Tölt
Är det någon mer som har samma problem som jag?
Jag har en travare som så fort han blir något stressad börjar tölta istället för att trava.
Han börjar inte trava och det kan vara lite jobbigt ibland..
Ja men tölt är väl en rätt så skön gångart 
Jag har haft en travare som töltade, men det är inget jag ser som problem. Lika väl som jag vill att min häst ska skilja på skritt, trav och galopp och ta rätt vid respektive hjälp så vill jag även att hästen ska kunna tölta när jag ber om det. Lika väl som jag får lära hästen när jag ber om skritt eller trav så får jag lära hästen när jag ber om tölt. Min häst förstod inte någn signal för olika gångarter när han kom så jag hade lika mkt "problem" och få lägga lika mkt tid på att lära in när han skulle trava och inte som jag fick lägga tid på att lära in när han skulle tölta och inte.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Det är ett ganska stort problem för mig då han töltar när han inte orkar bära sig i traven eller när man är på tävlingar och ofta när man ska sakta av från galopp.
Jag har försökt få bort det och det går vissa perioder men ibland är han inte alls rolig och rida när han håller på att tölta! 
Men när han inte håller på är han världens bästa och roligaste häst! 
#3 Min töltade också när han inte orkade bära sig, när han blev stressad, eller när han inte förstod. Mitt bästa tips är att lära honom skillnad på olika gångarter. Inte fokusera på att få bort tölten, det är en naturlig gångart och den finns där, acceptera det och se det för vad det är. När han blir starkare och orkar bära sig så kommer han att ha mer möjlighet att välja den gångart du ber honom om.
Träna både dig själv och honom på takt och taktkänsla. Det är viktigt att ha bra taktkänsla själv för att kunna hjälpa hästen hitta rätt takt, flergångare brukar ofta ha svårt att hitta rätt takt till rätt gångart i början.
Min häst gör precis likadant när han blir pigg och laddad eller stressad. Han blir kort och spänd och börjar passa eller tölta (beror lite på vart vi är och om det är andra hästar med). Det brukar vara väldigt svårt att få honom att börja trava igen. Det som har fungerat bäst för mig är att rida honom mer framåt, försöka länga steg och tygel utan att för den skull öka tempot så att han blir mer avslappnad.
Som #4 säger; använd tölten men skilj på trav kommandon och töltkommandon och var konsekvent med det.
Min häst både travar och töltar (ett par olika ''sorters'' tölt, tränad efter råd och hjälp från usa, där de har fler töltraser) och skiljer bra på det nu. Tölten har stärkt honom och han travar på bra nu, utan att vilja bryta av :)
Mitt förslag är som sagt att rida tölten som det är, gärna skola den så att den blir rent fyrtaktig och avspänd, men be om trav med ett speciellt kommando/hjälp. Trava så länge som du vet att han orkar det, och bryt av innan det blir för jobbigt. Starta trav från skritt och bryt av till skritt, skifta inte mellan trav och tölt eftersom det lätt blir lite förvirrande.
Du kan förståss välja att helt undvika tölten, men då kommer du få skritta mycket och länge för att få honom stark nog, jämfört med om du töltar och skolar tölten också, jämsmed traven. Tillåt bara inte pass, det sliter onödigt på hästen.
Ett sätt att få trav är att rida på böjda spår, göra skänkelvikning i fattningen eller på anat sätt flytta och böja i sidled. Tills han lärt sig skilja på trav komando och tölt.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
För att hindra tölt från galopp avbryt är en sak du kan prova att samla ner hästen från galoppen. Dvs sitt till och stanna med sitsen hellre än tyglarna, låt inte hästen bara falla ur gallopen utan den ska bryta av på riktigt.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
#6 bra tips! Så jobbade jag också.
#7 Ja precis, eller så kan man bryta av på böjt spår, då blir det lättare trav.
Tack alla!