Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett: 01-allmänt-om-ridtravare
Läst 2141 ggr
Zabbio
0

Köpa ''äldre'' travare..hmmmmmm...

Nu bollar jag mest ideer..

Men hoppas ju på att få islänningen såld snart.

Och tankarna flyger till annan häst. Så klart en som är inriden, och helst inkörd, eftersom det är inridningen och ridutbildningen som jag vill slippa genom att sälja islänningen.

Så då, en lugn, stabil häst som alla kan rida, som kan grunderna (skritt, trav, galopp och lite smålir) och gärna snäll och stabil framför vagn. Trafiksäker.. sen är det ju det här med tiden.. jag har ju Crow och han kommer ta mycket av min tid framöver, så en häst som kräver att hållas igång varje dag är inte helt optimalt heller.

Vad börjar jag då klura på? Jo, en äldre travare kunde kanske passa? Någon som är runt 17-20 kanske men pigg och frisk, som ''been there, done that'' i typen. En som klarar sig fint med lite promenadridning men inte är för stel och skraltig för en galopp i skogen heller.

Finns det tro? Och hur länge kan de tänkas hålla sig friska och fräscha?

Hittade ju några annonser på hästnet som verkade passande, och det hade ju varit ett snällt val att ge en häst sina sista år lite lugnare utan att de blev helt sysslolösa, eller?

Som  sagt, mest bollande med ideer… först och  främst måste ju islänningen hutta ett nytt hem.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Rafflan
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Har en sån polle i stallet, den gick av travet som ung och blev ridhäst, är idag ca 14 år om jag minns rätt, den kanske rids 1-2 gånger/vecka normalt, ibland blir det 5 gånger, men den kan även stå i 2 veckor, den är alltid lika snäll när du hoppar upp i sadel och riktigt trevlig i munen = väldigt lydig. Så en sån skulle nog passa dig, denna hästen behöver mer miljö träning om en mindre erfarnen ska rida ut ensam. Men rider man i grupp är hen helt problem fri :)
Kan dock om man bus rider och har lite fart bli lite busig. Så den biten kanske du inte vill ha.

Men jo dem finns ;)

Jag tror att det är få hästar som mår bra av att vara sysslolösa…

Zabbio
0

14 är ju ingen ålder :P

Släpper sällan iväg kompisar ensamma, men det är ju svårt att rida ut ihop om det fattas häst till en :P

Rafflan
0

Nej, men det jag ville få fram var att han vore nog nästan rätt typ av häst som du letade efter. Lugn, stabil, lätt att rida, inga problem att stå när man har tidbrist, han är ändå lika super snäll när det är dags för honom att gå :)

Så dem finns, men dem behöver inte vara gamla ;)

Mitt tips är att ta en titt oå dem som gick av banan tidigt i ung ålder också, för dem som slutar gå på travet tidigare verkar ha ett mer lätt format psyke, då dem inte är så "in-travade" menalt som dem där som gått på travet hela sitt liv :P

CelsiusT
0

Det är ju lättare med en som gick av banan tidigt av anledningen att den helt enkelt varit ridhäst längre än den varit travhäst också. Jag hade en sådan häst. Han var 15 när jag fick honom, men han blev ju tyvärr bara 16 pga hälta. Han var ju travhäst i ca 2-3 år och ridhäst hade han varit i 10 år (dressyr/fälthoppning i 5 år, western i 5 år). Han var hur snäll som helst och jag satte vem som helst på honom. Han kunde det mesta inom dressyren (skolor, förflyttningar, övergångar, alla gångarterna fungerade fint osv), så han var lätt att rida och en suverän läromästare. Hade en kompis som aldrig suttit på en häst innan, vi galopperade inte för det vågade hon inte, men trav och skritt klarade hon av på egen hand med honom och han gjorde allt hon bad om. När man lärde känna honom kunde han ge lite mer, men han var alltid snäll och nybörjare kunde hantera honom hur lätt som helst utan bekymmer.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Kitten86
0

* Har inte läst allas inlägg i tråden*

Precis som du, zabbios, så hade jag islänning innan. Men jag sålde min pga att jag ville upp lite i storlek på häst. Min islänning var 28 när jag placerade henne i ett foderhem och hon var lika pigg och fräsch som en unghäst med enda skillnaden att hon anpassade sig efter ryttarens kapacitet och kunskap.

Varmblodet jag skaffade hade stått i samma stall som min islänning och jag hade ridit henne lite sporadiskt som medryttare. Hon var 19 när jag skaffade henne och hon är idag 26 år gammal. Hon precis som min islänning är pigg och fräsh och ingen som ser henne tror mig när jag berättar hennes ålder. Jobbar gärna ofta och hårt, ca 4-5 dagar i veckan helst och gärna 1 1/2- 2 timmar per ridpass. Jag kör henne även ofta. Tar man inte ut henne för träning blir hon riktigt sur och grinig och jävlas gäna med en för att poängtera!

Med detta vill jag bara påpeka att hästens faktiska ålder inte alltid överrenstämmer med hästens mentala/fysiska ålder, om du förstår vad jag menar. Jag har träffat hästar som är ca 13-15 som varit gamla i sitt sätt att vara, medans det finns individer som min som trots att papperen säger, som i mitt fall, 26 år så beteer sig hästen som om den vore mycket yngre!

Visst kan en äldre individ passa, men detta märker man inte förrens man träffar den tilltänkta hästen.

Alecsandrala
0

"Min" häst fyller 20år i maj och han har aldrig visat tecken på att inte hålla. Han rids regelbundet, dvs 3-6ggr i veckan och har gjort det dom senaste två åren.

Det enda problemet vi stött på var en hälta när hovslagaren hade satt en av sömmarna snett, den avtog efter drygt fyra dagar. Men utöver det så har han aldrig varit halt eller liknande.

Vårat mål är att debutera hoppning till våren, vilket inte många gör på en 20åring ;)
Men så länge hästen visar tillståndet till att hålla tycker jag inte att det är något fel på att hålla igång dom. Dock måste man ju tänka på riskerna, att de inte är lika hållbara som en unghäst, men det vet du nog redan ;)

Sedan är det även inviduellt hur länge hästen håller sig, men vad jag har hört så är den äldsta ridtravaren i min trakt blivit 24 år fyllda nu och är fortfarande fräch!

Zabbio
0

Tack för att ni berättar om era gamlingar, det  var precis det jg ville :)

Ävn de som kanske inte höll så länge..

När/om jag nu köper en häst så är det främst uteritter den behöver hålla för, men det kan ju vara nog så krävande! Och svårt om hästen blir halt ett par mil hemifrån..

Zabbio
0

Tack för att ni berättar om era gamlingar, det  var precis det jg ville :)

Ävn de som kanske inte höll så länge..

När/om jag nu köper en häst så är det främst uteritter den behöver hålla för, men det kan ju vara nog så krävande! Och svårt om hästen blir halt ett par mil hemifrån..

Rafflan
0

Det man ska tänka på när man jämför gamla travare är även hur länge dom gått på trav=hur slitna dem är.

En häst som aldrig startat håller troligen längre än en som gått på travet tills den blev 12 år…

Zabbio
0

En som har gått på travet tills den är 12 är troligen inte riden så pass länge att den funkar så som jag behöver det nu :)