gör det kommer även huvudets position att skjunka och då på ett sätt som är nyttigt för honom.

Rafflan
0

#3 jo, min dressyr lärare kollar på mig, och han går rätt då med baken.

Går inte med lång tygel, blir han stressig springer han oavsett, försökt rida som western på långa tyglar, men nej, stressad= springig oavsett.
Försökt få bort springet länge, men det verkar vara en del av honom helt enkelt.

Jag rider för dressyr instruktör då och då, hon är duktig och hjälper mig mycket med honom :)

Alla andra hästar jag ridigt, och dem man sett på ridlektion kan gå med huvudet normalt när dem går vanligt, och sen går dem ju annorlunda med huvudet när dem går i form. Så varför ska inte mitt vbl kunna gå med huvdet normalt?

För hans val ger honom världens hjorthals vilket borde ju göra det ännu svårare för honom att gå i rätt form med huvudet när han går rätt med bakbenen?

Ursäkta, men kommentarer "som lär dig rida din häst" är både nerelåtande och onödiga!

Jag kan rida honom, hoppa, skogsrida, dressyr(utan formen), osv, osv, osv, men bara för jag inte vill ha hjorthals kan jag inte rida?

Jag tror tyvärr inte jag har nåt att lära av dig om du har den inställningen…

Och tycker det är väldigt fel av dig att yttra dig ang min häst utan att ha sett och ridigt den själv, för alla hästar är olika.

CelsiusT
0

#4 Ja alla hästar är olika. Men dom har en sak gemensamt och det är att om man rider hästen rätt så kommer formen.

Jag ber om ursäkt för att du tar illa vid dig av kommentaren. Men om du säger att hästen går rätt när du rider för instruktören då är det för att när du får den hjälp du behöver så rider du bra. När du inte får hjälpen är det säkert svårare och du missar då saker och då du behöver träna mer för att rida så bra att hästen går rätt även då.

Din häst kan säkert hålla huvudet precis som du vill, men vill du tvinga honom att gå med huvudet på ett sätt som han inte vill och då ge honom spänningar? Det finns ingen anledning till att trycka ner huvudet på honom bara för att du tycker det är snyggare. Det kommer hindra er i utvecklingen.

Jag känner mig så upprörd när folk tror att man kan tvinga fram saker och ting hos djuren.

Rafflan
0

#5 han går rätt när jag rider inför instruktör, men han är fortfarande stel och svårt att balansera sig.

Jag vill bara att han ska gå normalt med halsen, inte gå som travare gör så dem får hjorthalsen. När han longeras löst går han ibland bättre med huvudet, och när vi busar löst gör han oftast också bättre med huvudet ;)

Jag ska inte direkt spänna honom så han går lodrätt linje eller tvingasr krulla på nacken, utan bara så han tar ner nosen, för hjorthalsen är inte speciellt bra för hästen, speciellt inte om man vill rida dressyr…

Rafflan
0

OBS: jag vet att hjorthals är fel namn, normalt kallas det ju underhals, men dock tycker jag dem liknar en hjort när dem har sån hals haha XD

Laday
0

Tycker det låter som en bra ide´att prova longera/tömköra med inspänning korta stunder.

Han kanske behöver lite "extra hjälp" för att förstå vad det är du vill?

Jag skulle testat i alla fallOskyldig

helisa
0

Ursäkta en dum fråga i detta ämne, men vem eller vad är det som bestämmer när hästen går i rätt form

Sen kan jag hålla med #8 om att longera /tömkör med inspänning i korta stunder

CelsiusT
0

#9 Rätt form=bra form. Finns många olika former som är bra, men det utesluter dom typer av former som gör att hästen slits mer. Det syftar på former som gynnar hästens välmående.

Zaphix
0

Jag klickertränade min häst till att sänka huvudet när jag knackar lite lätt på honom, spelar ingen roll vart jag knackar, men vid ridning så använder jag manken.

Detta har jag iofs inte tränat in för att han ska gå snyggt med huvudet då jag inte bryr mig alls om det. Däremot har jag lärt in det för att lättare få honom avslappnad när han är spänd. En spänd häst går inte med sänkt huvud.

För mig låter det som att din häst är spänd och då behöver du få den avslappnad. Så att lära in detta i samband med att du lär dig rida så att du kan få henne att jobba rätt är nog smart,

Helt enkelt att du ber henne sänka huvudet för att få henne att slappna av.

Att spänna in hästen för att tvinga ned huvudet ger inte en avslappnad häst dock.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Birke
0

Fokusera inte på huvudet, försök få hästen att jobba bra och avslappnat.

CelsiusT
0

#11 Bra tips och bra inlägg!

Rafflan
0

Jag snacka med en kompis om det, speciellt ang formen och då kom tanken att tömköra honom, med först lös inspänning så han inte kör upp huvudet men sen försöka få formen när vi tömkör, han kanske ha lättare att gå i form utan ryttare på ryggen? och även får en möjlighet då att bygga muskler för att kunna gå i form sen med ryttare?

CelsiusT
0

#6 vad menar du med "rätt"? Jag tycker inte det låter som en bra form om han spänner sig och är stel. Då ska ni nog försöka hitta en annan form. En bra form är där hästen slappnar av och trampar under sig på ett sådant sätt att hästen bär sig. Första steget dit är att få häten att slappna av, inte att trampa med benen på rätt ställe och tvinga ner huvudet.

#11 En liten varningens ord bara. Jag vet folk som resonerar exakt likadant med hundar: en hund som ligger kan inte stressa. Så lär man sin hund med hjälp av klickertärning att ligga och använder det när hunden blir stressad. Dock har detta gett resultat på flera hundar som lär sig att stressa liggandes (tyvärr har inte alla kunskapen att se att den liggande hunden stressar, och jag kan tänka mig att det är samma med hästar). Inte alla såklart, för vissa så fungerar det. Men det är samma som med bra form hos en häst, bara för att det vi ser i ena änden är rätt behöver det inte vara rätt i andra änden.

Rafflan
0

#9 min hästs rätta form uppfattar det jag som är när han trampar under sig med bak men går en en väldigt lång och låg form, för det är i den formen han kändes mjuk och bra trots att han satte bakbenen under sig :) och hade lätt att hålla balansen, sen att vi har svårt att hitta den formen är en annan sak ;)

#11 när han blir strtessad känns det som om han går med huvudet ralkt upp som en giraff är nog bästa exemplet jag har, haha men i normala fal går han ändå ganska högt med huvudet ja…

Dock kan han vara avslappnad, vi kan liksom lulla på lösa tyglar, och han bara joggar på så glatt, men huvudet är fortfarande upp och nosen framåt. Eller så går han med nosen i marken och påminer om en spårhund som fått upp ett spår :P

Men helt klart att ibland åker huvudet upp pga att han blir stressad/orolig, och att försöka lära honom få ner det när jag knackar kan ju vara värt att prova :)

Hur lärde du hästen att du ville att den skulle sänka huvudet? obs: min är en riktigt godis gris som lätt tigger och blir odräglig så använder helst inte godis vid inlärning.

Zaphix
0

#15: Sant det du skriver. Inte tänkt på det faktiskt. :)

Nu är min häst en i grunden lugn och trygg häst, men stressar upp sig i endel situationer. Och huvudsänkandet tror jag också gör att han får bort fokuset på det som stressar honom och börjar tänka. Man knackar lite och får hans uppmärksamhet och då börjar han fundera på vad det nu var jag ville och sänker sedan huvudet. Alltså en övning för att lägga in en pausknapp. "Ojojoj, vad läskigt det var med den här bron. Jag tror att jag flyr nu" Då knackar jag lite på manken vilket jag tror lägger in en pausknapp. "Nu är det nån som knackar på mig, varför då?" Och han stannar upp och tänker istället för att fly.

#16: Att en häst är stressad och spänd behöver inte betyda att den går på tårna och taktar. Utan de kan ju också vara lite spända, lite på sin vakt och alltid vara lite beredda på att fly.
En häst i mitt stall kan stå lugnt på stallgången, men tittar man lite mer på honom så har han alltid högt huvud, och vilar aldrig på något bakben. Han är alltid på sin vakt.
Så det behöver inte vara situationsbaserat, utan hästen kan vara den typen av häst som alltid är lite spänd och tittar efter faror.

Jag tränar med godis. Min häst är en godisgris, men har grundlydnaden på honom så han blir inte odräglig eftersom han vet att jag inte låter honom leta i fickor och sånt. Handlar helt enkelt lite om uppfostran där.

Men jag lärde genom att knacka lite på manken och så fort han sänkte huvudet lite slutade jag knacka, klickade och gav godis. Han lärde sig det efter typ tre klick.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Rafflan
0

#15 ang att han ser bra ut, ja det är ju svårt att se en känsla? är ju inte direkt att han blir helt knäpp och blir stel som en pinne, på film skulle han säkert se ut som många andra hästar när dem håller på att lära sig gå i form, men jag känner att han inte känns bra, känns inte rätt. Känns inte som när man rider andra hästar i form.

Och som sagt har vi ju hittat en annan form, väldigt lång och låg, dock har vi svårt att få honom ditt då han inte fattar vad jag vill och hellre springer.

Var har jag sagt att jag får hästen att trampa med benen på rätt ställe och tvinga ner huvudet? :S

#16 haha, min är den coolaste i gruppen, 99,9% trafik och miljö säker, sällan han hoppar till eller blir skrämd och skulle han bli det lugnar han oftast ner sig lika snabbt igen, så inte direk beredd att fly ;)

Han är snäll och lydig och uppfostrad i alla annan hantering, och respekt full. Men är han svettig och det kliar eller han börjar tigga, då buffar han nå hemskt! han t.o.m knuffa omkull mig(jag är ganska liten), försökte få honom att sluta genom att tutcha honom på mulen när han buffar. Men det hjälper inte… och gå därifrån funkar inte direkt heller, ignorer=mig i backen eller in i boxvägen.

Han knuffar inte så det gör ont, men det är ju inte kul -_-'

Tigger är antingen buffa eller böja huvudet efter mig 24/7 så fort jag är i närheten…

CelsiusT
0

#17 Det kallas oförenligt beteende =) Eller avledande beteende. Det hade lika gärna kunnat vara lyfta på ett ben eller vifta med svasnen. Just i ert fall passar det ju bra med att sänka huvudet, men jag vill bara visa på att det är inte pga att en häst inte kan stressa med sänkt huvud som beteendet fungerar utan för att hästen får något annat att göra (precis som du själv säger).

#18 Jag har inte skrivit att du skrivit att hästen trampar rätt och tvingar ihop den. Det var hela bilden av det stycket jag skrev som jag ville visa på, inga personliga angrepp.

Precis det du beskriver i böran på #18 är viktiga saker!! Oavsett hur det SER ut så är det känslan som är det viktiga. När du beskriver att hästen är spänd så spelar det ingen roll hur hästen ser ut, det är ingen bra form iaf. Jättebra att ni försöker jobba för att komma till den bättre långa och låga formen. Fortsätt arbeta på det och gör det tydligt för hästen vad du menar och gör det tydligt fö rhonom när han gör rätt! I början kanske han bara klarar 2 steg, men beröm det. Snart kan han 3 och snart 4.

Rafflan
0

#19 vad tänkter du ang det jag skrev i #14? :)

CelsiusT
0

#20 Jag tycker det kan vara en bra idé att tömköra honom, bla av anledningarna du skriver. Men om ni tömkör så behöver ni inte ha inspänning på honom.

CelsiusT
0

Hur går han när du leder honom? Har han även då högt huvud? Är han spänd när du leder? Det kan ju vara idé att börja redan där annars. Att han får lära sig att slappna av när du leder honom.

En spänd häst kan du inte få till att gå avslappnat, balanserat och bärande utan att först lära den att slappna av. Det kan då vara smart att börja från grunden helt och hållet och lära honom att vara avslappnad i den lättaste situationen - när du går brevid.

Rafflan
0

#22 han går med huvudet lågt när jag leder:)
När jag longerar brukar hon dock höja huvudet ;)

Man vart ifrån får du din säkerhet på att han är spänd hela tiden och därför går med huvudet som han gör? En annan orsak kan ju vara att man ibland inom travet spänner upp huvudet och på så viss kanske hästen lär sig att gå där?

Några jag sett som tömkör/longerar sina unghästar har ju lös inspänning för att lära hästen att söka sig neråt, så då kan ju travaren lika gärna lära sig hålla huvudet högt?

elli-kleo
0

skulle vilja se en film när du rider …

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

CelsiusT
0

#23 Jag är inne på spåret att han är spänd (=inte avslappnad) dels för att du själv beskriver hästen som spänd. Dels för att du beskriver att det är svårt att så honom att gå med huvudet sänkt. En häst som är avslappnad har i allmänhet inte huvudet högt.

Du kan alltid lära en häst att ha huvudet på ett visst sätt genom att visa den dit med tex inspäningstyglar, både uppåt så som inom travet och neråt så som inom dressyren. Men gör du detta med inspänningstyglar så går inte hästen där pga att den är så avslappnad, oavsett om det är uppe i luften eller nere vid marken eller något mitt imellan som hästen har sitt huvud.

Visst kan det mycket väl vara så att din häst har lärt sig att gå med huvudet högt då han gick på travet, din uppgift nu är att lära honom hur du vill att han ska göra istället.

Om han kan gå med huvudet sänkt och avslappnat när du går i grimma så kan det vara en riktigt god idé att börja där. Har han huvudet sänkt på ett avslappnat sätt även när du är ute och går och även om du håller längst ut i grimskaftet endast?

Helt enkelt - var ute och promenera med honom, det har ungefär samma effekt som idén du hade att tömköra honom för att få honom att lära sig att arbeta med sänkt huvud och höjd rygg först utan ryttare så att han får in rätt teknik i kroppen. Jag tror det handlar om att visa honom vad du vill.

Självklart gör du ju som du själv vill. Men formen kommer inte av att man hindrar hästen från att höja sitt huvud.

En bra form är när hästen på ett avslappnat sätt trampar under sig så att den kan bära upp sig (=höjer ryggen) och ryttare, när hästen bär sig på det här sättet så blir det naturligt för hästen att ha huvud i en låg position. När man spänner in hästens huvud så hindrar man hästen från att ta upp huvudet i luften, men man hjälper inte hästen att trampa under sig och höja ryggen. Hästen är ett flyktdjur  =vill kunna höja huvudet för att ha koll så den kan ta reda på om den behöver fly. Om man sätter inspäning på hästen så att den inte kan höja huvudet och ha koll så begränsar man hästens integretet vilket i sin tur innebär en viss form av stress för hästen.

Rafflan
0

#24 kan nog bli svårt då jag inte har någon som kan filma :(

men vad var det du hade vilja sett då?

#25 han är spänd när han går i form eller blir stressad, annars är han avslappnad och lugn ;)

håller alltid längst ut i grimskaftet då jag har tränat honom att följa mig löst, dock har jag alltid grimskaft utanför inhägnat område som en extra säkerhet ;)
Men kan likväl leda honom i träns när man håller under hakan typ, eller hålla honom i sidan på grimman osv, han går liksom bara på i sin lunkiga tempo :)

Nej för det är skillnade med mig bredvid, grimma+grimskaft, och mig på, med träns, bett, sadel. Jag kan leda honom, sen sadla och upp och då åker huvudet upp (även om jag inte tar i tyglarna), sen hoppa av och leda och då sjunker huvudet igen :P

Och det är inte formen jag är ute efter, den kan jag ändå inte få genom inspänning på honom :P

elli-kleo
0

#26 Okej, annars så kan du ju sätta upp en kamera på läktaren, det har jag gjort förut ;)

Jag hade velat sett hur du rider, hur hästen går osv osv

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

Rafflan
0

#27 vi har ingen ridbana där han står…

CelsiusT
0

#26 Hur är han när någon annan rider eller när någon annan går brevid? Du kan ju träna i små steg så du ger honom ett nytt sätt att tänka när han har ryttare på ryggen. Verkar ju efter vad du skriver vara där problemet ligger och inte i hur han går när du är på marken (alltså inte så stor idé att tömköra mer än att han kan få vänja sig vid tygeltag när du inte sitter på).

Rafflan
0

#29 han är snäll om dem inte ställer massa krav på honom. Dock krävs det kunnig ryttare. Vi har provat ha en gå bredvid(av annan orsak) och då gick han bara och ville ha godis…

Asså han kan massa, och vi jobbar i små steg på att förbättra och utveckla det han kan. Men huvudet är typ en förbannelse, visst den åker ner när han går i form, men då går han som sagt i sin dåliga form…

Ang det sista du skrev, tömkörning sägs ju vara ett bra sätt att lära in nya moment/övningar utan ryttare på ryggen, så med andra ord ska jag kunna lära honom det jag vill oavsett om jag tömkör eller rider :P

CelsiusT
0

#30 Det finns alltid massa sätt att lära in övningar på, aldrig bara ett sätt. Ta det lugnt och med små steg så går det nog snart. Tänk inte på att han måste ner med huvudet så fort som möjilgt, utan dela upp det i mindre steg och beröm när han börjar sänka huvudet, om än lite.

Rafflan
0

#31 du kan vara helt lugn, jag vet vad jag gör ;)

Det tog 2 år innan han slutade sticka med mig, så vi går väldigt långsamt framåt i vår träning. Men han har aldrig stuckigt med mig igen, så tydligen funkar denna långsamma träning, dock har vi fastnat när det gäller huvudet och formen, därför jag måste börjar tänka i nya banor ang dem ;)

Tregly
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Du säger att han blir spänd när du rider honom.. Du kanske kan prova stretching/enkla massageövningar? Jag stretchar min ridtravare efter varje ridpass och det har gett resultat. Innan gick han som en rostig stålfjäder med hela kroppennär jag red på honom. Men i hagen och när jag ledde honom så var han lite mera avslappnad men fortfarande inte helt. Så började jag då stretcha efter varje ridpass (fast bara eter dom ridpassen som han blivit varm i musklerna. Aldrig stretcha kalla muskler) och det har gett otroliga resultat. Han tuggade på bettet, vilket visar att han är avslappnad i ridningen och allt gick smidigare. Genom stretchingen så lärde han sej att slappna av.

Använde en lös snodd bara för att få honom att sänka huvudet och visade honom att det är mycket bekvämare att sänka ner huvudet än att gå med det högt och långt fram. Behövde bara använda den en gång. Efter det så började han sänka huvudet och tugga på bettet så fort jag tog i tyglarna. Nån vecka senare började han även skjuta upp ryggen och trampa under sej. Nu har han dock börjat böja halsen lite för mycket och gå bakom tygeln. Men det visar att det går för långsamt, då får jag driva på så att han tar fram huvudet lite.

Så även om det bara är i ridningen som han blir stel så prova att stretcha/massera efter ridpassen. För mej hjälpte det otroligt. Efter bara några veckor syntes resultat. :)

*ursäktar för väldigt långt inlägg, men hoppas du förstår vad det var jag ville säga*

Never judge someone. You don't know their history.

Seriously, you don't!

Rafflan
0

#33 min polle tuggar oftats på betten, dock gör han det även när han är missnöjd, tex när han är uttråkad, det går för långsamt eller han är busig = helt enkelt när han vill nåt annat än vad jag vill ;)

Jag har fått lära mig att det är farligt att stretcha om man verkligen inte vet exakt vad man gör. Men skulle kunna prova :)

Han bli oftats stel när han går i form, jag började fundera om det beror på att han inte är stark ännu, därför är nya planen annan foderstat och longera löst (4-kanrts spår) med inspänning så att han söker sig neråt och sen driva på så han får in baken och förhoppnignsvis går i form. För att senare orka bära sig med mig på ryggen i form, dock måste jag lösa ett sett att fixa foderstaten då han går på lösdrift…

CelsiusT
0

#33 Om du låter honom stretcha själv genom att du håller en morot som han får sträcka sig efter så är de tinte farligt. Därremot att ta tag i kroppen och med fysisk kraft tvinga hästen att stretcha kan vara farligt om man inte vet vad man gör.

Tregly
0

#35 jag låter honom strecha själv. Använder morot och då känner han hur långt han kan stretcha. ;) Sen så har en väldigt hästkunnig person visat mej några enkla övningar på min häst som jag kan använda. :) Tycker det känns lite brutalt att stå och dra i hästen. Försöker tänka själv hur det skulle vara om någon står och drar i mej och inte veta hur jag känner det. Så ni behöver inte va oroliga =)

#34 Okej. Min häst gör också det ibland när han blir taggad ute i skoken. Han har kommit på att om han böjer in huvudet så får han ju längre tyglar och då tror han att han kan springa fortare. Men när han sträcker fram huvudet blir ju tyglarna kortare igen x) lilla token <3 Men jag tycker det verkar som att du har hittat ett sätt som kan verka funka :) Det tar ju tid att bygga upp sånt så se bara till att ha tålamod och skynda långsamt ;) Hoppas att det löser sej för er! =)

Never judge someone. You don't know their history.

Seriously, you don't!

CelsiusT
0

#36 Skrev fel nummer. Det var riktat till #34 som påvisade oro inför att stretcha.