Vad kostade era kallblod?
Är "påväg" att köpa ett kallblod. Dock är jag lite kluven vad gäller priset.
Så tänkte höra med er som har kallblod och som är öppen om det hur mycket era kallblod kostade och vad dom kunde/gjorde när ni köpte dom?
Köpte mitt för 13,5k, var ute för 15k på annonsen men när det väl kom till kritan så tyckte säljaren att det var för dyrt så han sänkte priset lite. Vi var inställda på 15k, men klagade inte. Ingen större skillnad, men lite roligt iaf. :)
Är nog rätt normalt pris på kallblod känns det som. Hört om endel som fått 25-30k för sina outbildade och travtränade kallblod, men då är det folk som tränar AR som köpt dom.
Bor på ett ställe där det finns många kallblodstravare, i vårt distrikt av ridtravarföreningen känns det som att det är mest folk som har kallblod som är med. Kan tänka mig att de är dyrare där det inte finns lika många.
Min var 9 år, travtränad sedan han var 2 år, kvalade på hösten när han var 8 år och sedan las hans träning ned. Blev mest motionskörd och skogsriden efter det.
Köpte honom i somras, då hade han vilat på ett kraftigt bete i 3 månader och var fet.
Outbildad, skogsriden rakt fram i alla gångarter iaf. Mycket tömkörd och utbildad där, och såklart mycket körd.
En stabil och trevlig häst, alltid bott hos samma ägare vilket för mig känns bra, blivit väl omhändertagen.
Kunde inte hittat en bättre häst!
Tycker han var billig. Många köper billiga halvblod, verkar som att de alltid får något problem med dom, håller inte och sånt. Bättre att köpa en kallblodstravare med bra exteritör utan skador istället för ett tveksamt halvblod.

Beror nog väldigt mycket på stam, kön och anledning till försäljning.
Tex får du nog ge betydligt mer för ett välstammad (järvsöfax, elding osv nära i stammen) sto än en valack med "skräpstam".
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
#2 Som ridhästar spelar nog inte stammen så stor roll. Bara de är snälla så får man rätt bra betalt för kallbloden.
15-30 tusen är nog ett normalpris sen beror det ju som sagt på vad det är i för ålder och utbildning och vem som ska ha hästen.
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
#2: Min häst har bra stam (e: järvsöfaks ue: pilmingutt), men han är valack så det har ingen betydelse.
Okej, tack för svaren :)

#3 Nä, inte som ridhäst, men om det är ett sto kan man ju få mer för henne som avelssto än som ridhäst om stammen är bra. En valack är ju lixom en helt annan sak.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
#6 Fast det gäller ju att hitta den där personen som vill avla… Så i många fall så blir även stona ridhästar. Vet om dem som är e Järvsöfax och även dem med Elding i som går som ridhästar och är ston..
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus