Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett02-godmorgon-godkväll-godnatt
Läst 3124 ggr
fridak
0

vad händer?

Jag tycker det känns som att den här sidan börjar komma igång igen efter lite vintervila?

Det kan ju bero på att vintern precis som förra året har varit rätt sträng, fast denna vintern kom t.o.m. tidigare än sist och vi kan ju hoppas på att den ger sig lite tidigare också, tycker jag iaf;)

Vi går ju mot ljusare tider och jag antar att alla börja komma igång igen eller har varit igång hela vintern. Vad händer hos er? Hur ser planerna ut för året? Eller gör ni som jag och Roger och glider mest bara runt utan några direkta mål?

Trots att vi, roge roch jag alltså, inte har några mål så händer det litelitegranna här i alla fall. Efter flytten för ett drygt halvår sedan så har roger ridits sporadiskt, vi har inte hunnit att träna för tränare mer än 3 ggr och vi har hoppat 1 gång under den tiden. Det tillsammans med fri tillgång på hö i hagen har lätt till en dräktig valack, eller inte ens det, han ser nog mer ut som en dräktig flodhäst.

Höet har rätt kassa proteinvärden och trots lusern så känns det som han fallit ur en del. Så just nu ser det ut som att det som tdigiare fanns över ryggen har ramlat ner och lagt sig på magen. Men vi som inte har planer och mål har planerat att det ska försvinna i alla fall.

Första steget blir att byta stall, till ett med begränsad tillgång på hö, med halm som strö och med ett finfint ridhus på gården. Stallet ska ha öppet till 22.00 om jag förstått rätt, till skillnad från nuvarande som har öppet till 21.00 och det känns lite pressat när man som jag inte är på plats före 19.00. Så jag hoppas och tror att detta gör att vi kommer igång igen.

sthlmsjenna
0

Vi bytte Sajtvärd nu för någon månad sedan då Eve valt att inte vara Sajtvärd längre. Så då tog jag över som Sajtvärd och Zkold är fortfarande kvar som Medarbetare. Vi jobbar hårt för att få sidan aktiv igen, och kul att du tycker att det märks!

Jag önskar dig och Roge all lycka till i det nya stallet och med träningarna i framtiden! Jag hoppas ni kommer att trivas!

Själv flyttar jag och Hero också från vårt älskade Ekeby. Jag har fått jobb som stall- och hästskötare på en hästgård med inrikning hoppning. Tränare så som Ann-sofie oscarsson, Lotta Björe mm. kommer dit och håller träningar och kurser. Tror både jag och Hero kommer lära oss en massa!

Sthlmsjenna - Sajtvärd på ridtravare.ifokus. 

Sveriges största ridtravarblogg - http://stockholmsjenna.se

Kitten86
0

Vintern har varit hård! Och då jag inte har ridhus, eller paddock (inte för att den spelar någon roll i snön) så har ridningen blivit lite lidande. Det blir mest mys och hantering, samt lättare turer då inspirationen inte ligger på topp då jag inte kan variera ridningen/ träningen och göra den kul eller givande för någon av oss i all kyla och snö!!

Har lyckan att ha mina hästar i eget stall hemma, bor på landet, men så här under vintern önskade jag att jag hade ett ridhus! Eller tillgång till ett iaf! Så mycket snö att man gott får hålla sig till de plogade vägarna, som e väldigt isiga! Pga detta går det inte att köra så bra, har ingenstans att longera (fälten e täckta med MASSOR med snö) så inspirationen ligger inte på topp direkt, särskilt inte när man kliver upp för utsläpp och mätaren säger -25!

Men men, snart kommer våren och med det BARMARK!! Och då är planen att komma igång för fullt igen. Fick westernutrustning i julklapp och den ska komma mer till användning, än den gjort hittills… Mer körning och allmänn finträning. Sen får man se vad framtiden har att bjuda på, vi har ju inte kommit dit än!

Zabbio
0

Varit lite inaktiv i vinter med mörker och kyla. Red väl ibland iaf tills snön försvann, då försvann ju ljuset också.. men nu är vi lite igång igen.

Jag har massor av planer, vet bara inte vad jag ska jobba med :p

Rider lite western och har fått DVD från ''gaited'' tränare i USA. Bra upplägg och övningar även för icke-töltare. Tänkte gå igenom dem barbacka och se om det kan stärka min och Crows balans. Får se hur länge jag kan rida på fältet, när marken inte är frusen längre blir et för blött och jag är förvisad till skogsvägarna.. lite svårt att riktigt öva där eftersom man inte kan ''insistera'' tills det blir rätt på alla övningar när det ite går att lägga en volt utan man kommer till vägkanten på ett part tre steg.. menmen. Väldigt trist att grannen inte hyr ut sin ridbana (eller mest trist att hon inte kan säga nej rakt upp och ner utan kommer med en massa 'ska fråga den och den och kolla det'' etc har gått ett halvår nu om inte mer..) men det löser sig nog.

Rider ju lektion varannan vecka också.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Zaphix
0

Min plan är att komma ut på nån tävling i dressyr- och precisionskörning i sommar/höst.

Men lite vila med körningen nu i och med att det är så kallt och att man måste över en rätt trafikerad väg för att komma till körvägar. Inga problem i vanliga fall, men nu är snödrivorna så höga att man måste köra ut hästen i vägen för att se om det kommer bilar innan man ska över..

Har inga plander annars, tänkte väl komma längre i herrns utbildning. Har smått börjat med galoppen nu ifrån marken, framför vagnen kan han det redan, och har väl som mål att han ska kunna galoppfattningar bra från ryggen innan sommaren.
Jobbar nu mest med lösgörande, öppnor, sidvärts, bak och framdelsflyttningar, ryggande, övergångar och sånt.. Håller på att befästa öppna och sidvärts i trav, går framåt iaf. :)

Närmaste målet är att få herrn bli helt bekväm i transporten, kan skicka in honom utan problem, men han är inte helt avslappnad där inne. Så vill få honom trygg där nu, och sedan ska vi iväg och kolla hans tänder då nåt inte står rätt till.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg