sliter brodd
Har upptäckt ett fenomen på min senaste häst, på mindre än 6 veckot sliter hon ner sina broddar så att det inte ens går att se att det är vinterskor hon har. Fram ser broddarna lika ny ut som dom gjorde när jag satte dit dom medans bak är helt borta (ner sliten). Det är ju helt sanslöst då hon gått på snö hela tiden, fick snö dagen efter skoningen. Hon har inte heller blivit riden mer än kanske 3 ggr under tiden pga vädret
vad är det för broddar du har?
min häst gör samma sak (han vrider på bakhovarna så dom slits)
Så jag använder mig utav ELIT broddarna. Visst dom slits men inte alls lika fort som dom andra :)
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !
vad är det för broddar du har?
min häst gör samma sak (han vrider på bakhovarna så dom slits)
Så jag använder mig utav ELIT broddarna. Visst dom slits men inte alls lika fort som dom andra :)
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !
Ingen aning vad det är för märke, men det är vanliga 11mm till remontskor.
Har skott om till travskor o travbrodd i dag, får se om det håller.
Tycker det känns rätt knepigt, måste ju gå och hasa sig fram för att slita broddarna så snabbt om det nu inte är kassa broddar.
Känns det som att hovarna är bra verkade? Hur rör sig hästen egentligen?
Kan tipsa om guldskor, inte haft såna själv på hästen, men andra säger att de är riktigt hållbara.
Guldskor är kanon, lite väl dyra att ha att rida i bara tycker jag. Men vi kör ofta med guldskor till våra starthästar.
Ja, jag vet inte hur hon går egentligen, men nu j*vlar är det koll varje kväll för att se hur det går nu när det är tjockt med snö.
jag köpte 16 broddar och skulle då 8 vara dåliga o jag lyckats sätta dom bak är ju inte troligt heller tycker jag.
Hon rör sig lätt o ledigt o vad jag kan se så är det inge släp med fötterna, däremot gör hon precis som min valack med bakhovarna, hon liksom vrider dom i en utåt rörelse när hon satt ner hoven i backen, men fast han gör lika så sliter inte han sina broddar speciellt.
#4 Crow gör likadant, han har ett lite längre glidmoment i steget bak men rör sig fint och så annars.
Ska prova att sätta små brodd, för att stoppa lite av glidmomentet men inte hela. Tror inte att det är bra för leder m.m. när det blir för stort.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Tips! Byt brodd ofta så spara du dessutom in kostnaden för nya skor. Skorna kan användas till många omskoningar under vintern om det endast är brodden som slits ut.
Tror att vi till stor del kommit till rätta med problemet med broddarna nu, hon har ju fått jobba på i djup snö i vinter o lärt sig att lyfta sina bakhovar istället för att stöt/släpa dom i backen. Hon har en helt annan rörelse på bakbenen nu mot för 4 månader sen.