Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett19-galoppera-på-ridtravare
Läst 2768 ggr
carolinevakander
0

Galopp

Jag har ett 11:årigt sto som inte vill fatta vänster galopp, det går ibland med oftast inte.

Någon som vet hur jag ska göra eller som har någon bra övning? :)

Tacksam för svar! :D

Caroline Wakander - http://yomacaflobow.blogg.se

elli-kleo
0

Ställ hästen till höger, vid en hörna. Ha en frisk trav (ej kort och samlad), utan att hästen "springer". Gör en tydlig fattning :)

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

carolinevakander
0

Okej ska testa det :))

Birke
0

#1 Är det så bra att låta hästen rusa/springa in i galoppen? Inte enligt min mening.

Jobba på att bygga musklerna för galoppen, ta några språng i taget och vänta tills hästen har styrkan att bära sig innan du börja galoppera mycket, istället för att rusa med bara påskjut.

carolinevakander
0

okej, kan ju testa mig fram vilket som funkar bäst :)

elli-kleo
0

#3 Jag skrev "utan att hästen springer"

Det handlade om att fatta galopp, har inte påstott att hon ska "rusa runt"

Tycker att du ska läsa vad folk skriver innan du går på.

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

Birke
0

*dubbelt*

Birke
0

#5 Oj oj, har man gått på? Alla människor gör misstag, no offence ;)

Em--ma
0

Jag tycker inte det gör nått om man slängtravar in i galoppen.
Läste någonstans att det absolut inte har någon betydelse om man slängtravar in i galoppen. det går att träna bort hur lätt som helst sen när hästen har muskler för det!
Mitt tips är att lägga en bom i hörnet i vänster varv då brukar dom oftast fatta rätt galopp. Men med inga muskler så orkar nog inte hästen mer än något steg :)

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

anyberg
0
Birke
0

#9 Måste lägga till att det inte är alla travare som svänger på höfterna. Rätta mig om jag har fel, men det är ett ilärt beteende, inte medfött.

anyberg
0

#10 Det låter logiskt, helt klart.

yadhayezibas
0

#9 det var MKT intressant!

Swars
0

Jag lärde min att galoppera genom att börja trava i början på en kortsida. La skänklarna som de ska vara och lutade mig framåt (för att ge som en extra 'push'). Hade även lösa tyglar så att han kände att han kunde springa i en snabbare gångart. :) Men man får ge det tid, alla hästar förstår inte på en gång.

mirretjejen
0

Det med att fatta galopp över en bom använde ja mig av i början vilket funkade bra:)

Tregly
0

Jag har en travarkille på 8 år snart ^^ Nu i vinter i snön så har jag mer fokuserat på konditionen och muskelmassan genom att skritta i snön. Gissa om jag fick en chock när jag skulle jobba från marken och ha honom i repgrimma. Helt plötsligt när han stod där lös så vände han helt om och galopperade iväg i en halv meter hög snö. "Men du kan ju galoppera!" :O Utropade jag. Förvånade mej att han inte travade iväg i "travartrav" som han brukar utan faktiskt fattade galopp. Vi som inte galopperat på hela hösten/vintern. xD 

Har faktiskt inte tränat galopp eftersom vi fortfarande har problem i traven. Ska träna mycket övergångar från skritt till trav. Det kommer nog hjälpa eftersoom han aldrig hinner komma igång i slängtraven innan jag saktar av igen. Och ju kortare steg han tar, desto längre sträcka får han trava innan vi saktar av. 

Men jag har märkt att han kan fatta galopp självmant om man hoppar mellan två hinder. efter det första kan han ibland galoppera och hoppa det andra i galopp. Även på ett enstaka hinder så kan han fatta galopp efter. I somras så kunde han till och med galoppera nästan ett helt varv efter att han hoppat ett hinder.

Så det är nog så jag ska träna galopp :) Genom att hoppa en del ^^ Jag tror att man får prova och se vad som funkar bäst för ens egen häst. Alla är ju olika som sagt ;)

Never judge someone. You don't know their history.

Seriously, you don't!

lifeofstardom
0

Jag skulle se till så hästen först och främst går i form i trav och har bra muskulatur för att bära sig i galoppen.

Sen skulle jag träna de båda galopperna över ett litet hinder. Hoppa i trav, landa i galopp. Då kan du göra fattningen och luta dig lite åt de hållet ni ska, alltså "måste" hästen landa i rätt galopp =) Driv på ordentligt och va försiktig med handbromsen ^^

MVH Felicia och Ridtravaren Stardom

Lifeofstardom.blogg.se - kärleken mellan häst och ryttare