Svältande hästar
(jag kommer inte ihåg om det här var på öland eller gottland) men iallafall så har det blivigt någon slagt makt grej att o man har häst så har man högre makt. dock så började man tydligen få dålig ekonomi eftersom att hästara kostade så mycket. så nu har folk börjat att bara släppa hästarna, vilken jag tycker är förfärligt! nu går det antagligen hundratals svältade hästar runt på ön ( tror att de va gottland) och har ingen som tar hand om dom. jag tycker själv att detta förstås är djurplågeri!
va tycker ni? skriv och berätta
Jag tycker att det där låter precis som det som händer på island, eller är jag helt ute och cyklar.
Men ja, det är sjukt. Men vi svenskar är inte ett dugg bättre då vi behandlar våra katter på samma sätt.
Synd att folk inte fattar att djur är ett liv, att dom är så egoistiska och ohumana att dom inte kan avliva djuret för djurets eget bästa istället för att släppa ut dom och låta dom svärta ihjäl, frysa ihjäl eller på något annat elakt sätt dö!

Inte är det i Sverige iaf, så det är i Island.

Oops, menade ISLAND.
Hästarna borde avlivas. Inga djur ska behöva svälta. Och sen borde landet hålla större koll på djuren i landet, i register osv så att man helt enkelt inte kan slänga ut sina oönskade djur. Oacceptabelt.
Är det inte Irland?
Medarbetare på westernridning.ifokus

#4 Jo, skrev fel IGEN >< Irland är det.
Japp, Irland är det. Står om det på aftonbladet och expressen samt de flesta hästidningar.
Sthlmsjenna - Sajtvärd på ridtravare.ifokus.
Sveriges största ridtravarblogg - http://stockholmsjenna.se
Ja, i Sverige kan det knappast vara. Så snälla ni så skriver; Ta reda på vad ni ska skriva om innan en massa rykten startas som inte är sanna. Var noggranna med att kolla källan. Det är så tråkigt när man måste dementera saker som skrivs.
Kan inte någon rätta till feleet i tråden? ser så illa ut när det spekuleras om sånna här saker när det inte stämmer. Tycker jag.
Irland är det land det gäller och vad jag vet så är det inte helt nytt. Många barn/ungdommar har sina hästar gåendes lösa och man tar en ridtur efter skolan. Sen släpper man helt enkelt ut sin häst i det vilda igen.
Men problemet har kanske blivit större nu..
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus

#8 Håller också med om att felen borde ändras. Min #2 kan tas bort, lika så översta raden i #3, och även #5.
men har aldrig hört om ngn som har sina hästar lösa i det vilda i Sverige :S Är helt sjukt.
#9 Skulle vara på Lojsta hed då, men där svälter knappast djuren…
~ Anneli ~

#11 Usch. Fattar inte att deras djurskydd inte går in och avlivar varenda häst, vad det än må kosta.
#9 på gotland förekommer det.

#13 Att djur får svälta? Usch, trodde inte det var så vanligt förekommande här, utan att det hölls bättre koll. Speciellt på Gottland har det vell vart ett j*vla liv om att hästarna var tvungna att ha skydd, osv osv? Tycker att det är så synd att djur ska behöva lida.
#14 i #9 skrev du att du inte hört att folk har sina hästar lösa i det vilda här i sverige. Ingenting om svält.
En liten rättelse angående de hästar (gotlandsruss) som går "lösa" på Gotland. Det är inte helt sant då gotlandes russen faktiskt går inhägnade på Lojsta hed. De är INTE utsläppta vind för våg utan man har noga koll på vilka som går där. Inga nya ston, som nte är födda på Lojsta Hed får komma dit. De går i olika hägn beroende av årstid, verkas regelbundet och blir stödfodrade då de inte längre kan tillgodose sitt behov med enbart gräs. De har en tillsyningsman som ansvarar för att de mår bra och det som det har bråkats om är att de inte har ligghall. Detta anser man inte behövs på Lojsta hed för dessa som är vana vid terrängen samt att det vindskydd som skogen på Lojsta hed ger skall vara fullt tillräckligt som skydd och plats för att hitta en torr plats att ligga på. De har dessutom fri tillgång på vatten då det rinner en större bäck genom området och i och med att det inte är stillastående vatten så fryser inte vattnet på vinter. Så svälter gör de absolut inte.
Jag skulle tro att dessa russ har det betydligt bättre än många hästar som står heltäckade i varma boxar övervägande delen av dygnet. Vem tänker på dessa hästar?

#15 Menade liknande som i Irland, utan tillsyn, utan ngn som bryr sig, svältandes.
Hästarna på Gotland är halvt vilda, så dom räknar jag inte riktigt som tamhästar, och dom har folk som "ser efter" dom.
#16 Håller helt och fult med dig i ditt sista stycke.
Ingen som såg mitt inlägg om att hästar går "lösa" på lojsta, men inte svältande??
#16 Mycket bra skrivet. Hästarna på Lojsta har det riktigt bra.
~ Anneli ~

#18 Jorå, det sågs, men vad vill du ha fram genom att säga det igen? Haha.
aj jaha förlåt jag ska försöka ändra till irland , jag hade bara hörst det
#19 Bara att i inläggen efter står det fortfarande som att hästarna svälter på Lojsta, tills Tusen kommer in och klargör ordentligt hur det ligger till. Undrade bara om mitt svar va så otydligt att man inte förstog att hästarna på Gotland inte svälter..
Och vad då Haha?? Vad är så roligt?
~ Anneli ~

#21 ja, det var lite roligt att du uppmärksammade din komentar när det bara var i min komentar #14 till #13 som det stog ngt om svältande hästar på Gotland, men det var ett missförstånd mellan mig och #13 som redan är utrett. Du kanske inte förstod det?