köpa tillbaka f.d häst
hejsan.
har lite saker jag skulle vilja ha hjälp med..
2005 sålde jag en vbl valack till en annan tjej pga tidsbrist.
hon skulle ha honom till sällskap åt sin gamlamärr.
hon betala 10 000kr inkl all hans utrustning.
jag fick 4000kr i handen, resten förde hon över på mitt konto.
det underliga med allt är att hon ej ville skriva några ägarbytes papper, ej heller ha hästens alla papper. pass osv. så i allapapper och på stc.se står mina föräldrar som ägare ännu.
nu har jag hört ryktesvägen att hon funderar på att sälja honom pga för många hästar och småbarn.
från min synvinkel är det ju fel att sälja en häst man ej äger till pappers.. eller kan hon verkligen göra så? det har ju trots allt gått lite på 5år sedan jag sålde honom.
jag vill såklart köpa tillbaka honom och låta han ha sina sista år med mig. (han är nu 17,blir 18 i sommar)
kan tillägga att personen i fråga är väääldigt speciell och svår att hantera så att säga..
Både ja och nej.
Även muntliga avtal gäller ju… men på st så kommer ingen registrering kunna göras om inte dina föräldrar skriver under något papper.
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus

spontant känns det ju som att dina föräldrar fortfarande äger hästen och att du sas fått en gåva av den här tjejen (pengarna). eller har hon fått kvitto på överföringen av pengar från dig? Detta om du vill vara elak alltså… vilket jag hoppas att du inte är! :)

Svårt de där, men jag säger som #1 - muntliga avtal gäller så de borde vara de som gäller för er också? Kanske kontakta en jurist eller nåt för att kolla vad som gäller en sån gång. Här finns massa hästjurister så de är bara att ringa och kolla med dom för att få ett riktigt och rätt svar.
När jag köpte min häst så stod han fortfarande på en kusk som tävlade honom för måånga herrans år sen. Nu står han på mig för jag kontaktade honom och bad att få göra ett ägarbyte, va inga problem och han hade en massa hästar stod på sig.
Sandra
Besök gärna http://vitaunika.com/
Många gånger säljs travarna utan att man gör ett ägarbyte och det är inte bra. För det är ju den som står som regad ägare som äger hästen enligt st.. Och det kan ju bli dyrt om det dyker upp en veterinär räkning från kliniken på en häst man har ägt för en herrans massa år sedan..
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus