Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett05-utrustning
Läst 6269 ggr
corillo
0

Använder alla hjälptyglar?

Tänkte höra hur vanligt det är med hjälptyglar här på ridtravare iFokus.
Min känsla är att det är mycket vanligt här på forumet..Obestämd

Så, om ni använder hjälptyglar: vilka och varför?

Själv äger jag inga hjälptyglar alls och anser att jag inte behöver dom heller.

sthlmsjenna
0

Jaga använder inte heller några hjälptyglar utom martingal i hoppning NÄR jag TÄVLAR. För han blir så het på tävlingar och slår upp huvudet.

Tycker man ska rida utan hjälptyglar, annars är det inte riktig ridning.  För det hjälper inte att "fuska" sig fram till något.

Sthlmsjenna - Sajtvärd på ridtravare.ifokus. 

Sveriges största ridtravarblogg - http://stockholmsjenna.se

sus-sharon
0

jag har löpande martingal på Sharon eftersom hon har en tendens till att bli het, slå upp med huvudet och i vissa fall också gått upp på bakbenen.

jag ser det som ren och skär säkerhet att ha martingal på henne, så himla kul är det inte med hästar som går upp på bakbenen och hotar slå runt.

martingalen inverkar heller inte i övrigt, så den känns för min del helt okej. i övrigt används inga hjälptyglar, inspänningstyglar, spön (förutom vid longering) eller sporrar.

medarbetare på djurskydd.ifokus

corillo
0

Martingal tycker jag också är ok om den bara används när den verkligen behövs. Det är ju egentligen ingen hjälptygel som inverkar på hästen. Bara en säkerhet för ryttaren vid hoppning.

Jag håller med om att hjälptyglar är lite att "fuska" man bygger inte upp hästen med dessa. Man tar en genväg vilket ofta leder till att hästen inte går i form som det är tänkt utan bara böjer på huvudet lite "elegant" och slipper jobba. Men det är jag..

Fler?

Eve
0

Jag har martingal vid uteritt och hoppning just för att millan kan bli lite het och stissig ibland, då är det skönt att ha den som en säkerhet.

Annars använder jag ingenting tror jag. Graman ibland i dressyren för att få ett riktigt bra påskjut bakifrån. Men väldigt sällan, bara lite för att "påminna" henne om hur hon ska gå.

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

Gingo
0

jag har börjat rida en travare, hon slår upp huvet hela tiden och vi ska ha martingal på hon bara ett tag.

swedensess
0

använder ändast det vid longering och tömkörning (inspänningstyglar)

[Nesslan]
0

Har aldrig använt någon slags hjälptygel och har inga planer på att göra det.

corillo
0

Än så länge verkar jag ha fel uppfattning.. Flört Känns bra.

Men visst finns ni som använder hjälptyglar?

emeliekarlssoonn
0

Inte just nu eftersom han inte är igång ordentligt och vi inte har kännt in oss på varandra.
  Har alltid använt inspänningstyglar när jag longerat. Då bara på utsidan för att få ytterhandsstödet.

[Zkold]
0

Jag hade gummisnodd precis när jag började rida honom bara någon månad men jag ansåg att det var onödigt har ingenting nu och det funkar bäst så. Så lite onödig utrustning som möjligt kör jag på:)

Linnea
0

använder inga alls och tänker inte göra det heller

som jag sagt flera gånger förut: de bör endast användas av riktigt duktiga ryttare som verkligen vet hur hjälptyglarna fungerar, men om man är så duktig då behöver man inga hjälptyglar

Skynda långsamt så går det fortare.

Repoort
0

Använder inga hjälptyglar

corillo
0

#11 Bra sagt! Det där sista har jag dock inte hört i det sammanhanget.

Eftersom nästan inga som använder hjälptyglar har svarat så vill jag bara tala om att det blir inga påhopp!! Alla får tycka som dom vill.
Det bara vore intressant att veta varför vissa väljer att använda hjälptyglar av olika slag..

Mangis
0

Håller ju på och utbildar min unghäst inför inridning och då använder jag lite hjälptyglar. Pessoa-longeringssystem varvat med vanliga inspänningstyglar vid longering. Båda fungerar bra än så länge. Jag vill att min häst ska bära sig vid longeringen utan att använda underhalsen, och eftersom hon har ganska så låg halsansättning behöver hon stöd till detta. Om det behövs kommer jag säkert använda andra hjälptyglar under inridningen, i samråd med utbildade tränare såklart.

fridak
0

använder inga hjälptyglar, äger inte ens någon…

Scandi
0

använder bara snodd när jag longerar

HannaT
0

Jag använder gogue på Kalle vid longering, annars har jag aldrig några hjälptyglar.

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

Gingo
0

Hur fungerar Snodd som ?

Hannybee
0

Jag har en halsförlängare som jag har använt på honom några gånger, men jag tror egentligen inte det är rätt sätt. Det där med att gå i form får komma som det kommer.

Så jag rider inte med några hjälptyglar alls, nej. Tungan ute

Scandi
0

#18 halsförlängare

emeliekarlssoonn
0

#18  Jag ser snodd (halsförlängare) som en fast graman. Vitsen med hjälptygeln borde ju vara att den enbart ska inverka om hästen går med huvudet för högt, för att sedan vara helt löst när hästen går med huvudet i rätt position. Självklart ska man ju ha den så pass löst spänd att den inverkar så, men det är vad jag har sett väldigt ovanligt. Man vill ju inte stanna i mitten av ett ridpass för att släppa/spänna snodden. Nej då föredrar jag att rida med graman.
 Jag tror att det är lätt att använda snodd/halsförlängare som en tillfällig lösning på att hästen går för högt med huvudet. Man spänner in mer och mer tills man anser att hästen har huvudet i rätt läge fast hästen i fråga går med intryckt näsa och bakdelen långt bakom sig. Tvärt om mot så det ska vara alltså.

Det är något jag har tänkt på nu senare efter ridskoletiden.
Jag fick ibland rida med snodd på lektionerna på olika ridskolor. I början tackade jag ja med glädje (Vem ville inte att ens ponny skulle "gå fint" och kröka på nacken Flört). När jag gick över till att rida stor häst de sista åren på ridskola tackade jag oftast nej utan red ett tag och kände jag att det verkligen inte fungerade bad jag ridläraren om en snodd, men det behövdes inte speciellt ofta.

Jag håller med #11 fullständigt. Är man tillräckligt duktig för att klara av att rida med hjälptyglar ska man inte behöva dem.

Tin-Tin74
0

Använder hjälptygel IBLAND för att 'visa vägen' för hästen. Dock inte alltid.

Har alltid någon form av inspänning vid longering, varierar mellan insp.tyglar, pessoa-system, halsförl.

Linnea
0

#21 använde snodd på min vid longering när han var yngre och aldirg hade gått i form, men den var otroligt löst spänd (en hemmagjord variant) och det funkade jättebra. men det är ju så att alla hjälptyglar är dåliga om de används fel. (vilket tyvärr nog är vanligare än att de används rätt)

carrrrrooooo
0

jag andvänder halsförlängare ändast vid longering och sätter dit den när hon är ORDENTLIGT uppvärmd, inte bra att sätta dit den direkt då kan den förstöra hästen otroligt mykt då hästen spänner sig och inte blir riktigt bra igångsatt och lång som dom sak bli..

Tycker det är bra att andvända det i longering för att bygga ryggen rätt och hitta ett bra stöd..:)

Parla
0

Använder ibland gramantygel, tycker den är smidig då man kan släppa efter när hon går iform. Men oftast rider jag henne utan.

Dumlen
0

Använder aldrig några hjälptyglar.

Gingo
0

#21 ah okej :)  då vet jag det, är dålig på sånt med hjälptyglar förutom martingal .

Scandi
0

#21 jag använder den inte vid ridning. Jag har den bara som den är alltså jag spänner inte åt den och då hänger den löst när han slappnat av och går rätt. Efter en stund brukar jag ta av den helt.

[hilevij]
0

Jag använder aldrig hjälptyglar, jag tycker att dem allra flesta bara förhindrar mitt arbete och tvingar hästen, jag tycker bättre om försiktiga metoder när man förklarar för hästen så att han förstår och kan ha med sig kunskapen senare.

emeliekarlssoonn
0

#28 Det är ju lättare att plocka av den vid arbete på marken än vad det är att hoppa av mitt under ett ridpass. :P

Zaphix
0

Ingen hjälptygel, men känner ibland att jag skulle behöva en sån där grästygel man snvänder till olydiga ponnysar. Storis kan vara ett riktigt matvrak ibland och kan även vara stark.. :\

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

helisa
0

Jag har martingal på min enbart för att han slänger med huvet o får över tyglarna på samma sida

Scandi
0

#30 jag ser inget fel i att använda den vid longering.

Mangis
0

Jag måste nog ändå kommentera att longering utan hjälptyglar sliter enligt min mening mer på hästen än longering med hjälptyglar. Jag är heller inte lika rädd för att ta hjälp av en hjälptygel under unghästens utbildning som många verkar vara. Använd med försiktighet och med hälp av en tränare kan de vara gott stöd och hjälp…

corillo
0

#34 Longering öht sliter för mkt tycker jag.

Linnea
0

#35 kan delvis hålla med dig. jag tömkör hellre än longerar då longering sliter rättså mycket men ska man longera ska man ha hjälptyglar tycker jag då man inte kan påverka hästen på samma sätt som när man rider. sk löslongering rekommenderar jag alltså inte.

Mangis
0

Japp, allt voltarbete sliter om man gör det för mycket. Men kan vara nyttigt i korta pass. (Longering är även tömkörning på volt om det är någon som missat det. Jag tömkörde min häst massor på volt när jag var ung utan att begripa att det ger exakt samma slitage som longering på lina.)

corillo
0

#37 Ja, jag syftar på allt ensidigt voltarbete. Men vid tömkörning kan man ju göra annat än gå på volt. Så är det ju inte vid longering.

Thorsson
0

Till att börja med, vad är pessoa inspänning?

Jag använder snodd vid longering, dock så hänger jag den helt löst på honom. För han har en tendens att trotsa och köra upp huvudet utan, men håller det nere och går i form bara den finns där. Dock så börjar jag spänna in lite nu efter han vid trav för där kör han upp huvudet rätt rejält, men han börjar komma där med och den är inte alls mycket spänd då heller.

Vid ridning så använde jag snodden innan jag fick hem min martingal, då han hade en tendens att köra upp huvudet när han var pigg.
Har även ridit med graman 2 gånger för att hjälpa honom lite på rätt väg men han aldrig behövt ha gramantygeln spänd.

Annars så har jag bara martingal vid hoppning nu då han blir hemskt pigg och slänger med huvudet när man rider an mot hindret.

Linnea
0

#39 tror dom menar en sån där longeringssele

HannaT
0

HannaT
0

emeliekarlssoonn
0

#33  Det har jag inte sagt heller. ;)  Syftade mest på användning av snodd vid ridning

Primee
0

Använder inga hjälptyglar, dagligen.

Graman har jag kanske en 5 gånger per år - och då, hör på detta, för att få Upp huvudet på Pelle, när han går på bettlöst/sidepull på ridbanan för dressyrträning. Han är arbetsvillig o vill gå i form men han vet inte vart han ska ta vägen när han inte har något bett i munnen o hänger sig då neråt i extrem lång o låg form - då har jag graman på första 5-10 minutrarna för att hjälpa honom upp i rätt form.

pinkish
0

oftast rider jag utan men ibland om han stått eller precis när jag köpte han använde jag graman… efter en stund när han känns helt ok på löst tar jag av den o rider utan…

tycker bäst om graman för den kan du kontrollera o ändra spänning på med handen utan av brott. till skilland från halsförlängare o tidemantygel mm.

tämkörning o longering anser inte jag har "samma" slitage då longering går runt runt i samma spår medans tömkörning kan man kontrollera utsidan mer så hästen går mer upprätt o inte lutan in sig så mycket o du kan köra rakt fram oxå vilket e svårt i longering.

men det är bara min åsikt ;D

Thorsson
0

#41. Haha, jag försökte longera Lord i en sådan sele, han blev förbannad! Han blev as sur!

giffan
0

Jag tycker att en hjälp tygel är vad namnet säger, till hjälp.

Ska endast användas för att vägleda hästen till rätt arbete. En hjälptygen som används på rätt sätt kan inte skada. En hjälptygel som används på fel sätt kan förstöra mycket!

Använder själv ytterst sällan hjälp tygel, men när jag känner att jag behöver en hjälp tygel använder jag det. Även vid körningen.

En hjälp tygel får aldrig tvinga hästen!

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Siberit
0

Har inga hjälptyglar på kusen min vid ridning. Fodervärden som haft honom ett halvår nu har haft martingal vilket jag aldrig tyckt varit nödvänigt på honom. Så har inte det själv.
Har dock gummisnodd när jag longerar, inte hårt spänt eller nåt, mest bara att den finns där som stöd, han går mycket lugnare och jobbar i form då. Har planer att han ska gå mindre på det sen men han har varit så hetsig och pigg när man longerat annars och dels gått om kull en gång i början när jag hade honom för att ställde sig fel och grejer, så när jag har gummisnodd tänker han efter mer och koncentrerar sig mer var han sätter fötterna :P

Tin-Tin74
0
[DHIZA-bus]
0

jag använder ändas martigal då han slår upp huvudet mycket då han blir upprödrd när det skvättre.

fallon
0

Använder martingal dagligen, som säkerhet för mig själv. Löst spänd och inverkar inte på hästen vid ridning, men hindrar att jag får en smäll på näsan vid "hetta".

Siggebus
0

Vi använde en "gummisnodd" precis i början när vi börjat rida honom men vi använde den INTE som jag sett en del gör: dvs man spänner in den så mycket att man TVINGAR ner huvudet.

Den inverkade inte förrän han körde upp huvudet i en för honom onaturlig ställning och så fort han slappnade av så var den slak.

Snodden var bara ett tillfälligt komplement till en mjuk och human dressyrträning vilket resulterade i en numera helt avslappnad och följsam häst som har mycket lätt för samling och man har i princip ingenting i händerna.

Min kontenta är att visst kan man använda hjälpmedel om det används på rätt sätt och leder till att det blir en förändring. Glad

Skulle vi däremot ha suttit här nu 5-6 år efter med gummisnodd så hade det varit annorlunda och krävt lite annat tänk.

yadhayezibas
0

Jag använder gummisnodd vid longering och en stund i början vid ridning av mitt VBL. Han behöver det för att bygga upp sina ryggmuskler. Men han behöver bara en liten påminnelse varje gång att just det jag ska ju jobba lite oxå. Glad Så vi jobbar en stund med snodden, o det är jätte jobbigt för honom. Men så kör vi fritt en stund och han går lågt o fint utan oxå. Han är en jättekänslig häst för övrigt o rids bettlöst.

Min andra unghäst har problem med sin rygg och har haft det sen i juni 2010. Så henne måste jag få att jobba med ryggen o trampa under sig. Så lättare bomjobb och gummisnodd vid longering är ett måste just nu. Hon bygger underhals och blir stel annars för det är tyvärr hennes naturliga kroppshållning att ha huvudet högt. Har även köpt ett longeringssystem som jag ska testa på henne framöver.

Jag är FÖR att rida-träna utan hjälptyglar och diverse men ibland måste man ta till det för att hjälpa hästen att förstå hur den ska jobba.

Zabbio
0

Använder inga hjälptyglar, ej heller de få gånger jag longerar (använder kroppspråk och longerlina för att be honom sänka halsen).

Funderar dock på att fästa något elastiskt rep (eller typ en gasvävsbinda) til käkremmen på grimman (från sadelgjorden) för att uppmuntra sänkt nacke utan att dra i nosen.  Ungefär som en western tie-down, men mjukt elastisk och inte till nosremmen utan käkremmen. Har inte provt hittils och vet inte om det skulle fungera, men funderar på att se vad som händer.

Däremot arbetr jag för att få honom att sänka sin nacke mer, inte bara i skritt som det är nu. Det är svårt, men övning ger färdighet. I tölten är det lite mycket begärt att jobba lång-låg, dock, så det är ''den nya'' traven  vi  får fokusera mer på nu.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

kickan74
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag använder Thiedemantygel på mitt varmblod sto varje gång jag rider henne.Jag använder den som en extra broms om hon vill springa fort + att jag får henne att börja lyssna på mig.Om jag inte använde Thiedemantygel på henne så vill hon bara att bråka och slänga med huvudet och vi hadde fortfarande varit på ruta 1.Jag skäms inte att använda hjälptygelGlad

velepa1986
0

Tycker att hjälptyglar är skjuta upp problemet utrustning. De är bättre i längden att ta reda på problemet och göra nåt åt de.

Sandra

Besök gärna
http://vitaunika.com/

sofiabruse
0

För tillfället så andvänder jag inga hjälptyglar men ska börja med martingal nu endast i hoppningen då hon Lime kan bli väldigt het och slår en del med huvudet.

Men som #56 sa: Hjälptyglar skjuter bara upp problemet. Det tycker i alla fall jag!

Men jag ser inte martingal som en "sådan" hjälptygel.

Rafflan
0

Använder ingen hjälptygel, men funderat på matingal då han tar upp huvudet hamnar ju tygel linjen fel så bettet trycker fel, ska även börja longera med inspänning för att försöka lära honom ta tillbaka nosen då han går konstigt med huvudet och då bygger underhals ;)

polgara
0

Inga hjälptyglar på hästarna här, martingal på iof när mindre barn o orutinerade rider då han har en förmåga att bli stjärnkikare då

Kitten86
0

Använder mig inte av hjälptyglar direkt… Äger en snodd som jag använde någon gång i början när jag red eller longerade Debbie då hon var ganska het och lite ohanterad när jag skaffade henne.

Kan använda mig av snodd ibland också på min shettis när jag har han bredvid när jag rider Debbie, och ibland vid longering.

Annars är det främst ridning och körning som står på schemat och då UTAN hjälptyglar.