Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett01-allmänt-om-ridtravare
Läst 1767 ggr
[Zkold]
0

Avkliad man

Min pålle har grymt mycket man å svans och skulle garanterat se ut som en tunn nordsvensk om han hade haft lång man igen.

Nu är det så att jag upptäckte i år igen att han kliat av sig manen på ett ställe av mankammen, precis samma sak hände förra året då han hade på sig ett täcke med en fast hals.

Detta hade ju jag dumt nog glömt bort till detta året å nu så blir det aldrig mer ett sånt täcke!

Min fråga är då, växer manen ut igen? asså det ser lite konstigt ut när den är så tunn på ett ställe av mankammen.

Jag ger honom b-vitamin och sprayar det området som blivit avkliat med ett aloe vera lugnande medel som också är bra för huden. Har ni några tips om mer saker man kan göra åt detta?
Jag har hört att linfrö är bra?

Em--ma
0

min häst fick skav förut av min halvhals täcke som skavde bort 10 cm av manen. Märkte för någon vecka sedan att han fått tillbaka allt, men inte lika tjock. Så det tar ett tag innan det kommer tillbaka och det finns inga medel som får manen växa fortare ;)
Samma sak med ditt egna hår, man kan inte använda något för att få det växa fortare.
Däremot kan man hjälpa manen bli starkare, vet inte riktigt vad man ska använda då dock, jag har bara gett b-vitamin och e-vitamin samt mineraler så växte det tillbaka på ca 10 månader :P

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

[Zkold]
0

#1 Oj, 10 månader Förvånad jisses! Men jag har klippt hans man varannan månad för den växer väldigt fort, men det kanske är annorlunda när den är avkliad, jag ska nog testa å ge b-vitamin å linfrö till honom :P få se om de blir bättre.

Denna kommentar har tagits bort.
Em--ma
0

Det är ju såklart från häst till häst. vissa växer ju fortare än andra. Min hästs man växer knappt alls där jag vill den ska växa.. hehe :P

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

[Zkold]
0

Haha ja dom är himla olika :P beror väl på vad dom har för anlag å så kan jag tänka mig :)

Kitten86
0

På längden växer manen ut ganska fort medans det brukar ta lite längre tid innan tjockheten kommer, varierar ju dock från individ till individ som nämts ovan…

Har en shettis med lindrig eksem längst mankammen och i svansfästet: Till och från skaver han av en del man/svans men den växer alltid ut till sin fulla "fyllighet" ganska snart igen även om längden kommer först (som jag skrev ovan)

Zkold:

Skulle också vilja ha ett vbl m mycket man och svans!! Lyckost! Hoppas det växer ut snabbt igen… Det enda jag vet som e bra mot pälsen är b- vitamin som jag själv använder vid sättning/fällning etc.

yadhayezibas
0

Vår travare har oxå kliat lite man nu i vinter. Han har iofs hur mkt man som helst så det gör inte så mkt men jag har funderat på varför han gör det. Obestämd

Zabbio
0

Mibn travare har tack och lov fin svans, men manen blir det aldrig något med. Halvlång, sen blir den bara tunn och sliten oavsett hur jag försöker (inkl. flätning och metoder/kurer för att hålla den skyddad .. :P )så numera är han snaggad hela vägen. Tycker det är snygare än ''dressyrman''. Har försökt växa ut manen igen, men den blir fortfarande samma tunna spretiga sak halvvägs nerför  halsen.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.