Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett06-dressyr
Läst 2570 ggr
[Lina89]
0

Muskler?

Hitta ingen vätig sida om detta. Villka muskler man som behöver byggas upp på travren för att funka som ridhäst. Baken och ryggen är väll 2 men finns de mer? Och vet ni någon sida man kan läsa mer om de?

lifeofstardom
0

Jag skulle säga alla muskler :P Vet ingen sida…! Tror att allsidig  och varierad träning är bäst =)

MVH Felicia och Ridtravaren Stardom

Lifeofstardom.blogg.se - kärleken mellan häst och ryttare

[Lina89]
0

måste nämligen nämna något om musklerna i mitt examensarbete.. Har hur man skolar om en travare, och då sa min lärare de att jag måste skriva något om muskler.. Men vet inte vad redigt :S

Zabbio
0

Alla muskler som används vid ridning.

Förutom muskler behöver mjukhet verkligen byggas upp, gäller iofs alla hästar men nte minst travare. Hästen måste först och främst  vara mjuk och smidig i kroppen för att kunna böja sig och använda sina muskler korrekt, och först när musklerna kan jobba korrekt kan de styrkas korrekt.

Vi pratar så ofta om att bygga styrka i musklerna men verkar glömma att de behöver smidighet  först.

Börja med att böja igenom hästen från marken med tygel/grimskaft åt sidorna. Du ska inte dra den runt utan den ska själv ge efter och böja halsen (förbi en viss punkt kommer även ryggen och rumpan att böjas på en frisk häst), det ska vara lätt och den ska få eftergift omedelbart så att den vet att den gjort rätt. Sen ska mannär man rider kunna flytta och vända hästen utan att dra runt den med tygeln,m utan dina ben ska putta runt den lätt. Då börjar vi närma oss smidighet och eftergift i hästen, ch då kan musklerna börja jobba utan spänningar.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

lifeofstardom
0

Hmm, de finns en bok om omskolning av travare, "från tävlingstravare till ridhäst". Kanske står nåt där =)

[Lina89]
0

#4 Har köp den, står inget deräkt om sånt i den

lifeofstardom
0

Då tycker jag du ska kolla rent allmänt om hästens muskler =) För något speciellt om travare har inte jag sett iaf!