Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett09-hantering
Läst 4897 ggr
Laday
0

Sitta upp

Tänkte höra om någon har tips på hur man kan lära hästen att inte gå iväg innan man kommit upp helt i sadeln?

Laday
0

Eller rättare sagt gå/springa iväg….

Zaphix
0

Vara konsekvent med att hästen aldrig får gå iväg.

Min häst var sån förut, men jag lät honom göra det eftersom jag inte orkade ta tag i det då.

Men nu gör han inte det längre, kan försöka ibland, men står still igen när man ber om det.

För mig var problemet att kliva upp från staket, kliver aldrig upp från marken. Märkte att han spände sig när jag stod i sadelläget, så jag började med att han skulle acceptera att jag bara fanns där.

Satt på staketet, kliade hans huvud och sånt för att göra det trevligt att vara vid mig. Lät honom sedan gå stegvis längre fram så jag satt i sadelläget. Vilade länge för varje gång han ställde sig med mig närmare sadellläget.

Kliade på honom och bara fanns till, enda kravet jag hade var att han inte skulle gå iväg eller backa. Gjorde han det så bad jag honom gå tillbaka och ställa sig vid mig igen. När han tillslut var avslappnad när jag satt i sadelläget så var nästa steg att han skulle bli bekväm med att ha mig stående där och sedan stående på staketet.

Det viktiga vara tt han skulle vara bekväm och avslappnad med att jag klev upp på honom. Så gjorde så att det var lättast att vara vid mig genom att be honom flytta tillbaka sig så fort han gick iväg.

Tog 45 minuter att ta mig upp, han var helt avslappnad och hade ingen stress att gå framåt så fort jag skulle upp. När jag väl var uppe på hans rygg kliade jag honom och bara satt där ett tag och hoppade av sedan och avslutade träningen.

Efter detta har jag inga problem längre, är han stressad redan innan så kliver jag helt enkelt inte upp på honom förrän han är avslappnad och lugn igen. Försöker han gå framåt så backar jag tillbaka honom, vilar en stund och hoppar sedan av och hoppar sedan upp igen och då står han alltid stilla.
Är konsekvent med detta nu, och det fungerar bra. Tar man tid på sig i böärjan går allt så mycket snabbare sedan.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Em--ma
0

Har också samma problem med min pålle. hittade en artikel i hästfokus om 10 steg för en säker uppsittning som ungefär var som  #2 beskrev det. Det funkade jätte bra från början men idag / senare tid kraschade allt, han hög efter mig som en jvla huggorm, och om jjag gick bort huvudet slingrade han sig tillbaka och forsätte hugga efter mig. Så nu vet inte jag vad jag ska göra längre. direkt när jag rörde på mig/honom så högg han efter mig.. ''/

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

Rafflan
0

Ställa den emot något så den inte kan gå framåt? tex en vägg, risken är dock att hästen vänder istället, men man kan ju prova :)
Och om hästen vänder är det bra om man ställer hästen i ett hörn så den bara kan vända åt ett håll, annars finns risken att du blir klämd vid väggen.

Annars är det att vara envis, börjar hästen gå när du sätter foten i stigbygeln så hoppa av stanna hästen och försök igen, när den står still när du har foten i stigbygeln börjar du med att sätta vikt i det lädret börjar hästen gå så hoppar du ner igen och stannar hästen, håll på så tills du kan sitta upp när hästen står still.
Jag sitter gärna upp från pall, min polla kan gå ibland och när jag hoppar upp från pall kommer jag upp snabbare och riskerar då inte att tappa balansen eller få svårt att komma upp när han börjar gå samtididgt :)

Em--ma
0

kan skriva upp stegvis istället hur jag gör och hur ''experten tipsade'' :)

1. placera hästen vid staketet på ridbanan/väggen i ridhuset.
Ställ en pall bredvid, flyttar hästen oftast flyttar den rumpan i 90 grader putta tillbaka hästen, backar den be den flytta fram.
När hästen står lugn och avslappnat vid pallen så gör du nästa steg.

steg 2. kliv upp på pallen, flyttar hästen, gå av pallen och flytta tillbaka hästen eller be den gå fram. När hästen står lugn och avslappnat. så ska du hoppa omkring på pallen sparka på dig skrika sjunga. hästen ska stå BLICKstilla och inte bry sig ett piss. sen går du till nästa steg.

steg 3. ta upp vänsterfoten som du skulle sätta den i stigbygel, reagerar hästen flytta tillbaka och upprepa tills hästen inte bryr sig.
Sen när inte hästen bryr sig längre, ta i manken som om du skulle sitta upp. Skaka lite på manken upprepa tills hästen inte bryr sig. Sen tar du i bakvalvet på sadeln och skakar sadeln till hästen inte bryr sig längre. Sen kortar du tyglarna, skakar på manken, har andra handen på bakvalvet till hästen inte bryr sig ett skvatt längre. 

steg 4. häng lite på sadeln, alltså lägg dig halft på den till hästen inte bryr sig om detta. sen tar du tyglarna, handen på manken andra på bakvalvet lyfter foten till stigbygel, upprepa tills hästen inte bryr sig.

steg 5. Samma som steg 4 men lägg lite vikt i stigbygeln nu, upprepa tills hästen inte bryr sig. Öka vikten i stigbygeln mer och mer, ställ dig lite i den o.s.v. hästen ska stå still och inte bry sig!

steg 6. Nu är hästen redo för uppsittning, sitt upp, beröm och sitt av igen. Sen sitt upp igen gunga lite i sadeln, sitt av. Sitt upp igen och sitt av gör detta **10 gånger i 10 dagar.
**Första gången för mig gick på 1 h och 10 min. Tålamod är det som gäller och att inte bli arg om hästen går iväg. korregera tillbaka den.
Lycka till!

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

ebengtssson
0

jag gjorde så här:

om jag var på väg upp och hästen började gå, gick jag ner igen och började om. Till slut stod hästen helt still ;)

Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)

satilaryttaren.se

ebengtssson
0

jag gjorde så här:

om jag var på väg upp och hästen började gå, gick jag ner igen och började om. Till slut stod hästen helt still ;)

Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)

satilaryttaren.se

Laday
0

Tack så jättemycket för alla bra tipsSkrattande