Framgång med lastning!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hero har ju varit svårlastad, vi har fasat över lastningen i snart 4 år. De tidigare ägarna bhar kämpat jättemycket med det men aldrig fått honom att bli lättlastad utan han har bara kastat sig ut. Jag har börjat jobba på en hästgård nu och fått hjälp utav hon som har anläggningen med lastningen. I tisdags lasttränade vi för första gången och vi lyckades efter lite om och men få in honom i transporten, men tyvärr stannade han inte kvar. Igår lasttränade vi igen och han gick bara raka vägen in i transporten och dessutom stod han kvar. När hon jag jobbar åt skulle lägga tillbaka mellanväggen så vart han rädd och backade 2 steg, men sen gick han in igen och hon lyckades stänga bakrebommen utan att han försökte kasta sig. Så vi stängde bakreluckan också och han brydde sig inte alls! Snacka om framgång och att det gick snabbt! Nu får vi hålla tummarna att det fortsätter att gå bra i fortsättningen.
Sthlmsjenna - Sajtvärd på ridtravare.ifokus.
Sveriges största ridtravarblogg - http://stockholmsjenna.se
Grattis! :) Det är ju skitkul! Min kompis häst var sjukt svår att lasta och man kan undra vad de gjort med honom innan, han var verkligen rädd när han såg en transport.
Hon tränade iaf intensivt i några veckor sen gick det superbra! Kom ihåg en gång då skulle vi hämta hästarna ur hagen och då stod transporten där med rampen nere och hon bara skulle testa spontant ifall han gick in. Han tog det som en självklarhet att gå på då han blev ganska överraskadd och trodde att han skulle in i stallet.
Det är kul när man lyckas 
Grattis. Det är altid jobbigt om man inte kan lasta sin häst, speciellt om man vill hålla på med tävling. Jag ser det även som en säkerhet att kunna lasta sin häst, helst även om man är ensam, så man kan åka till veterinär om det händer något.
Min unghäst hade inga större problem med lastningen tidigare. Ibland kunde hon trilskas lite, men det tog aldrig mer än en kvart att lasta. Så i september förra året åkte jag ensam med båda mina hästar från sommarbetet hem till stallet. Jag åkte ofta ensam med båda två och det var aldrig några problem. Så blev min unghäst halt så i november behövde vi åka till veterinären. Hon trilskades lite först, men sen gick det över i mer och mer panik. Det tog lite mer än en timme att lasta henne, som tur var vi ute i god tid. När vi skulle hem från veterinären höll vi på i lite mer än 2½ h innan hon gick på (fick backa upp mot stallgången och jaga på henne med en kvast).
I januari var vi återifrån tvugna att åka in till veterinären (hade då inte tränat lastningen då det varit snö, is och häst halt). Vi räknade med svårlastad häst och åkte därför kvällen innan, det tog lite mer än 3h att få på henne. På hemvägen var hon pleggad från undersökningen, vi backade up mot stallgången och det tog 15 min att lasta henne utan större tvång.
Efter detta har jag nu tränat en massa på detta. Nu kan jag få på henne inom rimlig tid, dock inte ensam än. Hon gillar det inte, men hon är inte rädd. Men det är så himla tråkigt när det har gått så otroligt bra och så plötsligt så rasar allt.
Min förra häst släppte man vid lemmen så traskade han på själv och ställde sig =) Aldrig att han krånglade. Himla praktiskt.
Ville bara dela med mig.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Grattis till framgångarna!
Vill bara tipsa dig och alla andra om att för att få en häst som alltid går in utan problem i transporten, behöver den lastas ofta. Lasta gärna ett par gånger i veckan och åk ett varv på stallbacken. Ta sedan ut hästen och ge den mycket beröm. När det sitter ordentligt kan man lasta mer sällan och kanske åka någonstans och göra något som hästen tycker är roligt. Hoppträna, rida i skogen, galoppera över en äng, tävla eller vad som helst. Då får man en häst som förknippar transporten med något positivt.
Våra älskar att tävla så efter vintervilan kan vi knappt hålla dem för de så gärna vill in i transporten då de gör sin första tävlingsstart för året. Gillas!