Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett: 03-bilder-filmer
Läst 2829 ggr
Zabbio
0

trav och tölt film

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hade ett par kompisar här idag och bad dem filma :)

Crow var på riktigt dåligt humör, skulle steppa, gå i sidled, backa, kasta med huvudet m.m. direkt när jag kom upp.. inte alls likt honom.. Han blev bättre men var inte riktigt avspänd ändå. Så det kändes inte som läge att be honom sänka huvudet, jag lät honom hålla det hur han ville så länge han lyssnade. Sen tappar jag fortfarande balansen så fort han travar, inte särskilt uppmuntrande menmen.. bara att lära sig. :)

Trots det är jag ganska nöjd. Ser en del brister och mycket i framförallt min sits som vi behöver jobba med, men hur kul vore det om det var perfekt? :P

Nåväl, här är filmen.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Ellajz
0

hur fick du han att tölta för han e ju ingen islandshäst??

har en travare som kom i tölt för ett tag sen men jag vet ej fan hur hon gjorde .. bestämde mej för att hänka på o sitta o låta henne fortsätta XD

hur gör du?

Denna kommentar har tagits bort.
Zabbio
0

I många länder utanför sverige har de pass-löp, och i USA är passlöpen vanligare än travlöpen. Därför har många travhästar pass-anlag. Crow är 100% amerikansk travare och har troligtvis passlöpare i släkten. Han valde själv en passig tölt när han blev inriden så den har alltid funnits där. I hagen travar han :) Finns många raser som töltar mer än islandshästar, förr i tiden töltade alla hästar men det har avlats bort. Amerikansk travare (standardbred) har hjälpt till i aveln på många andra töltraser i USA och har samma förfäder som ex. tennessee walking horse och foxtrotter.

Tölt kommer ju av pass.

Man kan träna fram tölten på många vis. En del drar upp huvudet och skänklar på, det är inte en metod jag rekommenderar eftersom tölten då kommer av spänningar och i mycket dålig form. Vanligast på de forum jag fått hjälp från har varit att skritta hästen aktivt och försöka öka skritten, hålla in om hästen börjar trava och fortsätta så rtills hästen töltar. Sedan arbeta med tölten för att de ska lära sig hålla den och orka, och för att undvbika att den blir för pass-taktig. När den är helt mjuk med lite swing i/bakom rumpan (utan att dina ben swingar) och takten är jämnt 4-taktig (1-2-3-4 istället för 1-2 - - - 3-4) så är det bra.

Vill du jobba fram tölten på din häst så se till att skilja på tölt och trav, och att vara noga med att du får tölt när du vill ha det och trav när du vill  ha det. När jag vill trava skänklar jag til med ena hälen lite och sitter annorlunda, när jag vill tölta trycker jag mer med vaderna. Det funkar för oss men det beror ju helt på hur man rider för övrigt :)

Zabbio
0

var tog #2, 3 och 4vvägen?

Lady-lisa
0

Fin han är :) häftigt att han töltar!

Ellajz
0

ok tack ska testa det där ^^