Halsförlängare
Har sett många inlägg här om halsförlängare. Verkar som det är vanligt att man sätter på de på sina ridtravare.
Använder ni halsförlängare? I så fall, varför?
Tänk på att travhästar får lära sig att hålla huvudet högt, då är det inte snällt att tvinga ner de med en gång.
Skrev ett inlägg om detta i min blogg förut, lifeofstardom.blogg.se

jag har haft halsförlängare på roger två ggr. första gången så krökte han bara in huvudet och ville knappt gå. den var itne ett dugg spänd och han hade kunnat lägga huvudet i vädret just eftersom den iten var spänd alls.
2a gången var ett par år senare och jag ville se om han reagerade likadant, men då gick han bara som vanligt med den.
jag äger inga hjälptyglar och halsförlängarna har jag lånat för att testa enbart. tränarne tyckte vi skulle sätta gramantygel på honom en gång men jag vet inte om jag klarar det.

Jag tycker det är bättre utan hjälptyglar, men om man verkligen måste använda de så får man tänka på att det bara är ett tillfälligt hjälpmedel. De funkar inte i längden! =)
Jag använder aldrig hjälptyglar (förutom förbygel vid hoppning för att sadeln inte ska glida bakåt) vid ridning. Gillar det inte alls och tycker alla ska sträva efter att rida sin häst utan hjälptyglar (martingal ok vid hoppning OM hästen slår upp huvudet).
Däremot använder jag ibland inspänningstyglar eller halsförlängare vid longering. Men då i väldigt korta stunder. Nu är det dock ca. 1 år sedan jag använde någon inspänning på honom vid longering.
Sthlmsjenna - Sajtvärd på ridtravare.ifokus.
Sveriges största ridtravarblogg - http://stockholmsjenna.se

Håller med =) Martingal tycker jag också är ok. Använder också vid longering, dock ytterst sällan.
Jag använder inte hjälptyglar, men sen tycker jag stödtyglar är bra som vid longering ( nytt ord, haha hittade på det själv) för att vid longering så är det mer elakt enligt mig att dom inte får chansen att få hjälp att söka sig neråt, än om dom har hjälptyglar som dom kan ta stödet ifrån.
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

Stödtyglar tyckte jag va ett bra ord! =)